پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بررسی اخبار صنعت بیمه ایران و جهان در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۴
تعطیلات نوروزی و حالوهوای بهاری، فرصتی است برای استراحت، دیدوبازدید و پرداختن به کارهایی که شاید در طول سال کمتر به آنها توجه کردهایم. در این ایام، بسیاری از افراد ترجیح میدهند اخبار و تحولات دنیای اطراف را موقتاً به دست فراموشی بسپارند و تمرکز خود را بر لذت بردن از لحظات بهاری بگذارند. بااینحال، در میان این فراغت، نباید فراموش کرد که برخی صنایع، اگرچه کمتر در کانون توجه قرار میگیرند، اما همچنان به فعالیتهای بنیادین خود ادامه میدهند. یکی از این صنایع، بیمه است که همواره نقش کمرنگتری در اخبار داشته ولی فعالیتهایش مهم و اساسی بوده است. در ادامه، مروری داریم بر مهمترین اتفاقات این صنعت در دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۴ که شاید از نگاهها دور مانده باشد.
تشریح برنامههای ۱۴۰۴ از زبان رئیسکل بیمه مرکزی
پرویز خوشکلام خسروشاهی، رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در پیامی ضمن تبریک سال نو و آغاز سال ۱۴۰۴ گفت: «سال گذشته برای صنعت بیمه، همچون بسیاری از دیگر بخشهای اقتصادی کشور، تجربیات خوب و بدی به همراه داشت. بااینحال در سال ۱۴۰۳ در بیمه مرکزی به دنبال یک تغییر رویکرد با هدف افزایش تمرکز بر حوزه نظارت بودیم تا بتوانیم صنعت بیمه کشور را هم از لحاظ خدمترسانی در حوزه خسارت و هم از بعد توانگری شرکتها هدایت کنیم؛ در این راستا برخی اقدامات صورت گرفت و برخی دیگر را در سال ۱۴۰۴ پیگیری میکنیم.»
رئیسکل بیمه مرکزی در رابطه با برنامههای بیمه مرکزی در سال جدید بیان کرد: «بیشک تغییر رویکرد در حوزه نظارت تداوم خواهد یافت و اقدامات جدید در این رابطه این است که در حال تعریف چند شاخص نظارتی در حوزه بیمه هستیم که نزدیک به ۵۰ الی ۷۰ شاخص است و هر ماه عملکرد شرکتهای بیمهای بر اساس این شاخصها مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به نوعی تست مالی و فنی عملکرد شرکتهای بیمهای خواهد بود.»
خسروشاهی در تشریح دیگر اقدامات این نهاد در سال جدید گفت: «مقرر شده که فرایند پرداخت خسارت توسط شرکتهای بیمهای با مکانیزمهای جدید کنترل شود تا اطمینان حاصل کنیم زمانی که حادثهای رخ میدهد، بلافاصله برای آن پرونده تشکیل شود و در فرایند پرداخت خسارت قرار گیرد. پیشبینی میشود این اقدام اثر قابلتوجهی بر رضایت و اعتماد عمومی به صنعت بیمه به همراه خواهد داشت.» به گفته او، برای عملیاتی کردن این سازوکار، یک اداره کل مخصوص پرداخت خسارت تأسیس شده که در سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
هشدار پلیسراه به شعب بیمه در خصوص نقض شیوهنامههای کروکی
رئیس پلیسراه راهور فراجا از عدم رعایت شیوهنامههای هماهنگ شده با بیمه مرکزی در ایام نوروز خبر داد و خواستار اصلاح فوری این روند شد. بر اساس هماهنگیهای انجام شده، قرار بود کروکیهای ترسیمی که توسط کارشناسان پلیس، چه در حوزه برونشهری و چه در حوزه درونشهری، تهیه میشود بهصورت سیستمی و فوری به شعبات بیمه ارسال شود. این فرایند، به ویژه در ایام نوروز، بهمنظور جلوگیری از ایجاد مشکلات برای مسافران و تسهیل دریافت خدمات بیمهای هماهنگ شده بود.
در این شیوهنامه، مقرر شده بود بیمه مرکزی کروکیها را به شعب مختلف ارسال کند و متقاضیان بدون نیاز به پرینت کروکیها و با دریافت کد رهگیری، خدمات خود را از شعب بیمه دریافت کنند. بااینحال، این رویه با مشکلاتی مواجه شد.
استفاده از خدمات دولتی منوط به اتصال سامانه املاک و اسکان است
کارگروه تعاملپذیری دولت در نامهای به بیمه مرکزی اعلام کرده است که ارائه خدمات بیمهای باید به ثبت اطلاعات ملکی متقاضی در سامانه املاک و اسکان منوط شود. نصراله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره وظایف بانک مرکزی به متقاضیان خدمات صدور چک گفت: «با پیگیریهای انجامشده مقرر شد تا با همکاری بانک مرکزی و سایر بانکها تمامی خدمات بانکی به افراد از قبیل افتتاح حساب، گرفتن تسهیلات و صدور چک منوط به مراجعه به سامانه املاک و اسکان برای تأیید محل سکونتگاه است. این موضوع از مسائلی است که مجلس و کمیسیون اصل نود بر آن اصرار دارند و امیدواریم با کمک دستگاههای مختلف این امر محقق شود که در این باره بانک مرکزی برای صدور چک اقدامات خوبی را انجام دادهاند؛ لذا امیدواریم تعداد باقی مانده افراد نیز با مراجعه به سامانه املاک و اسکان تأییدیه محل سکونتگاه خود را برای دریافت خدمات بانکی انجام دهند.» پیش از این مدیران بیمه مرکزی اتصال خدمات بیمهای به سامانه املاک و اسکان را منوط به دریافت نامه مکتوب از کارگروه تعامل پذیری کرده بودند. اما مدیران بیمه مرکزی همچنان زیر بار این قانون نرفتهاند.
ثبت بیش از ۹ هزار شکایت از شرکتهای بیمهای
در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳، تعداد ۹۱۳۲ شکایت از شرکتهای بیمهای ثبت شده که از این تعداد، ۵۵ درصد وارد بوده است. بیمه ایران با ۱۹ درصد بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده است، در حالی که سهم این شرکت از کل حق بیمه تولیدی صنعت بیمه ۲۲ درصد و از تعداد بیمهنامههای صادر شده، ۳۵ درصد بوده است.
بر اساس آمار منتشرشده، از مجموع شکایات ثبتشده، به ۸۱۳۰ شکایت رسیدگی شده و ۱۰۰۲ شکایت دیگر در دست بررسی است. از شکایات رسیدگیشده، ۵۰۹۵ مورد تأیید شده و ۳۰۳۵ مورد غیرموجه بوده است. سه شرکت بیمه ایران، دانا و آرمان مجموعاً سهم ۳۲ درصدی از کل شکایات را دارند، در حالی که سهم این شرکتها از بازار بیمه در حق بیمه تولیدی و بیمهنامههای صادر شده نیز قابلتوجه است.
سهم این سه شرکت از حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور طی این مدت، به ترتیب برای بیمه ایران ۲۲.۴ درصد، بیمه دانا ۹.۴ درصد و بیمه آرمان ۰.۴ درصد است و سهم سه شرکت فوق برای تعداد بیمهنامههای صادر شده برای بیمه ایران ۳۵.۴ درصد، بیمه دانا ۸.۴ درصد و بیمه آرمان ۰.۶ درصد است. همچنین خسارات پرداختی بیمه ایران در این مدت ۲۴.۱ درصد، بیمه دانا ۱۱.۵ درصد و بیمه آرمان ۰.۴ درصد از کل خسارات پرداختی بازار بیمه است.
تأثیر تعرفههای تجاری بر حق بیمهها در آمریکا
اعمال تعرفههای جدید توسط دولت ترامپ بر واردات خودرو و قطعات آن، هزینه تعمیر خودروها را افزایش داده است و احتمال میرود به افزایش حق بیمههای خودرو و مسکن منجر شود. تحلیلگران پیشبینی میکنند این تعرفهها ممکن است هزینه ساخت خانه را حدود ۶۴۰۰ دلار افزایش دهند که بهنوبه خود حق بیمهها را نیز افزایش خواهد داد.
رونمایی از بیمه لوازم منزل در بریتانیا
«مونزو»، یک پلتفرم بانکداری دیجیتال، از بیمه لوازم منزل رونمایی کرد. این شرکت پس از انجام تحقیقاتی متوجه شد که نیمی از مستاجران بریتانیایی بیمه لوازم منزل ندارند یا نمیدانند که چنین نوع پوشش بیمهای وجود دارد. مونزو با ارائه بیمهای نامهای منعطف، سرویس بیمه لوازم منزل را راهاندازی کرده که بازار مستاجران را هدف قرار داده است.
ارزش متوسط دارایی مستاجران در بریتانیا حدود ۱۲هزار و ۱۴۴ پوند برآورد شده است؛ بنابراین ارائه این خدمت بیمهای جدید از سوی مونزو میتواند میلیونها مستاجر را در برابر سرقت، خسارت یا از دست دادن داراییها بیمه کند.