پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چرا حضور کسبوکارهای رمزارزی در الکامپ امسال کمرنگ بود؟
از نمایشگاه الکامپ امسال، کسبوکارهای حوزه رمزارز استقبال چندانی نکردند و تنها صرافی معتبری که حضور داشت، سرمایکس بود
امروز آخرین روز نمایشگاه چهارروزه الکامپ بود. این نمایشگاه که هرساله با محوریت موضوع اقتصاد دیجیتال برگزار میشود، امسال به دلیل مسائلی همچون همزمانی با انتخابات ریاستجمهوری با انتقادهای زیادی مواجه شد. با این حال، افرادی که در برگزاری الکامپ تصمیمگیر بودند، به این نظرات توجه نکردند و آن را فردای برگزاری انتخابات ریاستجمهوری برگزار کردند.
این موضوع یکی از دلایلی بود که کسبوکارهای زیادی به حضور در الکامپ امسال بیرغبت بودند. کسبوکارهای مربوط به حوزه رمزارز و بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نبودند و با اینکه سال گذشته تعداد بیشتری از فعالان این حوزه شرکت داشتند، امسال تنها صرافی معتبری که در الکامپ حضور داشت، «سرمایکس» بود.
این در حالی است که حوزه رمزارزها اکنون نیاز به دیده شدن و فعالیت بیشتر دارد تا بتواند روزی خود را از این فضای خاکستری خارج کند و به شکل درستی در ایران پا بگیرد. حوزه رمزارزها کاملاً با اقتصاد دیجیتال رابطه مستقیم دارد و این میزان استقبال نکردن این کسبوکارها از نمایشگاهی در همین حوزه عجیب است.
همانطور که گفته شد، تنها یک صرافی شناختهشده در الکامپ حضور داشت. صرافی دیگری که در الکامپ شرکت کرده بود، «مهرانبیت» بود. این صرافی تاکنون فعالیت چندانی در رویدادها و نمایشگاهها نداشته و حتی معلوم نیست تا چه اندازه اعتبار دارد. مشخص نیست مجوزهای حضور چگونه داده شده که صرافیای مثل مهرانبیت که حتی تاریخ تأسیس آن در وبسایت رسمیاش درج نشده، توانسته در این نمایشگاه حضور یابد.
زمان نامناسب الکامپ، خیلیها را بیرغبت کرد
«یوبیتکس» یکی از صرافیهایی بود که سال گذشته در الکامپ حضور داشت. از مدیرعامل این مجموعه دلیل شرکت نکردنشان در این نمایشگاه را جویا شدیم.
محمد یعقوبی دلیل شرکت نکردن صرافی یوبیتکس در نمایشگاه امسال الکامپ را اینطور بیان کرد: «واضح است که ما به دلیل همزمانی نمایشگاه با انتخابات که طبیعتاً این رویداد را تحتالشعاع قرار میدهد شرکت نکردیم. اکنون هم که عملاً فضای نشستهای انتخاباتی در نمایشگاه شکل گرفته است. شاید این فضا برای برخی کسبوکارها منفعتی داشته باشد، اما چون ما با دید کسبوکاری به آن نگاه میکنیم و الکامپ را یک موضوع کاملاً تخصصی میبینیم، ترجیح میدهیم از فضای سیاسی دور باشیم.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «ما پیشثبتنام را انجام داده بودیم و تمایل داشتیم در آن شرکت کنیم، اما به دلیل همین موضوع، از حضور در آن کنار رفتیم. من با مسئولان نمایشگاه هم صحبت کرده بودم و ایشان هم تمایل داشتند که زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ کمی عقب بیفتد، اما آنها هم محدودیتهایی داشتند و بر این باور بودند که اگر نمایشگاه به تعویق بیفتد دیگر امکان برگزاری آن تا سال آینده نخواهد بود.»
صرافی «آبانتتر» هم سال گذشته در الکامپ شرکت کرد، اما امسال در آن حضور نداشت. شاهین بهزادی، معاون کسبوکار آبانتتر، درباره شرکت نکردن این صرافی در الکامپ گفت: «دلیل اصلی شرکت نکردن ما در نمایشگاه امسال این بود که روابط عمومی ما یک نقشه راه برای سال جاری طراحی کرده که بودجه خود را برای نمایشگاهها و رویدادهایی که بیشترین بازخورد را برای ما دارند بگذاریم. اگر ما در نمایشگاه الکامپ شرکت میکردیم باید بخش بزرگی از بودجهمان را برای آن صرف میکردیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به جای شرکت در یک نمایشگاه بزرگ، در چند نمایشگاه کوچکتر که بهصورت مستقیم با صنعت ما در ارتباط هستند شرکت کنیم.»
او در ادامه بیان کرد: «با توجه به اینکه از ابتدای سال بهصورت جدی، تجدید ساختار در آبانتتر در دستور کارمان است، ترجیح دادیم در رویدادهای آتی حضور عمومی داشته باشیم و بتوانیم نتایج ملموس این تغییرات را به اطلاع کاربرانمان برسانیم.»
الکامپ امسال تبلیغات مناسبی نداشت
بهمنظور بررسی بیشتر، به غرفه سرمایکس در الکامپ رفتیم تا نظر این مجموعه را نیز درباره نمایشگاه بدانیم. احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس، در اینباره اظهار کرد: «از آنجا که روز اول نمایشگاه الکامپ بعد از انتخابات ریاستجمهوری و در روز شنبه بود و همچنین امسال تبلیغات خوبی نداشت، در روز اول بازخورد خوبی نبود. هر سال تبلیغات بیشتری برای نمایشگاه الکامپ میشد اما امسال تحت تأثیر انتخابات، در سطح شهر تبلیغات زیادی نشده بود. روز دوم وضعیت بهتر شد و امیدواریم به همت رسانهها، بازدیدها نیز افزایش یابد.»
او درباره انتقادی که به نمایشگاه الکامپ دارد توضیح داد: «بزرگترین انتقاد ما به الکامپ، زمان برگزاری این نمایشگاه است. شاید سازمان هم بهاجبار چنین زمانی را انتخاب کرده، اما به هرحال زمان مناسبی نیست. در طول چهار روز نمایشگاه، هیچ روز تعطیلی وجود ندارد. افراد زیادی کارمند هستند و نمیتوانند در این روزها در نمایشگاه حضور داشته باشند. یکی دیگر از مشکلات، ساعت برگزاری نمایشگاه الکامپ است. ساعت ۱۶ برای اتمام نمایشگاه، ساعت خوبی نیست، زیرا افراد زیادی بعد از این ساعت تمایل دارند به نمایشگاه بیایند و از آن بازدید کنند. بحث تهویهها و وضعیت سالنها نیز ایرادهایی است که درباره این نمایشگاه وجود دارد، اما به نظر من، زمان برگزاری آن از بقیه مهمتر است.»
دلیل حضور سرمایکس در الکامپ امسال
مطلبی درباره دلیل حضور سرمایکس در الکامپ گفت: «ما از سال ۱۳۹۶ که شروع به کار کردیم، اولین نمایشگاه الکامپ در سال ۱۳۹۸ را شرکت کردیم. ما اولین صرافی بودیم که در آن سال در الکامپ شرکت کردیم و غیر از ما صرافی دیگری نبود. الکامپ پس از آن سال به دلیل کرونا برگزار نشد تا سال گذشته. سال گذشته ما قصد شرکت در الکامپ را داشتیم، اما به دلیل برخی مشکلات فنی خودمان این کار را انجام ندادیم. در طول سال گذشته، امکانات و فیچرهای زیادی به مجموعه سرمایکس اضافه کردیم و این نیاز وجود داشت که بهصورت رودررو با کاربران این خدمات را ارائه کنیم.»
او ادامه داد: «از طرفی، حوزه ما همچنان در محدوده خاکستری قرار دارد و هنوز مشخص نیست متولی و قانونگذار آن کدام نهاد است. این ابهامات در حوزه رمزارزها هست و به همین دلیل نیاز است شرکتهایی مثل ما برای مشروعیت بخشیدن به این حوزه در رویدادها و همایشها حتماً حضور داشته باشند. جدا از بحث برندینگ مجموعه، این موضوع برای اکوسیستم بسیار اهمیت دارد. از این رو بخشی از حضور ما در همایشها، بحث اکوسیستم، حوزه رمزارزها و بلاکچین است که بتوانیم هم بهصورت مستقیم با مسئولان در ارتباط باشیم و هم به این حوزه عمومیت ببخشیم.»
مدیرعامل سرمایکس علت حضور نداشتن سایر کسبوکارهای رمزارزی در نمایشگاه الکامپ را اینطور بیان کرد: «به نظر من دلیل اینکه سایر صرافیهای رمزارزی در الکامپ شرکت نکردهاند این است که امکانات آنها به حدی نرسیده که در این نمایشگاه حضور داشته باشند و احتمالاً از امکانات جدیدی رونمایی نکردهاند. ما به دلیل اضافه کردن فیچرهای جدید، نیاز داشتیم در این نمایشگاه شرکت کنیم. شاید شرکتهای دیگر به حضور در الکامپ نیاز نداشتند. با توجه به وضعیت تورم، هزینهها هم امسال بسیار بالا بود؛ هزینه ثبتنام در الکامپ، غرفهسازی و تبلیغات زیاد بود. به نظر من حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش هزینه در تبلیغات وجود داشت.»