پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چگونه نقطهدادهها به صنعت بیمه کمک میکنند؟ / داده ابزاری برای پیشگیری از ریسک
میگویند فیسبوک تقریبا ۵۲۰۰۰ نقطهداده برای هر کاربر دارد که با کمک آن میتوان تجربه کاربری را کاملاً شخصیسازی کرد، از ارائه انواع محتوا گرفته تا نمایش تبلیغات برای محصولاتی که احتمال خرید آنها بیشتر است. این دادهها بهحتم نتایج مؤثری برای همه ذینفعان فراهم میکنند اما خبر خوب اینکه شرکتهای بیمه برای بهرهمندی از قدرت دادهها نیازی به این همه نقطهداده ندارند.
امروز صنعت بیمه در میانۀ یک انقلاب دیجیتال قرار دارد. به نظر میرسد کلماتی مانند داده و اینشورتک هر بار به وجود میآیند، اما بسیاری از این راهحلها برای عملیاتی شدن، پیچیده و گران هستند که در نهایت نرخ پذیرش کاهش پیدا میکند و از طرفی هم شرکتهای بیمه فرصتهای بزرگ بعدی را از دست بدهند. مزایای استفاده از دادهها و درک این مزایا آنقدر اهمیت دارد که در غیر این صورت نمیتوانیم بر موانعی که ممکن است سر راهمان قرار گیرد غلبه کنیم.
اینشورتک تسهیلاتی فراهم میکند که بهواسطۀ آنها فروش بیمه و مدیریت مطالبات سادهتر انجام میشود. همچنین بستری فراهم میشود تا بیمهگران بتوانند از حجم عظیم دادهای که در اختیارشان قرار گرفته، به روشهای بیشماری استفاده کنند: برای مثال برای بهبود یا ارتقای تجربۀ مشتری، ایجاد وفاداری به برند و کاهش هزینههای تعدیل ضرر.
اعتمادسازی و بهبود تجربۀ مشتری
تصور کنید که پیش از فاجعهای قریبالوقوع، پیامی از شرکت بیمۀ خود دریافت میکنید که به شما در مورد آن رویداد هشدار و مشاوره میدهد. بهترین راههای تخلیه، دسترسی به سوخت در زمان بحران و شدت آسیب پیشبینیشده به اموال شما چیست؟ این موضوع احتمالاً موضوعی است که دربارهاش با دوستان و همسایگان خود صحبت خواهیدکرد.
امروز دیگر بیمهگزاران از ارائهدهندگان بیمه این انتظار را دارند که منافع آنها را در نظر داشتهباشند. درست است که بیمه توافقی قراردادی است که زیانها را برآورد میکند و در مقابل غرامت پرداخت میکند، اما امروز به سبب رویکردهای تازه استفاده از داده ورودی کلمه بیمه ماهیت دیگری یافته است: ابزاری برای تضمین حفاظت و ایمنی بیمهگزاران در اقدامات پیشگیرانه.
همراستا با پیشرفت اینشورتک، فناوریهای نوین میتوانند نقطهای که قرار است آسیب رخ دهد و اینکه با چه شدتی بهوقوع خواهد پیوست را با دقتی بسیار بالا پیشبینی کنند. صاحبان بیمه میتوانند با شرکتهای اینشورتک همکاری کنند تا آرامش خاطر را پیش از توفان برای بیمه شوندگان فراهم کنند و این اطمینان را بدهند که وعدههایشان پس از توفان با موفقیت انجام شدهاست. این بزرگترین خدمتی است که امروز صنعت بیمه به بیمهگزاران میتواند ارائهدهد.
ایجاد وفاداری به برند
دیگر آن دوره که از دندانپزشکتان کارت پستال تولد دریافت میکردید، گذشتهاست.در عوض، احتمالاً این روزها شما یک ایمیل «تولدت مبارک» خوشایند دریافت میکنید. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که تاریخ تولد شما یک نقطهداده است که توسط شرکت ها برای بهبود تجربه مشتری، افزایش نرخ تبدیل و ترویج وفاداری به برند مورد استفاده قرار می گیرد؟
با اینکه ممکن است به نظر نرسد اما این تلاشهای کوچک نقش پررنگی در ساختن وفاداری به برند در مصرفکنندگان ایفا میکنند و باتوجه به اینکه 65درصد مصرفکنندگان بعد از تجربۀ بد یک مشتری ارتباط خود را با برند قطع کردهاند، وفاداری به برند بسیار اهمیت دارد.
بر اساس آماری که وریسک (Verisk) منتشر کردهاست، بیمههای اموال و مسئولیت تنها در سه ماهۀ اول سال ۲۰۲۲، افزایش ۱۰درصدی هزینۀ تعدیل زیان LAE را تجربه کردهاند. ذینفعان زیادی در سرویسدهی ادعای بیمه دخیل هستند و صاحبان بیمه همیشه در تلاش هستند تا هزینههای جبران خسارت را کاهش دهند.
متأسفانه، گاهی این موضوع میتواند به ضرر شرکتهای بیمه باشد. بیمهگرها با جمعآوری و استفاده از دادههای درست میتوانند هزینههای خود را کاهش داده و تجربه مشتری خود را بهبود بخشند.
آیندۀ مطالبات بیمه
با استفاده از فناوری مکانی و دادههای تاریخی، شرکتهای خدماتدهنده ادعا میکنند که میتوانند تنظیمات خود را با دقت بالا پیشبینی کنند، LAE را کاهش دهند و سرعت جبران خسارت را افزایش دهند.
برخی شرکتها در حال الگوبرداری از بیمه پارامتریک هستند و میخواهند از دادهها برای بازپرداخت فوری به بیمهگزاران زیاندیده استفادهکنند. باتوجه به اینکه فاجعه کجا رخ داده و خسارت چقدر شدید خواهدبود، ارائهدهندگان بیمه میتوانند به مشتریان خود کمک کنند تا سریعتر از همیشه شروع به بازسازی کنند.
این فناوریها علاوهبراینکه رویدادها را پیشبینی میکنند، میتوانند از حوادث گذشته درس بگیرند و دادههایی را فراهم کنند که برای ارائه پوشش دقیق خطر به بیمهگزاران مورد استفاده قرارگیرد.
بر اساس دادههای تاریخی، بیمهگران میتوانند مکان و فراوانی خطراتی مانند گردباد، تگرگ و سیل را شناسایی کنند و سیاستهای موجود را بررسیکنند تا مطمئن شوند که مشتریان آنها تسهیلات مناسب را قبل از تجربه خسارت دریافت میکنند.
دادهها لزوماً نباید پیچیده باشند. چیزی به سادگی نام کوچک یا تاریخ تولد بیمهشونده میتواند یک نقطهدادۀ بسیار مفید باشد که بیمهگزاران میتوانند از آن برای افزایش تبدیلها و ایجاد وفاداری به برند استفاده کنند.
دادههای کیفی اغلب توسط هم شرکت بیمه و هم اینشورتک نادیده گرفتهمیشوند، زیرا اندازهگیری و تفسیر آنها دشوارتر است. اما میتواند به اندازۀ دادههای کمی و گاهی حتی بیشتر ارزشمند باشد. نظرسنجی رضایت مشتری ارسال شده میتواند به شرکتهای بیمه کمک کند تا فرصتهای بهبود را شناسایی کنند، نقاط ضعف را در جریان کار خود پیدا کنند و حتی رفتار کارمندان را مورد توجه قراردهند.