راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا شرکت‌ها در نمایشگاه کار شرکت می‌کنند؟

گزارشی از حضور کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد نوآوری و دغدغه‌های آنها در نمایشگاه کار دانشگاه شریف

چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه شریف از ۲۰ تا ۲۲ آبان برگزار شد. در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف از صنایع گوناگونی حضور داشتند. از صنعت آی‌تی و اقتصاد نوآوری نیز شرکت‌هایی مثل بلوبانک، شرکت خدمات انفورماتیک، اسنپ، خانومی و توسن در غرفه‌هایی با دانشجوها و کارجوها تعامل کردند.

دانشگاه صنعتی شریف از دهه نود به کمک سازمان‌های مختلف نمایشگاه کار شریف را برگزار می‌کند. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای دانشجویان و کارجویانی است که به دنبال فرصت‌های شغلی در صنایع مختلف هستند. این نمایشگاه موقعیت مناسبی برای شرکت‌های مختلف برای ارتقای برند کارفرمایی‌شان است تا تصویر مناسبی از فرهنگ‌سازمانی خود در ذهن بازدیدکنندگان که عمدتاً دانشجویان و نیروهای کار فعلی و آینده هستند شکل دهند.

امسال هم این نمایشگاه به کمک جاب‌ویژن برگزار شده است؛ اما نکته قابل‌توجه حضور شرکت‌های کوچک و بزرگ از صنایع مختلف بود. نکته‌ای که گویا عمدی و مدنظر برگزارکنندگان این نمایشگاه نیز بوده است.


تلاش برای تنوع در فرصت‌های شغلی


پویان دلاوری، دبیر برگزاری نمایشگاه، هدف کلی این نمایشگاه را جذب و استخدام عنوان می‌کند که هم کارجو و هم کارفرما از آن سود می‌برند. او توضیح داد: «شرکت‌ها به دنبال کارآموز مستعد و بااستعداد برای پوزیشن‌های شغلی شرکتشان هستند که در فضای این نمایشگاه کارجوهای مختلفی را می‌بینند. از طرفی محصل‌های دانشگاه شریف و دیگر دانشگاه‌ها که به دنبال فرصت‌های شغلی‌ای هستند که به سابقه کاری کمتری نیاز دارند یا کارآموزی هستند در اینجا موقعیت‌های مناسبی را پیدا می‌کنند.»

علاوه بر این کارفرماها به دنبال ارتقای برند کارفرمایی، نشان دادن فرهنگ‌سازمانی و تعامل با کارجوها هستند. کارجوها نیز می‌توانند از این فضا برای آشنایی با بازار کار در صنایع مختلف و محک زدن تصوراتشان از سازمان‌ها استفاده کنند. او تشریح می‌کند: «دانشجوها می‌توانند با سؤالات اساسی‌ای که می‌پرسند فرهنگ‌سازمانی مجموعه را به چالش بکشند و ببینند که آیا فرصتی برای توسعه فردی یا برنامه‌ای برای رشد افرادی که تازه‌وارد سازمان می‌شوند دارند؟»

دبیر برگزاری نمایشگاه تنوع صنایع و فرصت‌های شغلی را مأموریت این نمایشگاه به‌خصوص برای دانشجویان و کارجوها اعلام می‌کند. او بر تنوع صنایع این نمایشگاه تأکید می‌کند: «هنوز با ایدئال خود فاصله داریم؛ ولی نسبت به سال‌های گذشته شرایط ایده‌آل‌تر است و تقریباً از هر صنعتی یک نماینده در این نمایشگاه حاضر است. البته جای صنایعی مثل خودرو و قطعات وابسته به خودرو خالی است.»

او دیگر تفاوت این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته را تغییر نگاه شرکت‌ها به نمایشگاه کار شریف می‌داند و می‌گوید: «انتظار جذب در چند گروه شغلی خاص مثل توسعه‌دهندگان و دیجیتال مارکتینگ بالا رفته است.»


غالب بودن نگاه سنتی بر فضای برخی صنایع


در ادامه پویان دلاوری غالب بودن نگاه سنتی بر فضای صنایعی مثل عمران و راه و ساختمان در کنار نامطلوب بودن اوضاع اقتصادی شرکت‌ها را علت عدم تمایل بعضی سازمان‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های کار می‌داند که باعث حضور کم‌رنگ بعضی از صنایع در این نمایشگاه شده است. او می‌افزاید: «خدمات آنلاین، شرکت‌های حوزه خدمات الکتریک و گروه شغلی‌هایی که به برنامه‌نویس نیاز دارند بیشترین حضور را در این نمایشگاه از خود نشان داده‌اند.»

در قلب این نمایشگاه حدود ۶۰ صندلی روبروی سن چیده شده‌اند که هر روز تقریباً دانشجویان و کارجویان شاهد ۶ تا ۸ سخنرانی تخصصی هستند. دلاوری محور اصلی این سخنرانی‌ها را پر کردن فاصله دانشی، تجربی و مهارتی بین دانشگاه و بازار کار می‌داند؛ برای مثال مباحثی چون چگونگی حضور در جلسه مصاحبه یا حتی حضور در محل کار پس از پذیرفته شدن به کارجوهای کم‌تجربه کمک می‌کند تا با یادگیری مهارت‌های نرم با اعتمادبه‌نفس بیشتری وارد بازار کار شوند. موضوع بعدی این پنل‌های روندهای روز دنیاست و افراد مختلف تجربهٔ خود را از مسیر موفقیت خودشان بیان می‌کنند.

ابراهیمی، سرپرست واحد فنی جاب‌ویژن، به‌عنوان نماینده همکار استراتژیک دانشگاه شریف در برگزاری این نمایشگاه را مناسب کسانی می‌داند که دنبال پوزیشن‌های شغلی هستند و می‌خواهند تا با سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند. او توضیح می‌دهد: «در نمایشگاه کار سازمان‌های زیادی برای کارآموزها پوزیشن باز دارند و بازدید بچه‌ها هم خیلی خوب بوده است.» او حضور پررنگ‌تر شرکت‌های حوزه آی‌تی و انفورماتیک نسبت به سال‌های قبل را تفاوت این نمایشگاه با سال‌های گذشته می‌داند.


بحران نیروی انسانی


مریم یاوری، مدیر منابع انسانی خانومی، با اشاره به بحران کمبود نیروی انسانی متخصص در منابع انسانی حضور در این نمایشگاه را برای تمام شرکت‌های درگیر با این بحران مفید دانست. او توضیح می‌دهد: «چالش منابع انسانی در صنعت تجارت الکترونیک بسیار پررنگ است و باتوجه‌به اینکه این رویداد در دانشگاه شریف برگزار می‌شود به ما این فرصت را می‌دهد که با دانشجویان که نیروی متخصص حال و آینده را تشکیل می‌دهند، ارتباط بگیریم و برایمان مهم بوده است که تصویر مناسبی از برند خانومی در ذهن دانشجویان شکل دهیم.»


تقویت برند کارفرمایی


برای شرکت خدمات انفورماتیک هم تقویت برند کارفرمایی هدف حضور در این نمایشگاه است. مهسا علیخانی، رئیس گروه استعدادیابی و استخدام شرکت خدمات انفورماتیک، با اشاره به سابقه حضور این شرکت در این نمایشگاه می‌گوید: «امسال سال دهم حضور ما در این نمایشگاه است و بر اساس تجربه رزومه‌های دریافتی در اینجا کیفیت بسیار خوبی دارند. به‌خصوص در حوزه کارآموزان جذب بسیار خوبی در این چند سال داشتیم.»


غایبان تجارت الکترونیکی در نمایشگاه کار دانشگاه شریف


حانیه تولایی، سرپرست تجربه کارکنان گروه اسنپ، نیز تقویت برند کارفرمایی و حضور یکپارچه تمام ونچرها و تقویت هویت گروه اسنپ را دلیل اصلی حضور هرساله این برند در نمایشگاه کار دانشگاه شریف اعلام می‌کند. او با اشاره به موقعیت و نیازهای گوناگون هر ونچر هدف‌گذاری هر ونچر از دریافت رزومه و استخدام کارآموز را متفاوت می‌داند. او با اشاره به عدم حضور بعضی از شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک مثل دیجی‌کالا، تپسی و علی‌بابا در این نمایشگاه می‌گوید: «به‌جای شرکت‌های دوست و رقیب ما شرکت‌های دیگری از صنایع دیگری حضور پیدا کرده‌اند که برای دانشجویان جذاب است؛ ولی برای ما که در حوزه تک فعالیت می‌کنیم کمی دلسردکننده است.


هر چهره خط جدیدی در داستان ما می‌نویسد


توسن دلیل کمی متفاوت‌تر نسبت به باقی شرکت‌ها برای حضور خود عنوان می‌کند. کوروش عباسی، مدیر ارشد برند توسن، توضیح می‌دهد: «ما یک شرکت B2B هستیم و با شرکت‌ها سروکار داریم. به همین دلیل کارجویان آگاهی چندانی از برند ما و کاری که ما می‌کنیم ندارند. پس هدف ما افزایش آگاهی دانشجویان و کارجوها به‌عنوان کارفرما از برند ماست. تجربه ما از حضور چند ساله‌مان در این نمایشگاه به ما ثابت کرده است که افزایش آگاهی از برندمان هدف بهتری است.»

او توضیح می‌دهد: «حضور در نمایشگاه کار دانشجویی تجربه متفاوتی است؛ زیرا بازدیدکنندگان در این نمایشگاه در بسیاری از مواقع کارجو نیستند و جور دیگری به فضای کار نگاه می‌کنند. صرفاً علاقه‌مندند تا از سازمان‌ها اطلاعاتی کسب کنند و با فضای آن آشنا شوند یا حتی به دنبال منتورشیپ هستند که در غرفه توسن هر روزه تعدادی از متخصصین برای مشاوره و صحبت با این افراد حضور دارند. از طرفی دسترس‌پذیری این نمایشگاه برای کارجوها بهتر است.»

حضور توسن در نمایشگاه کار شریف هر سال با شعار متفاوتی بوده است تا بتوانند با افراد ارتباط برقرار کنند؛ امسال شعار این سازمان با تمرکز بر نیروی انسانی «هر چهره خط جدیدی در داستان ما می‌نویسد» است. علاوه بر بخش منتورینگ سه بخش دیگر نیز در این غرفه برای درگیر کردن مخاطب وجود دارد: یک بازی پیدا کردن گنج در سایت توسن برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف این سایت، قسمت مجله «کارچون» که مجله‌ای است شامل مجموعه مقالات بین‌المللی اما متناسب با فرهنگ ایرانی و در نهایت پلتفرم کراودسورسینگ «چندین» که با محوریت تجربه نیروی انسانی از محیط کار فعال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.