راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا مانیتورینگ شبکه برای امنیت و پایداری سیستم‌های بانکی ضروری است؟

پیشرفت تلفن‌های همراه، اتصالات وای‌فای، خدمات بانکی از راه دور، زیرساخت‌های مجازی، فضای ذخیره‌سازی اشتراکی و تقاضای فزاینده مشتریان برای دسترسی 7/24 به تسهیلات مالی خود، تجارت بانکداری را دستخوش تغییر کرده است. این تغییرات، اهداف اداره یک موسسه مالی را از نیاز به مدیریت پول و ارائه وام به مدیریت داده‌ها و شبکه‌های فناوری اطلاعات که این اطلاعات را جابجا می‌کنند تغییر داده است.

به گزارش روابط عمومی داناپرداز، از عابربانک‌ها و سیستم اعطای وام‌گرفته تا تلفن و سیستم‌های هشدار، اغلب مؤسسات مدرن، امروزه باید زیرساخت شبکه IT قوی و کارآمدی داشته باشند تا خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه دهند و عملیات را به‌خوبی اجرا کنند.

برای اطمینان از عملکرد مداوم همه سیستم‌ها، نظارت بر سخت‌افزار و نرم‌افزار برای خرابی‌ها، ویروس‌ها و بدافزارها و به‌روز ماندن در مورد عملکردهای تعمیر و نگهداری موردنیاز، بسیار مهم است. بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات از سیستم‌های مانیتورینگ شبکه برای کمک به ساده‌سازی این فرایند و انجام کارآمدتر عملکردهای روزانه خود استفاده می‌کنند.

سیستم مانیتورینگ شبکه مجموعه‌ای از ابزارهای سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است که به یک متخصص فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا بر تک‌تک اجزای یک شبکه نظارت داشته باشد. این سیستم‌ها به ارائه درک عمیق‌تر از شبکه و همه برنامه‌های مهم کمک می‌کنند تا به بهبود عملکرد و تضمین امنیت کمک کنند.

وجود یک راه‌حل متمرکز که به طور خودکار شبکه را بررسی کرده و در صورت نیاز هشدار ارسال و تیکت صادر می‌کند و پشتیبانی و گزارشات لازم را برای سرورها، ورک‌استیشن‌ها، روترهای شبکه، سوئیچ‌ها، نرم‌افزارها و سایر دستگاه‌ها فراهم می‌کند، یک کارکرد جدایی‌ناپذیر و حیاتی در مؤسسات مالی و بانکی امروزی است.


مانیتورینگ شبکه چیست؟


مانیتورینگ شبکه به فرایند بررسی و تجزیه‌وتحلیل مداوم ترافیک در شبکه گفته می‌شود. این فرایند تمام داده‌های ورودی و خروجی مانند ایمیل‌ها، فایل‌ها و بازدیدهای وب‌سایت را شامل می‌شود. با نظارت دقیق بر این اطلاعات، می‌توان تهدیدات امنیتی بالقوه یا مسائل مربوط به عملکرد را شناسایی کرده و برای جلوگیری از بروز یا حل آنها اقدام کرد.

برای بانک‌ها، مانیتورینگ بر شبکه فراتر از شیوه‌های استاندارد فناوری اطلاعات است. این کار ترکیبی پیچیده از پاسخگویی بی‌درنگ، تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ عملیات یکپارچه، محافظت از داده‌های مالی و محافظت در برابر حملات سایبری است.


دلایل اهمیت مانیتورینگ شبکه برای سیستم‌های بانکی


یک راهکار مانیتورینگ شبکه شما را نسبت به قابلیت اطمینان و عملکرد شبکه و خدماتی که توسط بانک ارائه می‌شود، مطمئن می‌کند. در این بخش به دلایلی که پیاده‌سازی یک سیستم مانیتورینگ شبکه را برای بانک‌های مدرن و امروزی ضروری می‌سازد، می‌پردازیم.

  1. نظارت مستمر برای عملکرد بدون وقفه
    نظارت بر شبکه بینش‌هایی را در مورداستفاده و عملکرد اجزای مختلف شبکه ارائه داده و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد محل تخصیص بودجه فناوری اطلاعات خود تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. به‌عنوان‌مثال، داده‌های جمع‌آوری شده از پایش شبکه می‌تواند تجهیزات کم استفاده یا خدمات بیش از حد را مشخص کند و به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه منجر شود.
  1. عیب‌یابی فعالانه
    نظارت فعال بر زیرساخت شبکه به شناسایی مشکلات بالقوه قبل از تشدید آنها کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک بخش از شبکه نشانه‌هایی از مصرف بیش از حد پهنای باند را نشان دهد، ممکن است نشان‌دهنده انتقال ناخواسته فایلی با حجم بسیار زیاد یا تلاش برای نفوذ باشد. با تشخیص زودهنگام چنین ناهنجاری‌هایی، کارکنان فناوری اطلاعات می‌توانند به‌سرعت برای کاهش مشکلات مداخله کرده و در نتیجه جریان عملیاتی روان را حفظ کنند.
  1. شناسایی ناهنجاری‌ها و تهدیدها
    تهدیدات امنیت سایبری یک نگرانی مهم برای هر سازمان و به‌خصوص برای بانک‌ها و مؤسسات مالی است. ابزارهای نظارت بر شبکه برای شناسایی فعالیت‌های غیرعادی که می‌توانند نشانه‌ای از نقض‌های امنیتی باشند حیاتی هستند. این ابزارها می‌توانند با سایر سیستم‌های امنیتی ادغام شوند تا هشدارهای بی‌درنگ و پاسخ‌های خودکار به تهدیدات بالقوه را ارائه دهند. به‌این‌ترتیب، مانیتورینگ شبکه می‌تواند فرصت‌های خرابکاری برای مهاجمان را به طور محسوسی کاهش دهد.
  1. انطباق و ممیزی
    بسیاری از صنایع توسط الزامات نظارتی سخت‌گیرانه اداره می‌شوند که در خصوص صنعت بانکداری نیز صادق است. این الزامات، نظارت و ثبت کلیه فعالیت‌های شبکه را الزامی می‌کند. به‌عنوان‌مثال بانک‌ها باید از یکپارچگی و محرمانه بودن داده‌های شخصی مشتریان خود اطمینان حاصل کنند. نظارت بر شبکه با ثبت دسترسی و تغییرات در منابع شبکه، نقش مهمی در رعایت این مقررات ایفا می‌کند و در نتیجه به فرایندهای ممیزی و گزارش‌دهی کمک می‌کند.
  1. استفاده بهینه از منابع شبکه
    ابزارهای نظارت شبکه با تجزیه‌وتحلیل الگوهای ترافیک و شناسایی زمان‌های اوج استفاده، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا تخصیص منابع خود را بهینه کنند. درک این الگوها امکان برنامه‌ریزی بهتر برای ظرفیت شبکه را فراهم کرده و تضمین می‌کند که منابع در طول دوره‌های بحرانی بدون صرف بیش از حد هزینه برای زیرساخت‌های غیرضروری در دسترس هستند.
  1. به‌حداقل‌رساندن زمان خرابی
    پایداری شبکه و قابلیت اطمینان آن برای راضی نگه‌داشتن کاربران حیاتی است. مانیتورینگ شبکه با فراهم‌کردن امکان رفع سریع مشکلات در هنگام بروز، در به‌حداقل‌رساندن زمان خرابی نقش مؤثری دارند. آفلاین بودن خدمات می‌تواند به ضررهای قابل‌توجهی از نظر مالی و شهرت منجر شود. نظارت مؤثر به این معنی است که سرویس در اکثر مواقع فعال بوده و زمان آفلاین شدن نیز بسیار کوتاه است.
  1. کیفیت سرویس
    ارائه خدمات آنلاین برای بانک‌هایی که قصد دارند در صنعت بانکداری مدرن رقابت کنند ضروری است. یکی از عواملی که به بانک‌ها کمک می‌کند تا تجربه کاربری مطلوبی را برای مشتریان خود ایجاد کنند، پایداری عملکرد شبکه است. ابزارهای مانیتورینگ شبکه می‌توانند ترافیک را اولویت‌بندی کرده و پهنای باند را مدیریت کنند.
    این ویژگی تضمین می‌کند که سرویس‌های حیاتی منابع لازم را برای عملکرد صحیح در اختیار دارند و در نتیجه کیفیت کلی خدمات افزایش می‌یابد.
  1. آماده‌سازی زیرساخت IT برای آینده
    هم‌زمان با بزرگ‌تر شدن بانک و افزایش تنوع خدماتی که ارائه می‌دهد، تنظیمات شبکه بانک نیز باید باتوجه‌به جدیدترین فناوری‌های موجود تغییر کند. زیر نظرداشتن شبکه اطلاعات مفیدی را در اختیار بانک قرار می‌دهد تا بتواند برنامه‌ها و تلاش‌های بلندمدت را برای به‌روز ماندن پیاده‌سازی کند.

ابزارهای مانیتورینگ شبکه با ایجاد تصویری جامع از وضعیت عملکرد اجزای مختلف شبکه، در شناسایی بخش‌هایی که نیازمند بهبود است نقش مؤثری ایفا می‌کند.

  1. بینش‌ها و تجزیه‌وتحلیل
    سیستم‌هایی که بر شبکه‌ها نظارت دارند اطلاعات زیادی را جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات را می‌توان بررسی کرد تا درباره نحوه عملکرد کسب‌وکارها و آنچه در بازار می‌گذرد درک بهتری به دست آورد. توانایی مطالعه این داده‌ها می‌تواند به تصمیمات هوشمندانه‌تر برای کسب‌وکار منجر شده و به رقابت بهتر با سایر بانک‌ها کمک کند.

معرفی نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا


نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا یک ابزار پیشرفته برای مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر است. این نرم‌افزار امکان پایش 24 ساعته تمامی سرویس‌های موجود بر روی یک یا چند شبکه را در دسترس مدیران شبکه قرار می‌دهد. در صورت ردیابی هر گونه قطعی، اختلال یا خطا، بلافاصله برای مدیران و مسئولان شبکه هشدار ارسال می‌شود تا از بروز قطعی، تجربه بد مشتریان یا کارمندان سازمان و همچنین آسیب دیدن تجهیزات گران‌قیمت شبکه جلوگیری شود.

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه بینا در بستر ابر میزبانی می‌شود و نیازی به نصب کلاینت ندارد. بنابراین، در هر زمان و مکان می‌توان اجزای حیاتی شبکه و زیرساخت IT سازمان خود را تحت نظارت داشت.

منبع داناپرداز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.