راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک تجارت در پی احیای جریان نوآوری در صنعت بانکداری

مدتی است که بانک تجارت با هدف سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای نوپای فین‌تکی و حمایت از جریان نوآوری در صنعت بانکداری، اقدام به تأسیس مجموعه‌ای با نام تکنوتجارت کرده است. سید محمدحسین سجادی نیری مدیرعامل این شرکت طی گفت‌وگویی به فعالیت‌های این شرکت در مدت اخیر پرداخت و از برنامه‌های تکنوتجارت در الکامپ گفت.


دستاوردهای تکنوتجارت در سال گذشته


او در خصوص دستاوردهای تکنوتجارت از نمایشگاه الکامپ سال گذشته تاکنون بیان کرد: «الکامپ سال گذشته با روزهای ابتدایی مسئولیت من به عنوان مدیرعامل تکنوتجارت مصادف شد. در سالی که گذشت، ما به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر بانک تجارت، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی مانند سرمایه‌گذاری در شرکت آیان و همچنین باروک را انجام دادیم که دستاوردهای خوبی بود.»

سجادی نیری، تعیین تکلیف پروژه کارخانه قدیم شوکوپارس که از نظر جغرافیایی در مجاورت کارخانه نوآوری آزادی قرار دارد، از دیگر دستاوردهای تکنوتجارت خواند. خلق پروژه کارخانه نوآوری تژینو از دیگر فعالیت‌های شرکت تکنوتجارت بود که باعث شد داوران جشنواره معتبر نهال فین‌تک، این شرکت را به عنوان نهاد تأثیرگذار حوزه فین‌تک در سال ۱۴۰۲ شناسایی کنند.

مدیرعامل تکنوتجارت ادامه داد: «از نظر من مهم‌ترین دستاورد تکنوتجارت در سال گذشته سرمایه‌گذاری، توسعه محصولات فناورانه و حتی تعیین تکلیف پروژه بزرگ ساخت کارخانه نوآوری تژینو نبوده است؛ بلکه احیای ذات نوآورانه تکنوتجارت بود. احیای ذات نوآورانه تکنوتجارت به این معنی است که این شرکت توانست در ادامه سرمایه‌گذاری‌های مطلوب گذشته و اتصال کسب‌وکارهای نوآور به زنجیره ارزش بانک تجارت، به حرکت خود در این مسیر شتاب ببخشد و خود را بازآرایی کند.»

 او سال گذشته سال جسارت تکنوتجارت در نوآوری از لحاظ ساختاری و عملکردی دانست و بیان کرد: «باور داریم این کار سخت و پرچالش می‌تواند در آینده آثار ماندگاری برای توفیق این شرکت و انتفاع بانک تجارت داشته باشد و همچنین باعث ایفای نقش مؤثر این شرکت در اکوسیستم نوآوری شود.»


  حضور تکنوتجارت در الکامپ


 سجادی نیری در خصوص حضور تکنوتجارت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ اظهار کرد: «این نمایشگاه و رویدادهای این‌چنینی فضای ارتباطی مطلوبی برای ما به شمار می‌روند. تکنوتجارت در گسترش همکاری‌ها و ارتباطات خود بازعمل کرده است؛ چرا که بخشی از رسالت ما با جامه عمل پوشاندن به نوآوری باز محقق می‌شود. تکنوتجارت امروز تعامل خوبی با بازیگران متنوع عرصه نوآوری و فناوری دارد.»

او افزود: «در سال گذشته علاوه بر کاوش در بازار برای یافتن کسب‌وکارهای نوآور و جذب نیروهای مستعد، با نهادهای سیاست‌گذار نوآوری مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همکاری‌هایی تعریف کردیم. تمام تلاش ما در تکنوتجارت این است که از فرصت‌هایی مانند قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان به نفع توسعه نوآوری در نظام بانکداری از یک سو و نهادسازی در حوزه استارتاپی از سوی دیگر بهره بگیریم.»

یکی از فعالیت‌های مهم تکنوتجارت در سال جاری، تأسیس یک «آزمایشگاه زنده» است که مأموریت ایجاد پلتفرم مؤثر نوآوری باز با مشارکت ذی‌نفعان را دارد.


 تأثیر الکامپ بر اکوسیستم فین‌تک و بانکداری دیجیتال


مدیرعامل تکنوتجارت در پاسخ به این پرسش که آیا حضور در رویدادهایی مانند الکامپ تأثیری در بهبود وضعیت اکوسیستم فین‌تک و بانکداری دیجیتال کشور دارد یا خیر، عنوان کرد: «این رویداد و هرگونه هم‌افزایی میان بازیگران کلیدی این زیست‌بوم را نه فقط الزام، بلکه اجتناب‌ناپذیر می‌دانم. شرایط سخت اقتصادی برای کسب‌وکارهای فین‌تک و لزوم گذر از قواعد متعلق به گذشته و ساختن پل به آینده، بدون مشارکت و همکاری میسر نمی‌شود. قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در این عرصه چنان با عدم قطعیت و پیچیدگی عجین شده که چاره‌ای جز همکاری و هم‌افزایی باقی نمانده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.