پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تجهیز تاکسیهای شیرازی به کارت بلیت: شیراز سال آینده مجازی میشود
شهروندان شیرازی از آغاز سال ۹۱ میتوانند تمام عملیات مربوط به پرداخت عوارض ساختمانی و دریافت مجوز ساخت و ساز را الکترونیکی انجام دهند.
به گزارش عصر ارتباط، پروژه شهر مجازی شیراز جزو یکی از پروژههایی است که در دل طرح شهرداری الکترونیکی این شهر تعریف شده است؛ طرحی که با مصوبه شورای شهر شیراز لازمالاجرا شد و از چهار سال پیش نیز مسوولان شهرداری به تک و تای اجرایش افتادند. شهر مجازی در حقیقت آخرین قسمت از پازل طرح شهرداری الکترونیکی است که هماکنون فرآیندهای پایانیاش را طی میکند.
علیرضا حسینی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز در گفتوگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: «فاز صفر و یک پروژه شهرداری الکترونیکی به اتمام رسیده و اکنون در فاز دو کار خودکارسازی فرآیندها و در فاز سه شهر مجازی اجرا میشود.»
به گفته وی، اجرای این دو فاز بیشتر جنبه نرمافزاری و آموزشی دارد و برآیند آن نیز خودکارسازی فرآیندهای شهرسازی در شهرداریهای مناطق ۹گانه شیراز در محیط وب خواهد بود.
او گفت: «در دو فاز قبلی بسترسازی و نیمهخودکارسازی فرآیندها انجام شد اما حالا الکترونیکی شدن فرآیندهای شهرسازی و دریافت عوارض در مناطق مختلف شهرداری در حال انجام است.»
حسینی ادامه داد: «با اتمام فازهای دو و سه تا پایان امسال، از ابتدای سال ۹۱ شهروندان شیرازی میتوانند فرآیندهای شهرسازی و درخواست انجام کار در شهرداری را به صورت مکانیزه و اتوماتیک انجام دهند و با گرفتن شماره پیگیری که سیستم به آنها میدهد در جریان پرونده کارشان قرار بگیرند اما برای احراز هویت دست کم یک بار باید به شهرداری منطقه بروند.»
پرداخت عوارض ساختمانی و طی کردن فرآیند دریافت مجوزهای ساختمانی جزو عملیاتی است که در شهر مجازی شیراز طی میشود.
طرحهای پشتیبان
اما شهرداری شیراز همزمان دو پروژه دیگر را برای پشتیبانی از اجرای طرح شهر مجازی در دستور کار دارد. اجرای فاز دو و سه فیبر نوری شهر شیراز یکی از این پروژههاست که طی آن قرار است تمام سازمانهای مناطق شهرداری از طریق فیبر نوری به یکدیگر متصل شوند تا اتوماسیونی که تحت وب فعال است با کمترین اختلال به کارش ادامه دهد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز در این خصوص گفت: «فاز یک، سال گذشته اجرا شد و فازهای دو و سه آن نیز امسال انجام میشود اما فازهای بعدی بر اساس طرح جامع فیبر شهر شیراز به اجرا درخواهد آمد؛ اتصال سازمانهای تابعه شهرداری شیراز در فاز نخست و اولویتمان قرار دارد.»
از طرف دیگر سازمان فاوای شهرداری شیراز طی فراخوانی نسبت به شناسایی مشاوران برای طراحی و تهیه RFP مرکز داده شهرداری شیراز اقدام کرده و به گفته حسینی، برنده مناقصه نیز طی همین هفته اعلام میشود. بدین ترتیب تمام اطلاعات مربوط به شهرسازی و شهرداری در یک نقطه متمرکز خواهد شد.
تونل مشترک فیبر نوری
شبکه فیبر نوری خدمات شهری شیراز طرح گستردهتری نسبت به ایجاد شبکه فیبر نوری بین سازمانهای تابعه شهرداری شیراز است. در این شبکه تمام دستگاهها و ارگانهای دولتی با استفاده از فیبر نوری به یکدیگر متصل خواهند شد. ایجاد تونل مشترک تاسیسات شهری در واقع برآمده از دل قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بوده و همینطور وظیفهای است که در قانون برنامه پنجم به دوش شهرداریهای کلانشهرها گذاشته شده و ایجاد شبکه فیبر نوری خدمات شهری به ایجاد یکی از این تونلهای مشترک میانجامد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز در این خصوص گفت: «برای ایجاد این شبکه با بخش خصوصی وارد مذاکره شدهایم و هماکنون طرح در فاز مطالعاتی و بررسیهای اولیه و پیدا کردن شریک داخلی قرار دارد. از طرفی الزامات قانونی آن را هم پیگیری میکنیم.»
او افزود: «با ایجاد این شبکه، حفاریهایی را که برای گسترش فناوری اطلاعات و فیبر در سطح شهر شیراز انجام میشود با برنامه منسجم به حداقل میرسانیم و از طریق کانال مشترک فیبر نوری تمام سازمانهای دولتی و خصوصی میتوانند به فعالیت بپردازند.»
تجهیز تاکسیهای شیراز به کارتبلیت
حسینی همچنین در خصوص پروژه کارتبلیت که در شیراز موسوم به «کارت اعتبار شهروندی» است، گفت: «استفاده از این کارتها تقریبا از سه سال پیش در ناوگان اتوبوسرانی شهر آغاز شد اما بر اساس مصوبات شورای شهر شیراز قرار است در تاکسیها و پارکینگها نیز استفاده از این کارتها آغاز شود.»
به گفته وی، کارتهای اعتبار شهروندی ۱۶ حافظه دارد که روی هر یک از این حافظهها میتوان سرویسی تعریف کرد. هزینه صدور این کارتها ۷۰۰ تومان بوده و تا سقف ۱۰ هزار تومان قابل شارژ است.
صدور کارتبلیتهایی که قابلیت استفاده در تمام کلانشهرها را داشته باشد جزو یکی از پروژههای مشترکی است که در شهرداریها پیگیری میشود اما هنوز برای اجرای این پروژه به نتایج معلومی دست نیافتهاند. از این رو هر یک از شهرداریها به صورت مجزا دست به کار طراحی و تولید این کارتها شده است.