راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

دفتر صدور گواهی دیجیتال اتاق بازرگانی تهران کار خود را رسما آغاز کرد

افزایش گرایش تجار اتاق تهران به دریافت امضا الکترونیکی؛ 

دفتر صدور گواهی الکترونیکی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تاکنون بیش از ۵۰ امضا الکترونیکی ثبت کرده است.

به گزارش عصرارتباط، با گذشت دو ماه از افتتاح دفتر ثبت‌نام صدور گواهی الکترونیکی در محل اتاق تهران، بیش از ۵۰ بازرگان موفق شدند گواهی الکترونیکی خود را دریافت کنند.

این دفتر درتاریخ چهارم تیرماه سال جاری با حضور نمایندگان اتاق همچون یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و حمیدرضا هادی‌پور، ریاست مرکز صدور گواهی الکترونیکی وزارت بازرگانی با امضا تفاهم‌نامه‌ای راه‌اندازی شد تا از این پس تجار و بازرگانان اتاق تهران بتوانند با سرعت و سهولت گواهی الکترونیکی خود را دریافت کنند.

تجار و بازرگانان اولین گروهی بودند که پس از رواج گواهی دیجیتال طی سال‌های گذشته، برای ثبت سفارش کالاهای خود از امضای الکترونیکی استفاده کردند.

پس از آنکه وزارت بازرگانی سال گذشته سیاست‌های خود را برای افزایش تعداد دفاتر صدور گواهی امضای دیجیتال (RA) آغاز کرد، اتاق بازرگانی تهران تصمیم گرفت با راه‌اندازی مرکزی درون خود، بازرگانان را تشویق کند بدون نیاز به طی مراحل زمان‌گیر در سازمان‌های پراکنده، مستقیما بتوانند از طریق اتاق، گواهی الکترونیکی خود را دریافت کنند.

فرهنگ امضای دیجیتال باید ساخته شود

سید علی میرشفیعی، معاون واحد عضویت و کارت بازرگانی اتاق تهران با اشاره به اینکه یک ماه از شروع به کار رسمی دفتر صدور گواهی دیجیتال می‌گذرد، گفت: «طی این مدت استقبال بازرگانان برای دریافت امضای دیجیتال قابل توجه بوده؛ به‌طوریکه روزانه و به‌صورت میانگین ۱۰ تا ۱۵ نفر برای ثبت نام و دریافت گواهی مراجعه می‌کنند. این موضوع با درنظرگرفتن تازه ‌کار بودن دفتر رشد خوبی محسوب می‌شود».

میرشفیعی درخصوص اهداف و وظایف این دفتر ادامه داد: «تولید، صدور، ذخیره، ارسال، تایید، ابطال و به روزنگهداری گـواهی‌های الکـترونیـکی از مهـم‌ترین مسوولیت‌های مرکز صدور گواهی دیجیتال محسوب می‌شود».

او با بیان اینکه مراجعان اصلی دفتر صدور گواهی دیجیتال را متقاضیان کارت بازرگانی تشکیل می‌دهد، افزود: «از آنجا که هم اکنون ثبت و سفارش کالا نیازمند گواهی دیجیتال است اغلب واردکنندگان برای دریافت گواهی دیجیتال و ثبت‌نام به دفتر مراجعه کرده‌اند».

او ادامه داد: «علاوه بر این، تمامی افرادی که خواهان صدور کارت بازرگانی هوشمند هستند به امضا دیجیتال نیاز دارند و به همین دلیل تعداد این متقاضیان برای ثبت‌نام گواهی الکترونیکی رو به افزایش است».

میرشفیعی با اشاره به اینکه هنوز دریافت گواهی دیجیتال به‌صورت انبوه میان تجار رواج نیافته، گفت: «از ابتدای تاسیس دفتر تا یک ماه، هیچ مراجعه‌کننده‌ای برای دریافت گواهی الکترونیکی وجود نداشت اما با افزایش آشنایی تجار با این موضوع، تعداد مراجعه‌کنندگان نیز افزایش یافت. پیش بینی ما این است که با ترویج فرهنگ امضای دیجیتال و کاربرد آن در کشور، دفتر پذیرای متقاضیان بیشتری باشد».

اتاق فقط یک امضای حقیقی دیجیتال صادر می‌کند

معاون واحد عضویت و کارت بازرگانی اتاق تهران با بیان اینکه تنها یک امضا حقیقی برای متقاضیان صادر می‌شود، گفت: «اتاق تنها برای بازرگانانی که با سازمان‌های دولتی مراودات تجاری دارند” امضا حقیقی مستقل فعالیت با دولت” صادر می‌کند تا امنیت لازم در تبادلات تجاری آنها تامین شود. این درحالی است که شرکت‌های خصوصی که دایره تجارت آنها تنها با بخش خصوصی است نمی‌توانند از این گواهی بهره‌مند شوند».

او ادامه داد: «اتاق بازرگانی تهران، امتیاز صدور گواهی دیجیتال را از وزارت بازرگانی اخذ کرده بنابراین ماهیت این گواهی‌ها کاملا دولتی است و در حال حاضر تنها برای اشخاص حقیقی که فعالیت دولتی دارند، صادر می‌شود».

میرشفیعی با اشاره به دو سازمان دولتی طرف قرارداد اتاق بازرگانی تهران برای صدور گواهی دیجیتال، گفت: «هم اکنون سازمان بورس اوراق بهادار و مرکز ثبت سفارش وزارت بازرگانی، دو ارگان دولتی هستند که برای صدور گواهی دیجیتال طرف قرارداد و تعامل با اتاق تهران قرار دارند و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال سازمان‌های دیگری همچون ثبت اسناد و املاک و سازمان امور مالیاتی نیز همکاری خود را با اتاق آغاز کنند».

او در خصوص نحوه ثبت‌نام و مراجعه برای دریافت گواهی الکترونیکی، گفت: «متقاضیان می‌توانند پس از مراجعه به وب‌سایت اتاق بازرگانی تهران با آدرس http://www.tccim.ir پس از تکمیل فرم‌ها، برای ارایه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه صدور و دریافت گواهی به محل اتاق بازرگانی تهران رجوع کنند».

میرشفیعی در خصوص هزینه پرداختی برای دریافت گواهی و مدت اعتبار آنها، افزود: «هزینه ثبت‌نام و دریافت این گواهی شامل شامل هزینه صدور گواهی به مبلغ ۲۵۰ هزار ریال و هزینه یک عدد Token به مبلغ ۳۰۰ هزار ریال است. گواهی‌های الکترونیکی تا یک سال قابل تمدید هستند و پس از آن برای متقاضی یک گواهی دیگر صادر می‌شود».

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.