راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارنگ هشتادوششم منتشر شد

وضعیت چند ماه گذشته کشور و آینده‌ای که از خلال حرف‌ها و تصمیمات حاکمیت پیش رویمان ترسیم می‌شود، بسیاری از امیدواران را نیز نگران کرده است. حالا که موضوع اول کشور، اختلالات اینترنت، طبقه‌بندی آن و محدودیت‌های گسترده‌تر است، به نظر می‌رسد کسب‌وکارهای حوزه آی‌تی بیش از سایرین در معرض تهدید باشند.

اشکان امیرزاده ابراهیمی، مدیرعامل آداک فن‌آوری مانیا و عضو هیئت‌مدیره نصر تهران معتقد است که اینترنت ابزار اصلی همه شرکت‌های حوزه فناوری است و تمام کسب‌وکارها از این ناحیه ضربه خواهند خورد، اما در دل همین تهدید برای عده‌ای هم فرصت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان آینده را به‌درستی پیش‌بینی کرد.

او به‌عنوان یک فعال صنفی معتقد است؛ به دلیل لایه‌های مختلف تصمیم‌گیر و مدیرانی که قدرت ریسک‌پذیری پایینی دارند، تلاش‌های صنف آی‌تی معمولاً راه به جایی نمی‌برد و فعالان صنفی را دلسرد می‌کند که چرا زمانی را که می‌توانستند صرف توسعه کسب‌وکار خود کنند، با کارهای صنفی هدر داده‌اند. ابراهیمی می‌گوید که اینکه حاکمیت گوش شنوا ندارد، تقصیر صنف نیست و اتفاقاً صنف به شکلی پیگیرانه در راستای خواسته‌ها و نیازهای اعضای خود گام برمی‌دارد.

در صفحه سلامت این هفته نیز گفت‌وگویی با سحر پرندوار، هم بنیان‌گذار «ایواسا» داشتیم. ایواسا در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می‌کند. ایواسا از طریق ضبط یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای با دوربین گوشی همراه، علائم حیاتی بیمار را اندازه‌گیری می‌کند که این سنجش به‌وسیله هوش مصنوعی انجام می‌شود.

پرندوار می‌گوید: «بازار سلامت دیجیتال در دنیا، بازار بسیار جدیدی است که به‌سرعت در حال رشد است. ما با هدف و چشم‌اندازی که در دنیا وجود دارد، همسو هستیم، ولی تفاوت عمدهای در ایران وجود دارد. از اختلالات اینترنت گرفته تا مشکلات حاکمیت، موانعی وجود دارد که رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و رشد سلامت دیجیتال را در کشور مختل می‌کند.» به گفته او، آمار نشان می‌دهد که دنیا به‌سوی آنلاین شدن خدمات پزشکی پیش می‌رود و کرونا این فرایند را تسهیل کرده؛ ولی عملاً این اتفاق بدون اعتمادسازی در بین مردم به وجود نمی‌آید و این پرسش مطرح است که آیا پزشک می‌تواند دقت تشخیص را در ویزیت آنلاین داشته باشد یا خیر؟ همین موضوع و اختلالات شدید اینترنتی، باعث شده درصد ناچیزی از ویزیت آنلاین را نسبت به ویزیت حضوری داشته باشیم. این پیش‌نیاز برای ایواسا وجود دارد، چون قرار است دستگاه‌های آنلاین را بهینه کند.

گفت‌وگوی لجستیکی شماره هشتادوششم کارنگ نیز با علی نبوی، هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره کالاپست بود. نبوی تصریح کرد: «ناوگان حمل بار توسط اتوبوس‌رانی در حال حاضر سریع‌ترین ناوگان موجود در کشور است و ارسال مرسوله از طریق اتوبوس کمتر از یک روز طول می‌کشد تا از مبدأ به هر مقصد در کشور جابه‌جا شود. در حال حاضر روزانه ۲۱ هزار دستگاه اتوبوس بین شهرها تردد می‌کنند. هر کدام از این اتوبوس‌ها بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم ظرفیت جابه‌جایی و ارسال بار دارند؛ بنابراین بین ۳۳ تا ۳۸ میلیون کیلوگرم ظرفیت ارسال بار توسط ناوگان اتوبوس‌رانی کل کشور برای ارسال مرسولات وجود دارد که از این ظرفیت می‌توان به شکل بهینه استفاده کرد.»

با انتخاب محمدامین آقامیری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، حالا گمانه‌زنی‌هایی برای جایگزینی او در وزارت ارتباطات شنیده می‌شود. در این شماره گزارشی نیز تهیه کردیم از گزینه‌هایی که شانس بیشتری برای انتخاب به‌عنوان رئیس رگولاتوری دارند. گزینه‌هایی که نامشان برای ریاست در رگولاتوری شنیده می‌شود، مسعود همدان لو، مهدی روحانی نژاد و صادق امامیان هستند.

 و اما استودیو راه‌کار نیز با برنامه «شاید موافق نباشید» و اجرای رضا جمیلی سردبیر هفته‌نامه کارنگ شروع به فعالیت کرد.

کارنگ را می‌توانید به‌‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود و برای دریافت اشتراک هفته‌نامه‌کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.