راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری هفتمین DM talk در فضای آنلاین / محفلی برای به اشتراک‌گذاری تجربه مدیران بازاریابی دیجیتال

هفتمین رویداد DM talk با حضور مدیران بازاریابی و مشاوران کسب‌وکارهای دیجیتال امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین برگزار شد. این رویداد از سال ۹۷ با هدف نزدیک‌تر کردن افراد این حوزه به یکدیگر و ساخت یک شبکه ارتباطی بزرگ شروع شد.

به گزارش راه پرداخت، رویدادهای اول تا سوم به صورت دورهمی‌های تخصصی و با دعوت از حدود ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از مدیران بازاریابی برگزار شد. در رویداد چهارم تعداد شرکت‌کنندگان افزایش پیدا کرد و ۲۲۰ نفر، برای اولین بار علاوه بر دعوت‌شدگان، ثبت‌نام عمومی انجام دادند. رویداد پنجم هم میزبان حضور ۴۰۰ دیجیتال مارکتر در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بود.

نقطه اوج همراهی بزرگترین نشست DM talk ششمین رویداد آن بود که به عنوان رویداد بزرگ این حوزه در سال ۹۸ از آن یاد می‌شود. این نشست با حضور ۸۰۰ نفر از مدیران دیجیتال مارکتینگ و آژانس‌های بازاریابی شناخته‌شده کشور برگزار شد. تبادل تجربه کاری و بررسی نقاط ضعف و قوت با حضور فعالان یک حوزه تخصصی به درک بهتری از این حوزه منجر خواهد شد. از هفتمین DM talk هرچند به شکل آنلاین برگزار شد، اما برگزار کنندگان آن با استقبال قابل توجهی که با فروش ۱۵۰۰ بلیت همراه شد مواجه شدند. استقبالی کم‌نظیر که انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی هم قابل مشاهده بود.

روز نخست این رویداد را شاید بتوان روزی برای دانشگاه شریف نامید. مدیران بازاریابی و راهبران بازار کسب‌وکارهایی که در روز نخست حاضر شدند، اغلب فارغ التحصیلان جوان و پرانگیزه دانشگاه شریف بودند که با نگاهی متفاوت به دنیای بازاریابی و دارند. گویی این باور که بازاریابی موضوعی فراتر از تبلغات ساده است، در بین کسب‌وکارها پذیرفته شده و با تحلیل رفتار مشتری، رصد بازار و مطالعه رویکردهای تعریف شده در کسب‌وکار خود به دنبال درک و شناختی مبتنی بر دانش در این حوزه راهیابی می‌کنند.


وقتی مدیران بازاریابی دست خالی به بازار می‌آیند


سیدمهدی اعتمادی، مدیربازاریابی اُ‌‌‌کالا اولین مطالعه این رویداد را با موضوع «چرا مدیران بازاریابی شکست می‌خورند» ارائه داد. او با بررسی رفتار مدیران شرکت‌ها، میزان اعتماد این مدیران به مدیران بازاریابی را تحلیل و بررسی کرد. براساس مطالعات انجام شده درصد قابل توجهی از مشکلات مدیران بازار یابی به دلیل بی اعتمادی مجموعه نسبت به عملکرد آنها و همچنین در اختیار نداشتن ابزار لازم برای پیشبرد اهداف است.

اعتمادی با ارائه آمار پیرامون در اختیار نداشتن ابزار لازم گفت: «۷۴ درصد از مدیران بازاریابی اعتقاد دارند که ابزارهای لازم برای پیشبرد اهدافشان را در اختیار ندارند و مدت فعالیت یک مدیر بازاریابی نسبت به بقیه مدیران در یک شرکت بسیار کمتر است. همچنین بر اساس مطالعات انجام شده ۲۳ درصد از مدیران بازاریابی کمتر از ۳ سال در یک مجموعه فعالیت می‌کنند.»


ورود یک سوپراپ جدید به بازار


دومین ارائه این نشست نیز توسط میثم ملاشریفی، معاون بازاریابی گروه اسنپ انجام شد. بررسی کمپین «اسنپ جوابه» و نکاتی که در این کمپین برای جذب بازار هدف مورد مطالعه قرار گرفت از نکات قابل توجهی بود که به آنها پرداخته شد. کمپین اسنپ جوابه درواقع راهی بود تا سوپر اپ شدن اسنپ را به کاربرانی که پیش از این فقط از سرویس حمل‌ونقل اسنپ استفاده می‌کردند خبر دهد. هدف نهایی استفاده از ویژگی‌های یک اپلیکیشنی موبایلی برای جذب بیشتر مخاطبی که جذابیت‌های حضور در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتالی را دوست دارد.

مهدی فروغی، راهبر ارشد بیمیتو اهمیت و قدرت مشتریان در طول یک بازاریابی موفق را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. فروغی در سومین ارائه DM talk این موضوع را با عنوان «بازاریابی برای مشتری» بررسی کرد. موضوعی که ثابت می‌کند کسب‌وکارها علاوه بر اینکه برای جذب کاربر فعال جدید باید تلاش کنند، حفظ اعتبار و احترام به مطالبات کاربران قبلی در روند توسعه کسب‌وکار آنها اهمیتی ویژه و قابل توجه دارد. در حقیقت مشتریان وفادار اعتماد عمومی را نسبت به یک کسب و کار افزایش می‌دهند.

فروغی با تاکید بر اینکه برای نیل به اهداف کسب‌وکار خود باید بر روی مشتریان وفادارد سرمایه گذاری کرد، گفت: «وفاداری با تکرار خرید تفاوتی جدی دارد و اغلب این دو موضوع را یکسان تلق می‌کنند. این امکان وجود دارد که مشتری با تکرار خرید به دلیل نیاز، انحصار، سن و جنسیت و دلایلی از این دست، خرید خود را تکرار کند. این مشتری با رفع نیاز و یا تغییر آن دیگر ارتباط خود را قطع می‌کند. این در حالی است که مشتری وفادار با وجود خرید کم به مجموعه اعتباربخشی کرده و در ارتباطات خود برند مورد نظر را پیشنهاد می‌دهد.»


ترندهایی که رفتار مشتری را می‌سازند


چهارمین و آخرین ارائه روز نخست DM talk توسط علیرضا اشکان، مدیر بازاریابی کافه بازار انجام شد. او مطالعه خود را با عنوان «واکاوی رفتار مشتری بر اساس ترندها» ارائه داد. ترند و چگونگی ترند شدن یک مضوع بر رفتار مشتری اثرگذاری قابل توجهی دارد. از همین رو است که کسب و کارها در شرایطی که ترندهای روز را زیر ذره‌بین و مطالعه قرار دهند از همین مسیر امکان رصد و مطالعه رفتار مشتری را خواهند داشت. ترند به سلیقه سازی منجر می‌شود و کاربران بر اساس سلیقه و البته نیاز ترند شده به دنبال دست‌یابی به خواسته‌های خود خواهند بود.

اشکان در توضیح این موضوع به پاندمی کرونا و ترندهای ساخته شده بعد از این همه‌گیر اشاره کرد و گفت: «از عوامل مؤثر در رفتار خریدار، محصول، عقاید، علایق شخصی، اثر گروهی رواشناختی، شرایط اقتصادی و اجتماعی است. با توجه به این موضوع اثری که همه‌گیری بیماری کرونا بر رفتار خریدار داشت را می‌توان بررسی کرد. برای مثال مشتریان دسترسی به محتوای آموزشی و سرگرمی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دادند.»


تبادل اطلاعات و بازآفرینی تجربه بین کسب‌وکارها


این رویداد در روز نخست با اشتراک‌گذاری تجربیات چهار کسب‌وکار دیجتیال به پایان رسید. این کسب‌وکارها با ارائه راهکارهایی که برای توسعه کسب‌وکار خود به کار بستند و نتیجه مطلوب را به دست آوردند و از ظرفیت‌های موجود در فضای بازاریابی دجیتال گفتند. ظرفیت‌هایی که بسیار گسترده‌اند و بهره وری از هر یک از این ظرفیت‌ها در نهایت امکان توسعه کسب‌وکار را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

هرچند بی‌توجهی به هر یک از ظرفیت‌ها خود دلیلی خواهد شد تا از ماراتون کسب‌وکارهای دیجیال حذف شوید. ۱۷ بهمن‌ماه دومین روز از هفتمین DMTalk با هدف انتقال تجربه افراد موفق این حوزه برای فعالان بازاریابی دیجیتال با چهار ارائه تخصصی و برگزاری یک پنل برگزار شد.


ارزش آفرینی برند با social currency


در اولین سخنرانی دومین روز رویداد، مهیار محمدی، مدیر مارکتینگ فلایتیو درباره ارزش‌آفرینی برندها در شبکه‌های اجتماعی سخنرانی کرد. او در خصوص مفهوم social currency صحبت کرد و در خصوص تعریف این مفهوم گفت: «social currency یعنی افراد چگونه برای برند شما در اجتماع اعتبار خرج می‌کنند. زمانی که برای اشتراک گذاری محتوای برند شما صرف می‌کنند در حوزه social currency است.»

او در خصوص ویژگی‌های social currency در ادامه افزود: «social currency حاصل مکالمه دوطرفه به‌صورت طبیعی (organic) است و اینکه به افراد داخل اجتماع ارزش اضافه می‌کند. از سویی دیگر نحوه تولید و دریافت آن ارزش منطبق بر هویت افراد جامعه است همچنین می‌تواند به دست افراد در اجتماع‌های مختلف انتقال پیدا ‌کند.»

محمدی در پایان به مقایسه فلایتیو در شبکه‌هایی اجتماعی خود و تغییراتی که از گذشته تا به امروز طی کرده است گفت و همچنین در خصوص کمپین کریسمس فلایتیو توضیحاتی ارائه کرد.


خطر تکیه برند بر یک محصول


امین سمیعی، راهبر ارشد بازاریابی اسنپ فود با موضوع استراتژی‌های بازاریابی اسنپ فود و کمپین «هرچی بخوای اسنپ فود» در ادامه رویداد به بیان تجربه این کسب‌وکار پرداخت و گفت: «با شیوع کرونا نزدیک به ۶۰ درصد کاهش سفارش داشتیم و اشتباه ما این بود که بیش از اندازه به یک سرویس وابسته بودیم. با توجه به زیرساخت و فضایی که در اختیار داشتیم افزایش سبد محصولات راه‌حل مناسبی بود که بعد از شیوع کرونا برای مدیریت ریسک انتخاب شد. هر چند درصورتی‌که با توجه به شرایطی که اسنپ فود در حال حاضر دارد، اگر با پاندمی کرونا مواجه می‌شدیم چنین کاهشی هم رخ نمی‌داد. سرویس‌ها اضافه شد تا مدیریت عملیات انجام شود و با توجه به این رویکرد نوسانات کمتری را شاهد بودیم.»

او در ادامه افزود: «قبلاً با یک سرویس فقط یک نقطه اتصال به مشتری وجود داشت، اما در حال حاضر ۶ نقطه اتصال وجود دارد. اسنپ فود استراتژی بلندمدت سبد محصولاتش را با توجه به شخصیت مخاطب انتخاب کرده است.»

سمیعی در ادامه با اشاره به کمپین هرچی بخوای اسنپ فود گفت که هدف از ایجاد این کمپین افزایش تعداد کاربرانمان نبود بلکه این کمپین با این هدف ایجاد شد که مشتریان خود را با سرویس‌های جدید اسنپ فود آشنا کنیم تا آگاه شوند اسنپ فود فقط برای سفارش آنلاین غذا نیست.


کلاهبرداری یا تبلیغات با SPAM


پوریا حمزه لویی مدیر مارکتینگ ایران تلنت با موضوع «دیجیتال مارکتینگ ۲۰۲۱، SPAM یا گفت‌وگو» یکی دیگر از سخنرانان دومین روز از هفتمین رویداد DM TALK بود. او در ابتدای ارائه خود به نحوه ارتباط بیزینس‌ها با کاربران پرداخت و در ادامه توضیحی از SPAM ارائه کرد. او با تاکید بر اینکه SPAM را می‌توان ارسال میزان زیادی از پیام نا‌خواسته یا بی‌ربط به کاربر را دانست، افزود: «SPAM می‌تواند باهدف تبلیغات یا گاهی حتی باهدف کلاه‌برداری به شخص ارسال شود. اما مهم‌ترین موضوع این است که بسیاری از مارکترها نمی‌دانند کاری که می‌کنند اسپم است.»

به گفته او SPAM را استفاده می‌کنند چون که در همه حال کار می‌کند و نسبت به سایر سرویس‌های تبلیغاتی ارزان و راحت است. او در ادامه در خصوص راه‌حل‌ خروج از SPAM افزود: «وارد شدن به فضای گفت‌وگو با کاربر باعث می‌شود تا او حس بهتری داشته باشد. این حس به این خاطر است که مخاطب حق انتخاب دارد. کسب‌وکار از طریق این ارتباط می‌تواند دیتای زیادی از کاربر خود دریافت کند که با توجه به علاقه و احساس رضایتی که کاربر به‌دست می‌آورد، شما را به دیگران معرفی می‌کند.»

حمزه‌لویی در ادامه در خصوص کمپین «از شغل راضی» ایران تلنت گفت: «کاربران نتایج شرکت در کمپین را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و حدود ۵۰ درصد در ایران تلنت ثبت‌نام کردند.»


بررسی چالش‌ کسب‌وکارها در پنل DM talk


در ادامه رویداد، پنلی با عنوان چالش‌های کسب‌وکارها و مارکت‌ پلیس‌های ایرانی به مدیریت امیر مستکین، سردبیر دیجیاتو برگزار شد. امیر پاشا (مدیر بازاریابی دیجی‌کالا)، رامین تسوجی (مدیر بازاریابی شییپور)، امیرعلی صبور (مدیر بازاریابی باسلام) و هادی مرادی (مدیربازایابی تیمچه) در این پنل حضور داشتند.

مدیر بازاریابی دیجی‌کالا در ابتدا گفت: «تأمین تعادل عرضه و تقاضا از مشکلاتی است که مارکت‌پلیس‌ها با آن مواجه هستند. فعالیت کسب‌وکارهای مارکت پلیس در ایران بسیار مشکل است‌‌ و تلاطم‌های بازار و نوسانات نرخ ارز از چالش‌های بزرگ این بازار است. همچنین عدم شفافیت در بازار عرضه و تقاضا مانع بزرگ شدن بازار خرید آنلاین است.»

همچنین پاشا در ادامه با توجه به خبر حذف اپلیکیشن دیجی کالا از کافه بازار گفت: «کافه‌بازار قانونی دارد که طبق آن تبلیغ اپلیکیشنی توسط اپلیکیشن دیگر ممنوع است. با توجه به اینکه فیدیبو از زیرمجموعه‌های دیجی‌کالا است، از طریق نوتیفیکیشن پیغامی مبنی بر معرفی کتاب صوتی در فیدیبو برای کاربر ارسال شد که اپلیکیشن دیجی‌کالا به مدت ۲۴ ساعت از کافه بازار حذف شد. اما برای جلوگیری از تکرار این اتفاق با مدیران کافه بازار صحبت خواهیم کرد.»


ایجاد امتیازی جذاب برای کاربران


مدیربازایابی تیمچه با اشاره به اینکه می‌توان گفت، تیمچه جوان‌ترین استارت‌آپ حاضر در این پنل بود، گفت: «در شروع فعالیت خود این سؤال را مطرح کردیم که به کمک چه اهرمی می‌توان کاربر جذب کرد. بسیاری از کاربران وب و کاربرانی که رفتار خرید آنلاین دارند دوست دارند برای خرید آنلاین گزینه دیگری غیر از دیجی‌کالا داشته باشند، حتی تأمین‌کننده‌ها هم تمایل دارند گزینه دیگری غیر از دیجی‌کالا وجود داشته باشد.»

او در ادامه افزود: «کاهش کمیسیون، بهتر کردن بازه‌های تسویه از دیگر جذابیت‌های تیمچه برای ورود به بازار است. استراتژی تیمچه رقابت با دیجی کالا نیست ولی این دو در یک بازار فعالیت می‌کنند. فروش روزانه ما از یک میلیارد عبور کرده است و تقریباً ۳۰ هزار بازدیدکننده در روز دارد.»


چشم‌انداز را بازار تعریف می‌کند


مدیر بازاریابی شیپور تصریح کرد: «شیپور وب‌سایت نیازمندی‌ها است. ما نیاز کاربران را در امنیت و DELIVERY دیدیم و برای همین هم برای تکمیل خرید ویژگی‌هایی اضافه کردیم و این ویژگی‌ها باعث شد بستر خرید به‌صورت کامل از طریق شیپور قابل انجام باشد. همچنین با این قابلیت خریدار و فروشنده حق انتخاب برای نحوه معامله خود را دارند. برای رقابت با بیزنس‌های مشابه تنها استراتژی مارکتیتگ کافی نیست و باید به استراتژی بیزنس نیز توجه داشت.»

مدیر بازاریابی باسلام نیز در ادامه تاکید کرد: «با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده به این نتیجه رسیدیم که باسلام برای غرفه دارانش است و هر کاری که می‌کنیم آن‌ها در اولویت هستند. ما در سال گذشته رشد ۱۲ برابری را تجربه کرده‌ایم، انشالله امسال هم به رشد ۱۵ برابری خواهیم رسید. با توجه به اینکه همه موارد را خود بازار پیش می‌برد امکان رشد بیشتر را نیز داریم و تمرکز ما بیشتر بر روی تکنولوژی، هوش مصنوعی و حل مشکل محصول است.»


طول عمر مشتری یا شیشه عمر کسب‌و‌کار


بعد از پایان پنل، آیسان سبایی، مدیر بازاریابی آچاره با موضوع «طول عمر مشتری یا شیشه عمر کسب‌و‌کار» به‌عنوان آخرین سخنران به ارائه تجربیات کسب‌وکار خود پرداخت و با تاکید بر اهمیت CLV در بازاریابی گفت: «CLV ارزش طول عمر مشتری است به این معنی که یک مشتری در مدت‌زمانی که با بیزینس در تعامل است چه میزان آورده، سود و منفعت برای بیزینس شما دارد. کمینه کردن هزینه، افزایش تمرکز، بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی، پیش‌بینی درست و بازار گزینی درست از مزایایی است که CLV با خود به همراه دارد.»

سبایی در پایان با اشاره به اینکه از عمر آچاره تقریباً ۴ سال گذشته است گفت: «ما سعی خود را کردیم که بر روی تیم BI، دیتا و ماشین لرنینگ در این یک سال اخیر تمرکز بیشتری داشته باشیم که همین موضوع باعث شد در یک سال اخیر از رکوردهای درآمدی خود عبور کنیم.»


دو روز برای هم‌افزایی تجربیات و دانش کسب‌وکارهای دیجیتال


DM talk بعد از برگزاری هفتمین دوره خود با حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده و نمایدگان ۱۰ کسب‌وکار پلتفرم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از دانش به‌‌روزرسانی شده را در اختیار علاقه‌مندان و دوستداران فعالیت در این بستر قرار داد. رویکرد این رویدادهای تخصصی هرچند به اشتراک گذاشتن تجربیات ثمربخش گروه‌های کسب‌وکار مختلف است اما در نهایت علاوه بر آن به نزدیک‌تر شدن این کسب‌وکارها با شبکه‌سازی‌هایی که در اتاق‌های گفت‌گو مجازی و حضوری همراه است به استمرار این ارتباط چند سویه نیز منجر خواهد شد.

منبع شیدا ملکی یگانه احقری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.