راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرایی اینترنتی با چندین دکان مجازی / گفت‌وگو با امیر رنجبر مدیرعامل تیمچه

رنجبر: تیمچه و لندو یک ماموریت را دنبال می‌کنند و آن هم یک تجربه خرید خوب است. او معتقد است که لندو به دلیل خرید اعتباری و شیوه پرداختی که در اختیار کاربر می‌گذارد، کار را برای افراد تسهیل کرده و تیمچه هم قرار است فرایند فروش کالا را تسهیل کند.

«پاییز سال ۹۹ کرکره فروشگاه اینترنتی تیمچه را بالا بردیم. تیمچه متولد شد تا هر چیزی را که می‌خواهید، با دستی باز از میان تنوع کالاها انتخاب کنید و با چند کلیک بخرید؛ امن‌تر، ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر. ما از سال‌ها قبل با شما آشنا بودیم؛ از همان وقتی که با لندو آمدیم و با سرمایه اعتماد شما، به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین استارتاپ حوزه خرید اقساطی کشور شناخته شدیم.»

با خواندن همین جملات در سایت تیمچه می‌توانید با ماهیت آن آشنا شوید. تیمچه هم مانند دیگر فروشگاه‌های آنلاین و مارکت‌پلیس‌هایی است که در حوزه تجارت الکترونیکی در کشور شروع به کار کرده است اما با یک سری تفاوت‌ها. تفاوت‌هایی که تیمچه نسبت به دیگر کسب‌وکارها دارد و به‌نوعی ارزش افزوده آن به حساب می‌آید ارسال رایگان و خرید اقساطی بدون چک و ضامن است.


کرکره‌های تیمچه بالا رفت


چند وقت پیش گزارشی منتشر کردیم درباره وضعیت صنعت پرداخت خرد در ایران و جهان و در آن گزارش اشاره کردیم که ارزش تجارت الکترونیکی خرد نسبت به کل بازار خرده‌فروشی ایران در سال ۲۰۱۸، ۲ درصد بوده است که سهم به‌شدت پایینی است. برای ارتقای این سهم، کسب‌وکارهای بسیاری وارد حوزه تجارت الکترونیکی شده‌اند و هر یک به نوبه خودشان قصد دارند در رشد تجارت الکترونیکی کشور سهیم باشند.

هر کسب‌وکاری که بخواهد وارد فضای رقابتی شود باید برای برنده شدن در این میدان رقابت و حفظ جایگاهش حرفی برای گفتن داشته باشد و سهولت و راحتی بیشتری در اختیار مشتریانش قرار دهد. تیمچه هم با هدف ارائه چنین خدماتی در آذر ماه ۱۳۹۹ شکل گرفت. ایده پشت شکل‌گیری تیمچه چه بود؟ چه سرویس‌ها و خدماتی ارائه می‌دهد؟ شیوه خرید اقساطی در تیمچه به چه صورت است؟ اینها سوالاتی بودند که برای پاسخ دادن به آنها با امیر رنجبر مدیرعامل لندو و تیمچه صحبت کردیم.

رنجبر درباره ایده شکل‌گیری تیمچه می‌گوید:«کاربران لندو همیشه این فیدبک را به ما می‌دادند که فروشگاهی که تمامی کالاها را به صورت یکجا، با تنوع خوب و استاندارد کیفیت بالا عرضه کند، وجود ندارد و بارها این درخواست را از ما داشتند. ما هم باتوجه به شناختی که از نیاز کاربران و از مارکت خریداران آنلاین داشتیم تیمچه را به عنوان یک کسب‌وکار جدید با یک تیم جدید شکل دادیم.» به گفته رنجبر تیمچه و لندو یک ماموریت را دنبال می‌کنند و آن هم یک تجربه خرید خوب است. او معتقد است که لندو به دلیل خرید اعتباری و شیوه پرداختی که در اختیار کاربر می‌گذارد، کار را برای افراد تسهیل کرده و تیمچه هم قرار است فرایند فروش کالا را تسهیل کند.


خرید اقساطی در تیمچه با ثبت‌نام در لندو


خرید اقساطی در تیمچه از طریق ثبت‌نام در لندو برای افراد فراهم می‌شود. کاربران ابتدا در لندو ثبت‌نام و اعتبار دریافت می‌کنند و با آن اعتبار می‌توانند در تیمچه خرید اقساطی انجام دهند. در حال حاضر سقف خرید اقساطی از تیمچه ۲۰ میلیون تومان است.  البته رنجبر به ارائه اعتباری ویژه برای کاربران لندو اشاره کرد. او درباره این اعتبار توضیح داد: «ما یک اعتبار ویژه هم برای کاربران لندو قرار دادیم که بتوانند از تیمچه با نرخ سود کمتر اقساطی خرید کنند. در لندو همیشه محدودیت‌هایی برای خرید وجود داشت به دلیل اینکه خرید اقساطی بدون چک و ضامن محدودیت‌هایی دارد ولی ما سعی کردیم این محدودیت‌ها را در تیمچه به حداقل برسانیم»

در لندو دو روش برای خرید اقساطی وجود دارد: خرید اقساطی از طریق چک و خرید اقساطی از طریق سفته. در تیمچه افراد برای خرید اقساطی دیگر نیازی به ارائه چک ندارند و می‌توانند با ارائه سفته و بدون نیاز به ضامن، خرید اقساطی انجام دهند.


نمره‌دهی براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی


باتوجه به دسترسی‌هایی که لندو به APIهای سازمان‌های مختلف دارد، اعتبارسنجی افراد در لندو با بررسی اطلاعات گردش حساب، هویت و محل سکونت فرد انجام می‌شود. لندو یک مدل نمره‌دهی هم دارد که براساس هوش مصنوعی انجام می‌شود. به گفته رنجبر آنها باتوجه به دیتاهای بانکی‌، گزارش‌های اعتباری و دیگر ویژگی‌های افراد، اعتباری را برای شخص مشخص می‌کنند.


ارائه پاداش نقدی در تیمچه


یکی دیگر ویژگی‌های تیمچه پاداش نقدی (Cashback) است که به اعضای طرح شاه‌نشین تیمچه تعلق می‌گیرد. برای عضو شدن در طرح شاه‌نشین کاربران باید در طول یک فصل (سه ماه) بیش از دو خرید، هرکدام به مبلغ ۳۵۰ هزار تومان داشته باشند تا وارد طرح شاه‌نشین شوند. در این صورت بعد از یک ماه، مبالغی به‌صورت پاداش نقدی به حساب کاربر برمی‌گردد و فرد می‌تواند از آن در خریدهای بعدی‌اش استفاده کند. در سایت تیمچه، روی اکثر کالاهایی که وجود دارد، مبلغ Cashback آن نیز مشخص شده است.


بازگشت بی‌قید و شرط کالا


به گفته رنجبر برگشت کالا در تیمچه بی‌قید و شرط است. اگر مشتری به هر دلیلی از کالای دریافتی راضی نبود می‌تواند آن را طی ده روز مرجوع کند. از آنجایی که پروسه تعویض کالا پیچیدگی‌هایی دارد که به گفته مدیرعامل تیمچه می‌تواند برای خود مشتری هم آزاردهنده باشد، تیمچه سعی می‌کند پول کالا مرجوعی را به مشتری بازگرداند. رنجبر می‌گوید که فرایند بازپرداخت پول در کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌شود.

همچنین ارسال کالا چه در تهران و چه در شهرستان به صورت رایگان انجام می‌شود و مشتری هزینه‌ای بابت ارسال کالا پرداخت نمی‌کند.


تضمین اصل بودن کالا


یکی از ویژگی‌های تیمچه ضمانت اصل بودن کالا است و یکی از سرویس‌هایی که در اختیار مشتری می‌گذارد این است که در صورت اثبات اصل نبودن کالای دریافتی، کالای غیراصل با کالای اصلی جایگزین می‌شود و مبلغی هم به‌عنوان خسارت به مشتری پرداخت می‌شود. رنجبر در این باره توضیح می‌دهد: «اگر مشتری ادعا می‌کند که کالا غیراصل است، تیم خدمات پس از فروش ما یک سری مدارک از مشتری می‌خواهد و اگر اثبات شود که کالا غیراصل است، آن را با کالای اصل جایگزین و خسارتی بابت مشکل پیش آمده، به مشتری پرداخت می‌کنیم. پروسه اثبات اصل نبود کالا برای هر بخش و هر کالا، پروسه مختص خودش را دارد. فکر می‌کنم مبلغی هم که به‌عنوان خسارت به مشتری پرداخت می‌شود، ۵۰ درصد قیمت کالا، تا سقف ۵۰۰ هزار تومان است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.