راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پاسخ به چند ابهام درباره پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های دولتی از طریق ETF / نگاهی به تمامی روش‌های خرید سهام

سه روز دیگر، 31 اردیبهشت‌ماه، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌‌گری مالی یکم (ETF) پایان خواهد یافت. از ابتدای شروع این پذیره‌نویسی، برخی بانک‌ها و اپلیکیشن‌ها امکان پذیره‌نویسی غیر حضوری سهام دولتی را فراهم کرده بودند که به مرور بانک‌ها و اپلیکیشن‌های دیگری نیز اضافه شدند. ما پیش از این در گزارشی روش‌های خرید سهام دولتی را توضیح داده بودیم که در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید.

در این گزارش سایر راه‌هایی را که به‌تازگی اضافه شده‌اند را معرفی خواهیم کرد. همچنین علاوه‌بر معرفی روش‌های خرید این سهام، سوالات و ابهامات زیادی نیز در خصوص فرایند خرید سهام دولتی وجود دارد که سعی کردیم به آنها نیز پاسخ دهیم. از جمله اینکه مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف در پذیره‌نویسی سهام دولتی چیست؟ یا پس از خرید و در صورت تخصیص سهم چگونه و پس از چند روز، مابه‌تفاوت مبلغ به حساب فرد واریز می‌شود؟

قبل از اینکه روش‌های خرید را توضیح دهیم توجه داشته باشید که برای خرید واحدهای ETF می‌توانید به دو روش اقدام کنید. در روش اول باید کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشید و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. نماد سهام «دارا یکم» نام دارد و ساعت ورود سفارش‌ها در سامانه معاملاتی از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ هرروز تعیین‌شده است.

در روش دوم، اگر کد بورسی ندارید، می‌توانید از طریق شعب بانک‌های منتخب یا برخی اپلیکیشن‎‌ها اقدام کنید. حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر شخص نیز برابر با ۲۰۰ واحد و معادل دو میلیون تومان است. در هر دو روش امکان خرید در چند نوبت برای هر کد ملی نیز فراهم است و کاربران می‌توانند مبلغ مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری را در چند نوبت تا پیش از پایان پذیره‌نویسی پرداخت کنند؛ درواقع یعنی می‌توانید یک روز یک میلیون تومان خرید کنید و روز بعد یک میلیون تومان دیگر را.


پذیره‌نویسی از طریق سامانه پرداخت‌ نوین


سامانه پذیره‌نویسی غیر حضوری سهام دولتی شرکت پرداخت نوین برای پذیره‌نویسی سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ایجاد شده است و هر کد ملی در کل سیستم بانکی حداکثر دو میلیون تومان امکان پذیره‌نویسی دارد.

نکته قابل تامل این است که در فرایند پذیره‌نویسی سهام از طریق سامانه پرداخت نوین نوشته شده که وارد کردن شماره شبای فرد مورد نظر اختیاری است. با این حساب این ابهام وجود دارد که اگر بعد از تخصیص سهام مابقی مبلغ عودت داده شود، دقیقا از چه روشی این کار انجام می‌شود.


پذیره‌نویسی از طریق اپلیکیشن پات


بانک تجارت علاوه بر پذیره‌نویسی از طریق شعب خود، با ایجاد درگاه‌های پرداخت غیرحضوری مانند اپلیکیشن پات، امکان مشارکت در این پذیره‌نویسی را فراهم کرده است. برای دانلود اپلیکیشن پات می‌توانید با شماره‌گیری کد #۱*۷۸۸* یا از طریق کافه بازار، گوگل پلی، وب سایت شرکت کارت اعتباری ایران کیش اقدام کنید.


پذیره‌نویسی از طریق بانک اقتصاد نوین


بانک اقتصاد نوین با راه‌اندازی سامانه‌ای در وب‌سایت خود پذیره‌نویسی سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را ایجاد کرده است. هر کد ملی در کل سیستم بانکی حداکثر دو میلیون تومان امکان پذیره‌نویسی دارد. همچنین می‌توانید از طریق همراه بانک اقتصاد نوین یا مراجعه به یکی از شعب این بانک نیز نسبت به پذیره‌نویسی سهام دولتی اقدام کنید.


پذیره‌نویسی از طریق پست بانک


متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت پست بانک و ثبت اطلاعات هویتی مانند «نام‌ ونام خانوادگی»، «کدملی»، «تاریخ تولد» و «کد پستی» نسبت به خرید واحدهای ETF اقدام کنند. علاوه‌بر این می‌توانید به‌صورت حضوری نیز با مراجعه به یکی از شعب پست بانک فرایند ثبت‌نام را انجام دهند.


پذیره‌نویسی از طریق بانک توسعه تعاون


برای پذیره‌نویسی سهام دولتی از طریق صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بورس می‌توانید به سایت بانک توسعه تعاون نیز مراجعه کنید یا به‌صورت حضوری و از طریق یکی از شعب این بانک اقدام کنید.


چند نکته درباره خرید سهام دولتی از طریق ETF


با اینکه روش‌های خرید سهام دولتی از طریق صندوق قابل معامله در بورس مشخص است، اما باز هم ابهاماتی برای خرید این سهام وجود دارد که بسیاری را سردرگم کرده است. اگر نگاهی به نظر‌های گزارشی که دو هفته قبل درباره روش‌های پذیره‌نویسی سهام دولتی از طریق ETF منتشر شده، بیندازیم یا جست‌وسوی ساده‌ای در شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم، به چند ابهام درباره پذیره‌نویسی این سهام بر می‌خوریم.


پاسخ به ابهامات خرید سهام با کد بورسی یا معاملاتی


اگر سهام دولتی را از طریق کد بورسی در سامانه معاملاتی یکی از کارگزاری‌ها با نماد «دارا یکم» خریداری کنید، پول شما در ابتدا بلوکه می‌شود، اما پس از آن سهام در پرتفوی شما نمایش داده نمی‌شود. یعنی شما متوجه نمی‌شوید که سهام را خریداری کرده‌اید یا نه و تنها از حساب شما مبلغ کسر می‌شود. برخی افراد نیز بر حسب اینکه خریدی انجام نداده‌اند، دوباره خرید سهام را انجام می‌دهند و این باعث می‌شود که مبلغ اضافه‌تری از حساب آنها کاسته شود.

آنطور که وزارت امور اقتصادی و دارایی توضیح داده، به هر شخص حقیقی ایرانی حداكثر 200 واحد تعلق می‌گیرد و سفارش‌های بیش از این مقدار برای هر کد ملی در نظر گرفته نخواهد شد. در صورت فزونی تقاضا بر عرضه، از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص واحدهای صندوق استفاده خواهد شد.

در انتهای هر روز سفارشات خرید وارد شده جمع آوری شده و تمامی سفارشات باز از سامانه معاملاتی حذف خواهد شد. بنابراین حذف سفارش در انتهای روز، به معنی عدم تخصیص نبوده و واحدهای صندوق به تمامی اشخاص واجد شرایط كه در طول دوره پذیره نویسی یك بار سفارش خرید را وارد کرده و تا ساعت 16:00 آن را حذف نكنند، تخصیص خواهد یافت و نیازی به ورود مجدد سفارش در سایر روزها وجود ندارد.

متقاضیان در هر روز پس از پایان زمان سفارش‌گیری نمی‌توانند سهام خریداری شده را ویرایش یا حذف کنند. شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برخط موظف هستند نسبت به نگهداری وجوه مورد نیاز جهت انجام پذیره‌نویسی تا مشخص شدن سهمیه تعداد واحد برای هر فرد و تخصیص آن اطمینان حاصل کند. همچنین پذیره‌نویسی این صندوق شامل هیچگونه كارمزد معاملاتی نخواهد بود.


مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف در پذیره‌نویسی سهام دولتی چیست؟


براساس قانون و مصوبه دولت، قیمت صندوق سرمایه‌گذاری (ETF) با نماد « دارا یکم» را بر اساس  قیمت متوسط ۳۰ روز قبل از فراخوان که ۱۳ اردیبهشت بوده در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن این صندوق با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می شود که در مجموع نماد «دارا یکم» با قیمتی حدود 30 درصد زیر ارزش روز بازار واگذار می‌شود. طبیعتا تغییرات ارزش سهام موجود منجر به افزایش یا کاهش ارزش‌های صندوق می‌شود. هرچند دولت در صورت افت شاخص، مبلغ هزار میلیارد تومان را برای بازارگردانی نزد صندوق واسطه گری مالی یکم نگهداری خواهد کرد تا در شرایط لازم از افت قیمت صندوق جلوگیری کند. (+)

برای روشن‌تر شدن این موضوع، هر یک از سهام دولتی را باتوجه به قیمتی که در روز 13 اردیبهشت‌ماه داشته، با قیمتی که هر سهام امروز دارد، مقایسه می‌کنیم. در صندوق قابل معامله در بورس بخشی از سهام بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین عرضه خواهد شد.

قیمت هر سهم بانک تجارت در صندوق قابل معامله در بورس، ۱۰۴ تومان است که امروز ۲۸ اردیبهشت‌ماه، قیمت این سهام در بورس 201 تومان بود.
قیمت سهام بانک صادرات معادل ۱۰۷ تومان در صندوق است که امروز در بورس 198 تومان بود.
هر یک از سهم بانک ملت معادل ۱۰۴۵ تومان در صندوق است که امروزقیمت آن 1736 تومان است.
قیمت هر سهم بیمه البرز معادل ۷۶۷ تومان در صندوق است که امروز در بورس 996 تومان بود.
قیمت سهم بیمه اتکایی امین هم ۵۹۳ تومان در صندوق قرار گرفته که امروز 692 تومان بود.


در صورت مشارکت بیشتر مردم، عودت مازاد واریزی‌ها به چه شکل خواهد بود؟


خرید سهام به‌ازای هر کد ملی تا سقف دو میلیون تومان امکان‌پذیر است. پس از پایان پذیره‌نویسی، همه درخواست‌ها بررسی شده و میزان واحد تخصیص داده شده به شما از طریق سامانه‌ها و درگاه‌های غیرحضوری اعلام خواهد شد.

در صورتی که مبلغ پرداختی شما از واحدهای تخصیص داده شده بیشتر باشد، مابه‌التفاوت مبلغ به کارت یا حسابی که با آن خرید را انجام داده‌اید، واریز خواهد شد. لازم به توضیح است که سهام خریداری شده به نام کد ملی ارائه شده ثبت خواهند شد، اما مابه‌التفاوت مبلغ به کارت یا حسابی که پرداخت از آن انجام شده است، واریز می‌شود.

برای خرید سهام دولتی می‌توانید از هر کدام از روش‌های پذیره‌نویسی استفاده کنید. اما مواردی مشاهده شده که نشان می‌دهد یک کد ملی توانسته از دو طریق متفاوت، دو بار پذیره‌نویسی را تا سقف دو میلیون تومان انجام دهد. درواقع یک کد ملی ۴ میلیون تومان پرداخت کرده است این در حالی است که گفته شده هر کد ملی تنها می‌تواند تا سقف دو میلیون تومان سهام را خریداری کند.

برای اطمینان از این موضوع با یکی از سامانه‌های پذیره‌نویسی تماس گرفتیم و به ما توضیح داده شد که در صورتی که بیش از دو میلیون تومان یعنی سقف خرید سهام، از حساب شما کسر شده باشد، اگر پذیره‌نویسی شما ناموفق بوده، بعد از سه روز مبلغ مورد نظر به حساب شما واریز خواهد شد. اگر پذیره‌نویسی موفق بوده باشد، بعد از 31 اردیبهشت‌ماه و پایان پذیره‌نویسی، مابقی مبلغ به حساب شخص واریز می‌شود.

1 دیدگاه
  1. کسری می‌گوید

    کارگزاری مفید از من در حدود 10 تومن کارمزد گفت برای دو میلیون صندوق دارا یکم. به کجا میتونم شکایت کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.