راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضا باقری اصل در گفت‌وگو با راه پرداخت / واریز سود ۱۰۰ شرکت بورسی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: «اکنون ۱۸ میلیون سهامدار سود سهام خود را قبل از الکترونیکی شدن دریافت کرده بودند و پس از برگزاری مجامع استانی احتمالاً تعداد بالاتر می‌رود و اگر ۳۰ میلیون نفر سهامدار غیرمستقیم سجامی شوند، ۴۸ میلیون سهامدار سود خود را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنند.»

استقبال برای ورود به بازار سرمایه از ابتدای سال شدت گرفت. این جریان با آزادسازی سهام عدالت در خردادماه بیشتر هم شد. در آن زمان افرادی که قصد فروش سهام عدالت خود را داشتند باید در سامانه سجام ثبت‌نام می‌کردند و کد بورسی دریافت می‌کردند که این موضوع شامل حال افرادی می‌شد که سهام عدالت خود را به‌صورت مستقیم آزاد کرده بودند.

چندماه پیش شرکت‌های استانی نیز کم‌کم در بورس پذیرش شدند و برخی مجامع آنها نیز به‌صورت الکترونیکی نیز برگزار شده است. بنابراین سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند نیاز است که در سجام ثبت‌نام و کد بورسی را دریافت کنند.  

همین امر موجب شده که مردم برای ثبت‌نام سجام به دفاتر پیشخوان هجوم بیاورند. درحالی‌که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از چند ماه پیش سرویس‌های ثبت‌نام غیرحضوری نیز فراهم شد. علاوه‌بر این دولت و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سرویس‌های آنلاینی برای تسهیل خدمات بورسی از جمله سرویس آنلاین سود سهام، ثبت‌نام غیرحضوری سجام و برگزاری مجامع الکترونیکی فراهم کرده‌اند.

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در رابطه با سه خدمت ارائه شده درگفت‌وگو با راه پرداخت توضیح داد: «پس از اینکه دو سامانه مهم بورسی یعنی ثبت‌نام غیرحضوری سجام و برگزاری مجامع الکترونیکی به نتیجه رسید، اکنون نیز به صورت آنلاین سرویس واریز سود سهام را اجرا کرده‌ایم. بنابراین تعداد شرکت‌های بورسی که پذیرفته‌اند واریز سود سهام آنها انجام می‌شود، امروز به ۱۰۰ شرکت رسیده که اتفاق بزرگی است.»

به‌گفته او این اقدامات تحول‌ساز بودند و در حقیقت با اینکه در حوزه بورسی این کار را انجام می‌دهیم، اما می‌توان به حوزه‌های دیگر نیز تسری داد.


تسری برگزاری مجامع الکترونیکی به دیگر حوزه‌ها


او در بحث برگزاری مجامع الکترونیکی اشاره کرد: «برگزاری مجامع چند هزار نفره با وضعیت کرونا شدنی نبود. همچنین در زمانی هم که کرونا نبود به جهت اینکه بسیاری از افراد در مجامع مشارکت نمی‌کردند، این مجامع در دور اول به حد نصاب نمی‌رسیدند، اما هفته گذشته مجمع یکی از شرکت‌ها به‌صورت الکترونیکی برگزار شد و در دور اول به حد نصاب رسید و حداقل دوهزار و ۷۰۰ نفر از سراسر کشور در یک مجمع الکترونیکی مشارکت کردند. این اتفاق بزرگی بود که رخ داد و به نظر می‌رسد که سرویس مجمع الکترونیکی بتواند جای خود را باز کند و بتوانیم آن را به مجامع الکترونیکی در کلیه اشخاص حقوقی هم تسری دهیم. هرچند می‌دانیم که این سرویس‌ها از سرویس‌های پایه‌ای است که به مردم‌سالاری الکترونیک نیز تسری پیدا می‌کند و می‌تواند رأی‌دهی حوزه‌های شرکتی را امکان‌پذیر سازد.»


تمایل داریم که فرایند ثبت‌نام به‌صورت غیرحضوری انجام شود


او به استقبالی که در چند وقت اخیر از سامانه سجام انجام شده، اشاره کرد و در این باره گفت: «یکی از دلایل این استقبال این است که مجامع شرکت‌های سهام عدالت استانی که بعضاً نیز به‌صورت الکترونیکی برگزار شده، واریز سود داشته‌اند. این واریز سود برای کسانی است که سهام خود را به‌صورت غیرمستقیم انتخاب کرده‌اند که حدود ۳۰ میلیون نفر سهامدار را شامل می‌شود. آنها نیز برای اینکه سود سهام به‌صورت مستقیم به حسابشان واریز شود، باید ثبت‌نام سجام انجام دهند. به همین دلیل در این مدت شاهد بودیم که برخی استان‌ها مانند فارس، خوزستان و کرمان تقاضای زیادی برای سجامی شدن داشته‌اند.»

باقری اصل توضیح داد که ثبت‌نام در سجام هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت غیرحضوری است. اکنون دامنه دفاتر پذیرنده برای ثبت‌نام سجام پست، بانک‌ها و کارگزاری‌ها هستند. علاوه‌بر این ثبت‌نام به‌صورت الکترونیکی نیز از طریق اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. ما تمایل داریم که فرایند ثبت‌نام به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود، اما به انتخاب مردم نیز باید احترام گذاشت و هر گونه ابزار لازم برای سجامی شدن را در اختیار آنها قرار داد.

به‌گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اکنون ۱۸ میلیون سهامدار سود سهام خود را قبل از الکترونیکی شدن دریافت کرده بودند و پس از برگزاری مجامع استانی احتمالاً تعداد بالاتر می‌رود و اگر ۳۰ میلیون نفر سهامدار غیرمستقیم سجامی شوند، ۴۸ میلیون سهامدار سود خود را به صورت الکترونیکی دریافت می‌کنند.  

باقری اصل با بیان اینکه این موضوع را می‌توان به سایر خدمات بورسی و به خدمات هم‌جنس نیز تسری داد، گفت: «اکنون با همکاری که با سازمان ثبت شرکت‌ها و وزارت تعاون برای موضوع تعاونی‌ها داریم با اقداماتی که قرار است صورت گیرد، سعی داریم سها‌مداران شرکت‌ها هم از ابزار الکترونیکی استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا این ظرفیت وجود دارد که ثبت‌نام سجام کاملاً حضوری انجام شود و دیگر دفاتر پیشخوان حذف شوند، گفت: «حذف دفاتر پیشخوان و انجام ثبت‌نام صرفاً به‌صورت الکترونیکی در هیچ جای دنیا توصیه نمی‌شود. اما می‌توانیم تبلیغات و مشوق‌هایی برای انجام ثبت‌نام الکترونیکی قرار دهیم. به‌طور مثال می‌توان در سرویس‌های الکترونیکی هزینه کمتری را اخذ کرد. این ایده خوبی است که سعی داریم بعد از پایدار شدن سرویس‌های الکترونیکی به سمت آن بریم تا سرویس‌های حضوری حذف شود یا مردم را ترغیب به استفاده از سرویس‌های غیرحضوری کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.