راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی کارت اعتباری توسط استرایپ / جدیدترین اقدام غول استارت‌آپ پرداخت‌‌ها در حوزه وام‌دهی

سرمایه در گردش، نیروی حیاتی هر کسب‌وکار است. برای کسب‌وکارهای کوچک، وام گرفتن کار راحتی نیست؛ به‌خصوص برای آنهایی که سابقه اعتباری و بانکی جهت ارزیابی ندارند. البته لازم به ذکر است که داده تراکنش پرداخت‌ها، روندها و تاریخچه فروش‌های یک شرکت را نشان می‌دهد. درواقع از این اطلاعات می‌توان به‌عنوان یک شاخص قابل‌اعتماد استفاده کرد تا توانایی آن سازمان را برای کسب‌وکار، جهت بازپرداخت وام‌هایش تشخیص داد.

ارائه‌دهندگان پرداخت‌ها، روی این نیاز کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری می‌کنند و حالا استرایپ، «استرایپ کپیتال» را برای این خدمات وام‌دهی راه‌اندازی کرده است. این شرکت برای ارائه وام به پذیرندگان کسب‌وکارهای کوچک خود، با شرکت‌هایی در حوزه پرداخت مانند اسکوئر و پی‌پل همکاری می‌کند. باید گفت که گزارش جدیدی که مرکاتور از همکاری اسکوئر با کلاور منتشر کرده، نشان می‌دهد که چگونه ارائه‌دهندگان پرداخت‌ها می‌توانند با ارائه خدمات و ابزارهای کسب‌وکار با ارزش‌افزوده، روابط مشتریشان را گسترش دهند.

ببینید: مدیرعامل ۲۹ ساله‌ی استرایپ از راه‌اندازی استارت‌آپ ۹.۲ میلیارد دلاری‌اش می‌گوید / استرایپ چگونه استرایپ شد؟

چند روز گذشته، زمانی که استرایپ، این استارت‌آپ محبوب پرداختی، از نخستین اقدامش برای وام‌دهی پول از طریق راه‌اندازی استرایپ کپیتال خبر داد، گزارش‌های دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه این شرکت قصد دارد به‌زودی کارت اعتباری نیز راه‌اندازی کند. باید گفت که اخیرا، این شرکت با راه‌اندازی کارت‌های شرکتی برای مشتریان، فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کرده است.

اخیرا به‌طور رسمی اعلام شد که کارت شرکتی استرایپ، یک ویزا کارت است که برای کسب‌وکارهایی که در آمریکا ثبت شده‌اند قابل‌استفاده است، البته که این شرکت‌ها درجاهای دیگر هم می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که از کاربران انتظار می‌رود که هرماه، بدهی‌های خود را کامل پرداخت کنند؛ و از آنجایی که در استفاده از این کارت، هیچ کارمزدی وجود ندارد؛ استرایپ، پولش را از طریق کارمزد مبادله‌ای که در هر تراکنش انجام‌شده با این کارت کسر می‌شود، تامین می‌کند.

کریستینا کوردووا، رهبر بخش کسب‌وکاری این شرکت در یک مصاحبه گفت:

«ما هیچ کارتی را مبنی بر عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت، مسدود نمی‌کنیم. دلیل عمده‌ پرداخت‌هایی که انجام نمی‌شوند، این است که شخص، حساب‌های بانکی‌اش را تغییر می‌دهد و فراموش می‌کند که اطلاعات را به‌روز کند. هرچند ما باور داریم که مشکلات کمتری داریم، زیرا از طریق کسب‌وکار پرداختی که داریم، اطلاعات بانکداری را برای پذیرش درآمد در دسترس داریم.»

از آنجایی که استرایپ به تنوع بخشیدن به کسب‌وکار خود و ارائه محصولات بیشتری مالی ادامه می‌دهد، می‌توان این کارش را گام مهمی دیگری در این راستا معرفی کرد. به عبارتی این شرکت قصد دارد به سرویسی تمام و کمال برای بازار تجارت الکترونیکی و شرکت‌هایی تبدیل شود که ممکن است انواع تراکنش‌های مختلفی داشته باشند.

درهرصورت، ممکن است بگویید تعداد محصولاتی که امروزه استرایپ ارائه داده، بسیار توسعه یافته است. علاوه بر محصولات پرداختی مبتنی بر API که به شکل خدمات مستقیم یا از طریق «استرایپ» و برای واسطه‌گرها، به‌واسطه بازارها و پلتفرم‌های دیگر در دسترس است، شرکت استرایپ صورت‌حساب‌ها، خدمات پرداخت حضوری از طریق پایانه، تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار، جلوگیری از کلاه‌برداری در تراکنش‌ها (رادار)، ادغام شرکت (اطلس) و طیفی از محتوا پیرامون استراتژی کسب‌وکار را نیز ارائه می‌دهد.

برخی از این محصولات، به‌صورت رایگان استفاده می‌شوند و برخی هم هزینه دارند. در واقع هدف از ارائه این محصولات در کنار هم، ایجاد وفاداری و مشارکت و تعامل از سوی مشتریان است تا آنها به خدمات دیگر روی نیاورند. به وسیله کارت‌های اعتباری چگونگی فعالیت کسب‌وکارها را فهمید تا بهتر بتوان هزینه‌های روزمره‌شان را مدیریت کرد. می‌توان گفت که چنین اقداماتی، به‌خوبی توسط دیگران ازجمله استارت‌آپ‌هایی مانند برکس، و همچنین تعداد زیادی رقبا و بانک‌های سنتی اجرا شده است. پس مانند هر اقدام دیگری، این کار به‌وضوح می‌تواند جلوی رقابت‌پذیری را بگیرد.

درعین‌حال، این اقدام تاکید می‌کند که چگونه استرایپ از حجم زیادی از داده که درباره کاربران و پرداخت‌ها در پلتفرم آن جمع‌آوری‌شده بهره می‌برد. اینجا صحبت از فعال کردن خدمات واحد نیست، بلکه استفاده از محصولات جانبی آن خدمات و داده‌ها است تا محصولات جدید را تقویت کند.

امروزه، استرایپ برای برآورده کردن جاه‌طلبی‌های جهانی خود ، درحال‌توسعه چند محصول خود است. برای مثال، این شرکت امروزه به کسب‌وکارها در 45 کشور اجازه می‌دهد که پرداخت خود را از طریق ارزهای محلی انجام دهند.

محصول کارت اعتباری از الگویی مانند استرایپ کپیتال پیروی خواهد کرد. لازم به ذکر است که به‌عنوان محصول وام‌دهنده، یک بانک برای صدور اعتبار و کارت وجود دارد. امبر فنگ، رئیس بخش مالی استرایپ تایید کرد که این بانک، در واقع همان بانکی است که پول نقد را برای استرایپ کپیتال فراهم می‌کند. البته این شرکت، هنوز نام بانک را فاش نکرده است.

همچنین همانند استرایپ کپیتال، اعتبارسنجی کارت بر اساس داده‌های استرایپ است. این بدان معناست که کاربران کسب‌وکار بر اساس گردش مالی (درآمدها) که توسط پلتفرم پرداخت‌های استرایپ محاسبه شده، بررسی و تایید می‌شوند. همچنین در مواردی که متقاضیان پیش‌درآمد دارند، می‌توانند بر اساس منابع داده دیگری ارزیابی شوند. برای مثال، اگر آنها از «استرایپ اطلس» برای ادغام کسب‌وکار خود استفاده کرده باشند، مدارک تهیه‌شده آن توسط استرایپ استفاده می‌شود تا از مناسب بودن اعتبارات مشتری برای صدور کارت اعتباری مطمئن شوند.

جلب رضایت در فرایند ارسال این کارت‌ها بسیار حائز اهمیت است. بدین ترتیب اگر شما درخواست داده و تایید شوید، می‌توانید در حین اینکه منتظر رسیدن کارت فیزیکی هستید، کارت مجازی را در عرض چند دقیقه روی اپل‌ولت خود دانلود کنید.

منابع: Payments Journal و Techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.