راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا ممکن است ساتوشی ناکاموتو یک زن باشد؟ / نگاهی به نقش اندک زنان در توسعه صنعت بلاک‌چین

ارز رمزنگاری شده‌ی بیت‌کوین که نقطه‌ی شروعی برای یک حرکت نوین در عرصه تراکنش‌های مالی بود، بعد از گذشت چندین سال، هنوز جزو داغ‌ترین موضوعات برای بحث‌های فنی است. خالق ارز رمزنگاری شده‌ی بیت‌کوین که تنها نامی مستعار از وی به‌نام ساتوشی ناکاموتو در دسترس است، همچنان بصورت ناشناس باقی مانده است. داغ ترین سوال این است که آیا ممکن است ساتوشی یک زن باشد؟

نام کوچک این کدنویس ناشناس؛ ساتوشی، درحال حاضر بعنوان کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین شناخته شده است و با توجه به ارزش آن معاملات بیت کوینی صورت می‌گیرد. هر بیت کوین معادل صد میلیون ساتوشی است.

هر ساله همایش‌ها و کنفرانس‌های متعددی در سرتاسر جهان با هدف بررسی پیشرفت‌های بوجود آمده در فناوری بیت‌کوین، برگزار می‌شود. در جدید ترین این همایش‌ها که در نیویورک برگزار شد، موضوعات مختلفی در این زمینه بررسی شد و مهمترین عنوان خبری این کنفرانس اعلام خبر «ساتوشی مونث» بود.

این همایش با عنوان توافق 2018 (Consensus 2018) برگزار شد و موضوعی کاملا جدید را در این زمینه طرح کرد تا مبحثی نوین در این راستا بررسی شود. مبحث جنسیت برای بیت‌کوین و به طبع آن، ساتوشی، موجب طرح بحث‌های جدیدی در این حوزه شده است.

کارشناسان زن شرکت کننده در این کنفرانس و همچنین بانوان فعال در جوامعی مثل سیلیکون ولی، با اعتراض به کم بودن سهم زنان از بازار کسب و کار های نوین، این مبحث را مطرح کرده‌اند که ممکن است ساتوشی مونث باشد.

ساتوشی مونث است!

جنجالی ترین مطلب منتشر شده از همایش سه روزه‌ی توافق 2018 که در شهر نیویورک برگزار شد، در مورد جنسیت بیت‌کوین و ساتوشی بود؛

ساتوشی که کوچک ترین واحد ارز رمزنگاری شده‌ی بیت‌کوین است، برگرفته از نام خالق بیت‌کوین و پدرمعنوی تمامی ارزهای رمزنگاری شده، پول مجازی، بلاک‌چین و سیستم ثبت عمومی اسناد انتقالات است که همچنان ناشناخته باقی مانده است.

جمعی از فعالان بستر بلاک‌چین که پروژه‌های بسیاری را بر این بستر اجرا کرده‌اند و به همین دلیل از این بستر غیر‌متمرکز طرفداری می‌کنند. در همایش توافق 2018 که جمعی از این فعالین و کنشگران حوزه‌ی فناوری اطلاعات حضور داشتند، چنین اظهار کردند که:

مبحث جنسیت ساتوشی یک امر کاملا نمادین است. این مطلب کاملا مشهود است که انحصار استفاده از بلاک‌چین نباید در اختیار مردان سیلیکون ولی باشد و سهمی برای زنان وجود نداشته باشد.  ارزهای رمزنگاری شده می‌بایست بر اساس استانداردهای متفاوتی بنا شوند و خارج از چارچوب مرسوم باشند و مانند سایر زمینه‌ها، سهم اندکی برای زنان باشد.

اخیرا تحقیقی صورت گرفته است که در آن نشانه‌هایی از افزایش حضور زنان در اقدامات و پروژه‌های اخیر دیده می‌شود
اخیرا تحقیقی صورت گرفته است که در آن نشانه‌هایی از افزایش حضور زنان در اقدامات و پروژه‌های اخیر دیده می‌شود

نایلا راجرز، بنیان‌گزار ایده‌ی “ساتوشی مونث”، در این مورد می‌گوید:

سیلیکون ولی تماما در قبضه‌ی مردان است و توسط آنها اداره می‌شود. زنان تنها موفق به کسب و جذب دو درصد از سرمایه‌گزاری های موجود در سیلیکون ولی می‌شوند، که باعث می‌شود با پروژه‌هایی شکست خورده مواجه شوند و توانایی ادامه حرکت خود را نداشته باشند. ما با جهانی تک بعدی در حوزه‌ی فناوری مواجه هستیم.

در حال حاضر، دنیای ارزهای رمزنگاری شده بحران عجیبی در جهت نگاه جنسیتی و مردانه به این مقوله را تجربه می‌کند. در ماه فوریه سال جاری، جمعی پنج هزار نفری در قالب کنفرانس بیت‌کوین که به مدت ده ساعت برگزار شد، مسائل مختلفی در این حوزه بررسی گردید.

نتیجه‌ای که از زنان حاضر در کنفرانس حاصل شد، بیانگر این مطلب است که زنان باید برای دریافت حق و سهم خود از بازار نهایت تلاش خود را انجام دهند تا در مسیر مشابه بازار سنتی قرار نگیرند. در رابطه با این مطلب، اخیرا تحقیقی صورت گرفته است که در آن نشانه‌هایی از افزایش حضور زنان در اقدامات و پروژه‌های اخیر دیده می‌شود؛ اما این پایان برتری طلبی جنسیتی مردان نیست. به این دلیل که درصد مشارکت حقوقی زنان همچنان پایین است و فقط در حکم نیروی کار هستند.

راجرز که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری و جذب سرمایه برای شروع کسب و کارهایی با محوریت حضور و مدیریت زنان است، مدتی پیش در این راستا گفته بود:

«در حال حاضر که حدود هجده ماه از زمان بوجود آمدن تکنولوژی بلاک‌چین میگذرد، زنان می‌توانند نقش پررنگی در تثبیت این مسیر داشته باشند.» راجرز که نام بنیاد خود را امید مادران گذاشته، در ادامه گفت: «در وضعیت کنونی جهان، زنان و اقلیت‌ها باید در پی ایجاد نهادی برای ارزش‌بخشی به جامعه‌ی خود باشند.»

" شاید بتوان گفت این بهترین فرصت در طول تاریخ است تا بتوانیم چرخه‌ی باطل مرد سالاری حرفه‌ای را با جایگزینی زنان توانمند ترمیم کنیم."
شاید بتوان گفت این بهترین فرصت در طول تاریخ است تا بتوانیم چرخه‌ی باطل مرد سالاری حرفه‌ای را با جایگزینی زنان توانمند ترمیم کنیم.

در روز اول همایش«هفته‌ی کریپتوی نیویورک»، سیندی چین، کار آفرین سخنرانی‌ با عنوان«زنان بلاک» با هدف ایجاد اتحادی در بین زنان در آینده‌ی دنیا در افق دید تکنولوژی بلاک‌چین را مطرح کرد. در این مورد چین گفت: «شاید بتوان گفت این بهترین فرصت در طول تاریخ است تا بتوانیم چرخه‌ی باطل مرد سالاری حرفه‌ای را با جایگزینی زنان توانمند ترمیم کنیم.»

سیندی چین در ادامه اضافه می‌کند: «ما نیز می‌خواهیم بخشی از ماجرا باشیم، بخشی از نقشه ها و صحبت‌ها باشیم، به ما هم اعتماد بشود و روی ما هم سرمایه‌گذاری بشود.»

در پایان می‌توان به این جمع‌بندی دست یافت که شعار «ساتوشیِ مونث» نقطه عطفی بر مبحثی بود که زنان برای ورود به دنیایی دارند که از ابتدا تحت سلطه‌ی جو مردانه بوده‌ است. این حرکت و جنبش، حرکتی مفید و مثبت است که درصورت پیگیری‌های مناسب می‌تواند ثمره‌های بسیار خوبی به بار آورد.

منبع: The Guardian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.