راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با چند مفهوم اساسی درباره بیت‌کوین آشنا شوید

در این گزارش، مفاهیم اساسی درباره بیت‌کوین از جمله ارز رمزپایه، شبکه نظیر به نظیر، گره، دفتر کل عمومی، بلوک، هش کردن و استخراج تشریح می‌شود.

ارز رمزپایه: نوعی ارز دیجیتالی است که کنترل و انتقال واحدهای آن بین افراد با استفاده از اصول ریاضیاتی و رمزنگاری انجام می‌پذیرد تا امنیت تراکنش‌ها تضمین شود.

شبکه نظیر به نظیر (p2p): شبکه‌ای از کامپیوترها که به صورت غیرمتمرکز به هم متصل هستند و هرکدام قابلیت اتصال مستقیم به دیگری را دارند و نیازی به اتصال از طریق یک سرور مرکزی یا واحد مدیریتی را ندارند.

گره (Node): هر یک از کامپیوترهایی که در یک شبکه نظیر به‌نظیر قرار دارند و به دیگر کامپیوترها متصل هستند. شبکه بیت‌کوین درحال حاضر از هزاران گره در سراسر جهان تشکیل شده است.

دفتر کل عمومی: فهرستی از بایگانی‌های تراکنش‌ها که در آن، هر تراکنش برچسب زمانی دارد و اطلاعات آن به‌صورت همزمان برای تمام کاربران شبکه نظیر به‌نظیر قابل دستیابی، کپی و تایید است. اگر هر گروه در یک شبکه، یک کپی از این دفتر کل را در اختیار داشته باشد، ورودی‌های جعلی یا اشتباه به آن به‌راحتی به‌وسیله تمام دفترهای کامپیوترهای دیگر قابل شناسایی و تشخیص خواهند بود.

بلوک: گروهی از بایگانی‌های تراکنش فردی روی بلاک‌چین. در شبکه بیت‌کوین، بلوک‌های جدید هر 10 دقیقه، به زنجیره بلاک‌چین اضافه می‌شوند.

هش کردن  (Hashing): روشی برای رمزنگاری که از تابعی ریاضیاتی برای فشرده کردن و تبدیل اطلاعات به رشته‌ای با طول مشخص از حروف و اعداد سود می‌برد. به این ترتیب، نوعی اثر انگشت دیجیتال قابل تایید برای اطلاعات هش‌شده به وجود می‌آید. حتی اگر یک بیت از اطلاعات اصلی طی فرایند تراکنش تغییر پیدا کند یا خراب شود، اثر انگشتی که ایجاد شده، به طرز بسیار فاحشی دستخوش تغییر خواهد شد. به همین دلیل، به راحتی می‌توان اشتباهات و دست‌کاری‌ها را در این سیستم مشاهده و کشف کرد.

استخراج یا معدن‌ کاری: فرایندی که طی آن، گره‌های یک شبکه ارز رمزپایه با هم برای اضافه کردن بلوک‌های جدید برای تراکنش‌ها به بلاک‌چین رقابت می‌کنند. آنها به عنوان پاداش، واحدهایی از آن رمزپایه را دریافت می‌کنند. برای معدن کاری می‌بایست آخرین نسخه تراکنش‌های بلاک‌چین را برای تایید، دانلود کرد. سپس معدن کاران با کمک کامپیوتری که پردازنده‌ای بسیار قوی دارد، باید از طریق هش‌کردن به دنبال راهی تصادفی برای حل یک معمای بسیار مشکل ریاضی بگردند. نخستین گره‌ای که راه‌حل درستی برای مشکل پیدا کند، آن بلوک را مال خود می‌کند و اصطلاحا آن را استخراج یا معدن کاری کرده است.

منبع: مجله دانستنیهای همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.