راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توضیح پیچیدگی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده به زبانی ساده / مشاهده مستند «بیت‌کوین فراسوی حباب»

اگر مفهوم بیت‌کوین کنجکاویتان را تحریک می کند اما از اصطلاحات فنی پیچیده پیرامون آن می‌ترسید، تماشای مستند «بیت‌کوین فراسوی حباب» (Bitcoin: Beyond The Bubble) دقیقا همان چیزی است که لازم دارید.

این فیلم پیچیدگی‌های پدیده ارزهای رمزنگاری‌شده را به زبانی ساده و جذاب برای مخاطب توضیح می‌دهد. فیلم با ارزیابی ارزهای رایج و پرطرفدار در طول تاریخ آغاز می‌شود و اتکای دیرپای ما به فلزات گرانبها مانند طلا و نقره و همچنین سیستم دلار ایالات متحده را بررسی می‌کند که در حال حاضر رایج‌ترین ارز جهان است.

بسیاری بر این باورند که بیت‌کوین تحول منطقی بعدی در سیر تاریخی این ارزها است و می‌تواند گزینه بسیار مطلوبی برای آینده ارز باشد. بیت‌کوین که روی فناوری زنجیره بلوک سوار است، در واقع شبکه‌ای کاملا غیرمتمرکز است که تمام واسطه‌ها و مداخله‌های فرایندهای رایج تبادل ارز را حذف می‌کند.

این یکی از مهمترین عواملی است که بیت‌کوین را از ارتباط با بانک‌های سنتی یا شرکت‌های اعتباری و مالی جدا می‌کند و دقیقا به همین علت است که جمعیت فزاینده ارزهای رمزنگاری‌شده، موجودیت این موسسات مالی و اعتباری ریشه‌دار را تهدید می‌کند. این شبکه به ویژه برای آنهایی مفید است که در شبکه بین‌المللی سیستم بانکداری عضویت فعالی ندارند اما در کل مزایای این ارزها بسیار فراتر از نیازهای شخصی افراد است.

بر اساس جزئیاتی که در این مستند توضیح داده می‌شود، کشورهایی که ارز نامطمئنی دارند برای جلوگیری از معامله با دولت‌های فاسد و سیستم‌های بانکداری حریص، از بیت‌کوین استفاده می‌کنند. بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان به سبب کلاهبرداری و تقلب گسترده در کارت‌های اعتباری، از انجام تبادلات مالی با کشورهای جهان سوم اکراه دارند.

بیت‌کوین این خطر را برطرف می‌کند و پنجره جدیدی به سوی این کشورهای باز می‌کند تا اقتصاد و نظام مالیشان را احیا کنند. بیت‌کوین به طور شگفت‌انگیزی در ارتقای استانداردهای حریم خصوصی موثر است و می‌تواند به خانواده‌های ضعیف و گرفتار در سرتاسر جهان کمک کند به حقوق مالکیت دست پیدا کنند.

سازندگان این فیلم به تندترین ایرادهایی که از بیت‌کوین گرفته می‌شود، پاسخ می‌دهند، از جمله مسائل مرتبط با تاب‌آوری فناوری در شرایطی که این پدیده در آینده نزدیک بسیار فراتر از انتظارات و تصورات فعلی گسترش یابد و همچنین مسائل امنیتی که باید برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های گسترده رعایت شوند.

در این فیلم با اظهارنظرهای برخی از برجسته‌ترین چهره‌های عرصه مالی درباره بیت‌کوین و آینده آن آشنا می‌شویم. در مجموع این مستند تلاش می‌کند آینده‌ای روشن و خوشبینانه برای ارزهای رمزنگاریی‌شده به تصویر بکشد، آینده‌ای که در آن هرکسی می‌تواند اختيار پول خودش را داشته باشد.

این مستند ۳۵ دقیقه‌ای محصول ۲۰۱۸ است و پس از ماجرای حباب قیمت بیت‌کوین ساخته شده است.

منبع: روزنامه سازندگی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.