راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه فناوری توسعه کشورها را رقم می‌زند

امروزه کمتر کشوری وجود دارد که تجربه‌ای درزمینهٔ توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق مختلف شهری و روستایی نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که سطح تکنولوژی کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه فاصله محسوسی با یکدیگر دارند.

به گزارش روزنامه ایران، طی دهه‌های گذشته افزایش دسترسی به تکنولوژی در کشورهای درحال‌توسعه تا حد قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. ازاین‌رو بسیاری از متخصصان مسائل توسعه‌ای معتقدند استفاده صحیح از فناوری‌ها و آموزش فنون در کشورهای درحال‌توسعه می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان تأثیر گذاشته و با بهره‌مندی از روش‌های نوین می‌توان جهان اطراف خویش را به‌گونه‌ای سازنده تغییر داد.

 

فناوری و بهبود دسترسی به آموزش و بهداشت

بخش قابل‌توجهی از پیشرفت کشورها به آموزش شهروندان متکی است. دسترسی به اطلاعات و ابزار یادگیری در کشورهای درحال‌توسعه به کمک اینترنت، فرصت آماده‌سازی برای یافتن شغلی در آینده را برای دانشجویان فراهم ساخته است.

در همین راستا نیز غول‌های بزرگ فناوری برنامه‌های خود را بر اساس تشویق آموزش سواد رسانه‌ای کم‌هزینه درمیان این قشرمتمرکز کردند تا از این طریق آن‌ها را برای ساختن آینده‌ای بهتر و امن‌تر کمک کنند.

از سویی دیگر بسیاری از شهروندان کشورهای درحال‌توسعه از دسترسی به اساسی‌ترین خدمات مراقبت بهداشتی محروم هستند؛ اما دسترسی به فناوری‌های مرتبط با اینترنت باعث شده است تا بسیاری از ساکنان با دسترسی سریع‌تر به اطلاعات بهداشتی و حتی پزشک آنلاین، میزان کیفیت مراقبت از سلامتی خود را افزایش دهند.

شهروندان درعین‌حال می‌توانند در صورت رخداد وقایعی ازجمله شیوع بیماری‌های واگیردار، پیام‌های هشدار و اطلاع‌رسانی را دریافت کرده و خود را برای مقابله با چنین مشکلاتی آماده سازند. از سویی دیگر فناوری‌های غیر مرتبط با اینترنت نیز در دسترسی مردم به نیازهای بهداشتی اولیه مانند آب آشامیدنی سالم یاری‌رسان بوده است.

 

فناوری و توسعه کمک‌رسانی به مهاجران

سازمان‌های غیرانتفاعی بسیاری در سراسر جهان آماده پاسخگویی به نیازهای مهاجرانی هستند که با پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان کشور خود را در آرزوی یافتن آینده‌ای امن‌تر و بهتر ترک کردند. مهاجران امروزه به برکت دسترسی آسان به تلفن‌های همراه هوشمند و دیگر فناوری‌های ارتباطی، از محل و نحوه دریافت خدمات این سازمان‌ها مطلع می‌شوند.

آن‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن در حوزه دیجیتال اطلاعات موردنیاز خود را کسب کرده و با ثبت اطلاعات هویتی خود بسیاری از معضلات ناشی از مهاجرت ازجمله بیکاری و… را پشت سر می‌گذارند. این فناوری‌ها درعین‌حال قادرند به افراد آواره که زبان کشور مقصد را نمی‌دانند کمک کرده و با ترجمه برخی عبارات پایه‌ای نیازهای اولیه این افراد را پاسخ داده و ارتباط پناه‌جو بافرهنگ و اجتماع کشور مقصد را تا حد قابل‌توجهی تسهیل نمایند.

 

فناوری و رشد بازار کار

رشد اقتصادی کشورها با دسترسی آن‌ها به تکنولوژی ارتباط مستقیمی دارد. پیشرفت فناوری‌ها در کشورهای درحال‌توسعه به شهروندان کمک کرده است تا ضمن افزایش میزان بهره‌وری اقتصادی، فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز ایجاد کنند. امروزه خدمات مالی اینترنتی، انتقال پول و باز کردن حساب‌های بانکی را بسیار سهل کرده است.

این کشورها با دسترسی به فناوری‌های نوین در عرصه معاملات تجاری و مالی، با اقتصاد جهانی مرتبط شده و خود را برای حضور جهانی در عرصه کسب‌وکار آماده ساختند. با ایجاد چنین تغییراتی، کارآفرینان راه‌های جدیدی برای گسترش شرکت‌ها و دسترسی به ابزارهای جدید پیدا کردند. در همین راستا نیز بهره‌مندی کشورهای درحال‌توسعه از فناوری‌های نوین و اینترنت، راه را برای افزایش درآمد سرانه ملی هموارتر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.