راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسل جدید پارک‌های فناوری درخدمت رشد استارتاپ‌های فرهنگی

استارت‌آپ‌های فعال در حوزه مد، موسیقی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرهنگی، تولید محتوا و بازی در پارک‌های فناوری جدید خدمات دریافت می‌کنند،قرار است نخستین پارک علم و فناوری‌های نرم ایران، به استارتاپ‌های حوزه مد، موسیقی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرهنگی، تولید محتوا و بازی خدمات ارائه کند؛ پدیده‌ای که تاکنون وجود نداشته است.

به گزارش همشهری، مراسم افتتاحیه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ روز گذشته با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد. قرار است این پارک در آینده نزدیک جایی برای رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی باشد که می‌خواهند ایده‌هایشان را به حوزه‌هایی مثل ادبیات، موسیقی، گردشگری و… اختصاص دهند.

حوزه‌هایی که سورنا ستاری، از توجه نکردن به آن‌ها در سال‌های گذشته گلایه و تأکید کرده است: «از وقتی‌که صنعت وارد ایران شد، به تنها چیزی که نگاه نکردیم، ظرفیت‌های داخلی بود که حاصل 4 یا 5 هزار سال تاریخ ماست. صنایع‌دستی را از بین بردیم، حس عشق و نوع‌دوستی را هم از بین بردیم، زیرساخت‌ها را نیز از بین بردیم و درنهایت زیست‌بوم را نیز از بین بردیم.» در تمام سال‌هایی که پارک‌های علم و فناوری در کشور گسترش پیداکرده نیز نگاه‌ها به‌سوی تولید یک محصول صنعتی می‌گشت اما این بار قرار است در این پارک تازه، به ظرفیت‌هایی توجه شود که در پستو نهان شده بود یا موردتوجه قرار نمی‌گرفت.

 

اکوسیستم دولتی بی‌معناست

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به دنیای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای تازه توجه ویژه‌ای دارد. او با هزینه‌های گزافی که نفع اندکی برای کشور در حوزه‌های صنعت و دانش داشته‌اند، انتقاد دارد. این بار هم در برنامه افتتاحیه پارک علم و فناوری‌های نرم از نابسامان بودن سیستم آموزشی سخن رانده است: «ما هیچ‌وقت در تاریخ ایران به‌اندازه الآن برای آموزش هزینه نکرده‌ایم. 4.5 میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند، اما چرا از بین آن‌ها دانشمندانی همچون ابن‌سینا، خوارزمی و ابن‌هیثم به وجود نمی‌آیند؟ چرا هم‌اکنون آن خلاقیت و ابتکار را نداریم و نمی‌توانیم این نوع آدم‌ها را تربیت کنیم.»

او از اینکه در دوره کنونی افرادی مثل سعدی و حافظ وجود ندارند، گلایه کرده و ریشه آن‌ها را در نبود زیست‌بوم در کشور دانسته است. او پیش‌تر در سخنرانی‌هایش از ضعف زیست‌بوم (اکوسیستم) استارتاپی هم‌سخن به میان آورده و تأکید کرده بود: «اگر قرار است در این حوزه پیشرفتی صورت بگیرد، باید اکوسیستممان را کامل کنیم.» او همیشه از تزریق پول نفت و بودجه دولتی به زیست‌بوم‌ها انتقاد کرده و این بار از اینکه زیست‌بوم‌ها در جای مناسبی رشد نکرده‌اند، گلایه دارد: «در معاونت علمی، دید متفاوتی نسبت به فرهنگ داریم. دید ما در معاونت این است که با پول دولتی نمی‌توان فرهنگ ساخت، بلکه چیزی که می‌تواند فروش کند، قطعاً می‌تواند فرهنگ‌سازی کند.» او استارتاپ‌های فرهنگی را لازمه پیشرفت در این حوزه‌ها دانسته و تأکید می‌کند که باید زیست‌بوم را برای آن‌ها به‌صورت غیردولتی و با کمترین موانع شکل داد.

 

پارک علم و فناوری، مخصوص استارتاپ‌های خاص

هرچند پارک‌های علم و فناوری از بیشتر از یک دهه قبل در کشور پا گرفته‌اند اما این بار، پارک جدیدی که ایجادشده، برای اولین بار قرار است سراغ فناوری‌های نرم برود.

محمدحسین سجادی‌نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست‌جمهوری می‌گوید: «پارک‌های علم و فناوری پیش‌تر سراغ فناوری‌های سبز و حوزه‌های خاصی مثل فناوری نانو می‌رفتند اما این بار در حوزه‌های جدیدی واردشده‌ایم که کمتر موردتوجه قرارگرفته و اکوسیستم قدرتمندی هم ندارد.» به دلیل تفاوت این نوع کسب‌وکارها با فناوری‌هایی مثل نانو، محل قرار گرفتن این پارک‌ها، تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد و بسیاری از مختصات مربوط به آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

سجادی‌نیری می‌گوید: «مخاطب اصلی و مشتری‌های این کسب‌وکارها مردم هستند. رویدادهای استارتاپی مثل استارت‌آپ‌ویکند نیز کاملاً با نمونه‌های قدیمی متفاوت است. سرمایه‌گذارهای خاصی باید برای این بخش در نظر گرفته شوند و نوع ثبت پتنت نیز در این حوزه متفاوت است. درنتیجه، همه‌چیز باید در یک فضای جداگانه ساماندهی می‌شد.» او درباره برنامه‌ریزی‌هایی که برای جدا کردن پول دولتی و اکوسیستم استارتاپی در حال اجراست.

سجادی‌نیری می‌گوید: «پول دولتی برای شرکت‌ها اعتیادآور است و نباید به‌طور مستقیم به شرکت‌ها تزریق شود؛ اما پلتفرم‌هایی مثل پارک علم و فناوری چون شرایط ویژه‌ای دارند باید توسط دولت احداث‌شده و در اختیار استارت‌آپ‌ها باشد. تمرکز اصلی ما هم‌روی تشکیل همین پلتفرم‌هاست. نگاه معاونت علمی این است که پول دولت نباید در اختیار شرکت قرار بگیرد اما اگر همین پول برای توسعه زیرساخت هزینه شود، خیلی هم خوب است.

پشتیبانی از طرح‌های جدید استارت‌آپی

پارک‌های علم و فناوری زیادی تابه‌حال در سطح کشور و مناطق مختلف شکل‌گرفته‌اند اما کارشان عموماً توجه به طرح‌های صنعتی بوده است؛ اما این بار طبق گفته محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این پارک برای نخستین بار قرار است به زمینه‌هایی مثل بازی‌سازی، مد، نشر محتوای دیجیتال، ادبیات، موسیقی، صنایع‌دستی، گردشگری و هر آنچه به زمینه‌های هنری مربوط می‌شود، خدمات ارائه کند.

ایمانی‌خوشخو درباره شیوه حضور در این شرکت‌ها می‌گوید: «تا چند روز دیگر فراخوانی را برای حضور شرکت‌ها ارائه می‌کنیم که شرایط ارائه مدل کسب‌وکار اعلام‌شده است. این طرح‌ها در گروه‌های داوری ویژه‌ای امتیازدهی می‌شوند و برای هرکدام که قابلیت پیشرفت داشته باشند، فضای کار و امکانات ویژه فراهم می‌شود. استارت‌آپ‌هایی که طرحشان را به این پارک علم و فناوری ارائه می‌کنند باید مرحله بذری یا Seed را گذرانده باشند. امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد نیز متناسب با نیازهای شرکت است نه صرفاً یک ایده پرداز.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.