راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد 4 برابری تجارت با اروپا در پسابرجام

آمارهای رسمی یورو استات نشان می‌دهد حجم تجارت ایران و اروپا پس از اجرایی شدن برجام با رشدی 4 برابری از 5 میلیارد دلار به بالای 20 میلیارد دلار رسیده به‌نحوی‌که اتحادیه اروپا پس از چین و امارات به دومین شریک تجاری ایران تبدیل‌شده است.

به گزارش همشهری، حجم تجارت کالایی ایران با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در 2 ماه نخست سال 2018 میلادی نیز به 3.74 میلیارد یورو رسیده که در مدت مشابه سال 2018 رشدی 17.4 درصدی را نشان می‌دهد.عامل اصلی رشد تجارت کالایی ایران در این مدت افزایش 523 میلیون یورویی صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا بوده که 89 درصد از آن را سوخت‌های معدنی و روان کننده‌ها تشکیل می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید؛ در راستای افزایش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا طی 2 ماه نخست سال 2018 بهبود قابل‌توجهی در تراز بازرگانی کشورمان به‌دست‌آمده و تقریباً 500 میلیون یورو به تراز بازرگانی مثبت کالایی ایران افزوده‌شده و به 594 میلیون یورو رسیده است.

نکته قابل‌تأمل اینکه باوجود رشد ارزش تجارت کالایی ایران به 28 کشور اروپایی در 2 ماه نخست سال جاری میلادی، همچنان فاصله زیادی بین تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا با تجارت مشابه این قاره سبز با 2 کشور ترکیه و عربستان سعودی مشاهده می‌شود به‌نحوی‌که در این مدت صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا که البته بخش اعظم آن را برخلاف ایران اقلام نفتی تشکیل نمی‌دهد، 5.5 برابر ایران ارزیابی‌شده و حجم تجارت عربستان سعودی با اروپا هم 1.9 برابر ایران است.

ترکیب کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در 2 ماه ابتدایی سال جاری میلادی نشان می‌دهد 89 درصد از کل صادرات ایران در این مدت شامل صادرات نفت و سوخت‌های معدنی بوده و 11 درصد بقیه شامل محصولات غذایی و حیوانات زنده، مواد شیمیایی و محصولات مرتبط، نوشیدنی و دخانیات، مواد خام غیرخوراکی، کالاها و محصولات صنعتی می‌شود. این در حالی است که نیمی از کل واردات ایران از کشورهای اروپایی را ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، 11 درصد کالاهای صنعتی و 20 درصد محصولات شیمیایی شامل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.