راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جزئیات عرضه اولیه پول مجازی تلگرام و دلیل اجرایی نشدن بخش عمومی آن

بر اساس وایت‌پیپر منتشر شده توسط تلگرام، این شرکت قرار بود ۱.۲ میلیارد دلار به وسیله عرضه اولیه پول مجازی خود جذب کند اما ۱.۷ میلیارد دلار جذب کرد. عرضه اولیه پول مجازی نیز باید در دو مرحله ۱.دعوت از تعدادی محدود سرمایه‌گذار بخش خصوصی(۶۰۰ میلیون دلار) و  ۲.عرضه به عموم مردم(۶۰۰ میلیون دلار) انجام می‌شد که تنها مرحله اول انجام شد.

به گزارش تک‌رسا، تلگرام پس از آنکه با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد، اقدام جذب سرمایه بیشتر کرد تا دردسر عرضه اولیه پول مجازی خود به صورت عمومی را نکشد. همانطور که ذکر شد تلگرام به جای ۱.۲ میلیارد دلار در دو مرحله، در یک مرحله ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. به علاوه در صورت عرضه اولیه پول مجازی به صورت عمومی، تلگرام باید به وسیله کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا راستی آزمایی می‌شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اخیرا به دلیل کلاهبرداری‌های صورت گرفته در عرضه‌های اولیه پول مجازی، شرایط را برای این کار بسیار سخت‌تر کرده است.

اعداد اعلام شده از عرضه اولیه پول مجازی تلگرام در زمان تسلیم مدارک به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا عمومی شد.

۱.۷ میلیارد دلار جذب سرمایه در دو راند انجام شد. در ابتدا قرار بود در مرحله اول ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب شود که این رقم به ۸۵۰ میلیون دلار  از ۸۱ سرمایه‌گذار رسید. سپس در مدت زمان بسیار کوتاهی ۸۵۰ میلیون دلار دیگر  از ۹۴ سرمایه‌گذار جذب شد.

تلگرام اگر سرمایه بیشتری بیش از نیازش جذب می‌کرد ممکن بود تاثیر برعکس روی ارز مجازیش بگذارد و ارزش آن را پایین بیاورد.

تلگرام برای جذب سرمایه‌گذاران اولیه، توکن گرام را با تخفیف ۵۰٪ به آن‌ها فروخت.

تعدادی از سرمایه‌گذاران با خرید توکن‌ها با قیمت پایین (۰.۳۷ دلار)، در مدت زمان بسیار کوتاه،  تا ۳.۵ برابر (۱.۳ دلار)  بیشتر از قیمت اصلی توکن‌ها را به دیگر سرمایه‌گذاران فروخته‌اند.

بزرگترین عرضه اولیه پول مجازی قبل از تلگرام را فایل‌کوین با ۲۵۷ میلیون دلار انجام داده بود. تلگرام با ۱.۷ میلیارد دلار عرضه اولیه پول مجازی خود در حال حاضر  با اختلاف رکورددار است.

تلگرام حداقل ۵۲٪ از گرام را در اختیار خود نگه می‌دارد، ۴۴٪ را می‌فروشد و ۴٪ هم برای کارمندان خود نگه می‌دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.