راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شتاب‌دهنده فارابی حمایت از استارت‌آپ‌های بورسی را شروع کرد

در مراسم اختتامیه فین‌استارز ۲۰۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران مدیران سازمان بورس، شرکت رایان بورس و شتاب‌دهنده فارابی حاضر شدند تا تفاهم‌نامه بخش خصوصی و دولتی در حوزه استارت‌آپ‌های بازار سرمایه به امضا برسد. با امضای این تفاهم‌نامه استارت‌آپ‌های بازار سرمایه از این پس می‌توانند مجوز فعالیت جداگانه دریافت کنند و همچنین دسترسی به زیرساخت‌های فنی بازار سرمایه از طریق استارت‌آپ فینوپا حاصل خواهد شد.

در نمایشگاه فین‌استارز ۲۰۱۸ تفاهم‌نامه‌ای مابین شتاب‌دهنده فارابی و شرکت رایان بورس منعقد شد. در این مراسم پویا کندری مدیرعامل شتاب‌دهنده فارابی و محمد قاسمی رئیس هیات مدیره شتاب‌دهنده فارابی به نمایندگی از بخش خصوصی و استارت‌آپ‌های بازار سرمایه تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت رایان بورس به نمایندگی از سازمان بورس و اوراق بهادار امضا کردند.

در این مراسم روح اله دهقان مدیرعامل شرکت رایان بورس و سرکار خانم دکتر مروج مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس حاضر شدند.

استارت‌آپ‌های بازار سرمایه تاکنون چالش‌های عدیده‌ای در خصوص اخذ مجوز از سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و فعالیت رسمی و قانونی در کشور داشتند. بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین توافق نمودند تا از طریق شرکت رایان بورس مجوزهای موقت و مورد تأیید سازمان صادر گردد تا استارت‌آپ‌های این حوزه بتوانند در مراجعه به مراجع قانونی، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های فعال در این حوزه با اتکا بر این مجوزها به توسعه کسب‌وکار خود بپردازند.

این توافق‌نامه، همچنین بر همکاری در زمینه، مشاوره، انتقال و تولید فناوری؛ آموزش تخصصی منابع انسانی؛ ترویج، توسعه و فرهنگ‌سازی و حمایت از پروژه‌ها و ایده‌های متقابل جهت سرمایه‌گذاری، تأکید خواهد داشت.

خبرها حاکی از آن است، که هدف دیگر طرفین از تنظیم و اجرای این تفاهم‌نامه، ایجاد همکاری و هم‌افزایی در ارائه خدمات و اجرای پروژه‌های مشترک علمی پژوهشی و کاربردی در زمینه کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌های) فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه خواهد بود.

 

اهمیت موضوع

موضوع این تفاهم‌نامه، نیز در زمینه همکاری ضابطه‌مند، بین شتاب‌دهنده از یک سو و رایان از سوی دیگر، جهت اجرای پروژه‌های پژوهشی – فنی، خدماتی، آموزشی و اجرایی در زمینه‌های استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازار سرمایه و استفاده از پتانسیل‌های طرفین خواهد بود.

شتاب‌دهنده فارابی به عنوان یکی از شتاب‌دهنده‌های مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت تخصصی در حوزه فناوری‌های مالی بالاخص بازار سرمایه فعالیت داشته است و امضای این تفاهم‌نامه به استارت‌آپ‌هایی که در این مرکز شتاب‌دهی حضور دارند، این فرصت را خواهد داد تا بتوانند از ارتباطات این شتاب‌دهنده با سازمان بورس و سایر نهادهای مالی به منظور پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود بهره ببرند.

 

کمیته ۶ نفره

در ادامه این تفاهم‌نامه عنوان شده، به منظور پیش برد اجرای مفاد این تفاهم‌نامه کمیته‌ای متشکل از ۶ نفر با عنوان «کمیته هماهنگی» تشکیل می‌شود و هر یک از طرفین تفاهم‌نامه، سه نفر را جهت عضویت در این کمیته تعیین و اعلام می‌نمایند.

 

فینوپا آغازی بر ارائه زیرساخت

در این مراسم امیرحسین یافتیان به نمایندگی از استارت‌آپ فینوپا نیز حاضر شدند تا در خصوص نحوه فعالیت این استارت‌آپ به حاضرین گزارشی ارائه دهند.

فینوپا طبق توافق سازمان بورس و شتاب‌دهنده فارابی زیرساخت‌های فنی (API) تخصصی بازار سرمایه که شامل اطلاعات لحظه‌ای بازار، اطلاعات کدال و … است را در اختیار سایر استارت‌آپ‌های بازار سرمایه قرار خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.