پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گفتوگو با مدیر پیامرسان بله / ایجاد دادگاه ویژه پیامرسانها
مدیر پیامرسان بله درباره نگرانی کاربران از حفظ حریم شخصی در پیامرسانهای بومی گفت: «طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه و طرحی که در مجلس درباره حریم خصوصی در حال تصویب است، تمرکز حاکمیت بر کانالهای عمومی با امکان انتشار محتوای مجرمانه است، نه بر ارتباطات شخصی افراد و به چت ها و گروههای شخصی وارد نمیشوند.»
شفاف و صریح درباره دسترسی نهادهای امنیتی به اطلاعات شهروندان
به گزارش خبرگزاری فارس، رادمرد در پاسخ به این سوال که حریم شخصی همواره از نگرانیهای برخی کاربران ایرانی در استفاده از پیامرسانهای بومی بوده و مردم تصور می کنند اطلاعات آنها در این شبکهها صیانت نمی شود، اظهار داشت: «اطلاعات مالی کاربران ایرانی در اپراتورها، بانکها، شرکتهای اینترنتی، فروشگاه ها و منابع دیگری موجود است اما اصل این است که حریم خصوصی در تمامی بسترها شامل اپلیکیشنها، پیامک، ایمیل و تماس دارای شرایط خاص تحت حکم دقیق قضایی با شرایط مشخص است.»
مدیر پیامرسان بله ادامه داد: «در بحث حریم خصوصی در شبکه بله چند بعد دارد؛ بعد اول امنیت نرمافزار و شبکه است که با توجه به اینکه اپلیکیشن بانکی هستیم، استانداردهای امنیت مالی را تامین کردهایم؛ از بعد دوم هم که مسئله دسترسی به اطلاعات کاربران است، با توجه به اینکه یک کسب و کار هستیم و باید ریسک سرمایه گذاری را با جلب اعتماد عمومی کاهش دهیم، برای صیانت از حریم خصوصی کاربران یک کمیته حقوقی در شرکت تشکیل شده است. دسترسی به اطلاعات کاربران تنها با حکم قاضی و پس از تشکیل پرونده قابل بررسی است و به دیگر نهادها دسترسی داده نمیشود.»
او اضافه کرد: «در حال حاضر تمرکز حاکمیت بر کانال های عمومی است، نه بر ارتباطات شخصی افراد. طبق ابلاغیه جدید قوه قضاییه و طرحی که در مجلس درباره حریم خصوصی در حال تصویب است، تنها محتوای کانال های عمومی که امکان انتشار محتوای مجرمانه را دارند، در صورت لزوم بررسی خواهند شد تا از این طریق جلاو انتشار محتوای نامناسب گرفته شود. به این ترتیب به چت های دو نفره، چند نفره و گروهها ورود پیدا نمیکنند.»
او ادامه داد: «ورود به چتها تنها با داشتن شاکی خصوصی امکانپذیر است. به این معنا که یک شاکی خصوصی شکایتی طرح کند، مبنی بر اینکه توسط فلان نفر در فلان تاریخ و فلان ساعت طی گفتوگویی مورد سوء استفاده قرار گرفته است و مدعی باشد، سند این ادعا هم در آن گفتوگو موجود است. در اینجا سند این ادعا برای اعاده این دادرسی از پیامرسان درخواست می شود. در غیر این صورت که قاضی اساسا از وجود چنین چتی نیز آگاه نمیشود. در صورت خصوصی بودن تقاضای مورد درخواست، تیم حقوقی شرکت وارد موضوع می شود و مسئله را بررسی می کند. اگر درخواست دادگاه به بخشی از اطلاعات مشروع و لازم باشد، مدارک تحویل مراجع قضایی می شود و در غیر این صورت تیم حقوقی از ارائه سند خودداری خواهد کرد. قاضی نمیتواند بگوید همه چت های این فرد از ابتدا تا کنون را بدهید؛ بلکه مشخصا گفتوگاو مورد شکایت و به صورت مشخص و محدود قابل بررسی است؛ در غیر این صورت نماینده حقوقی شرکت با اتکا به قانون از ارائه اسناد درخواستی خودداری خواهد کرد. بنابراین این تصور اشتباه که برخی فکر می کنند ممکن است برای مثال شخصی به اتهام سیاسی دستگیر شود و سپس با دسترسی به تمامی اطلاعاتش، اتهامات جدیدی به او منسوب شود، امکان قانونی ندارد و بله از این حق کاربرانش صیانت خواهد کرد.»
او اضافه کرد: «اخیرا نیز برای پیامرسان ها نیز دادگاه جداگانه در نظر گرفته شده است که موضوعات مرتبط با این موارد باید در این دادگاه حکم داده شود. تشکیل این دادگاه در ابلاغیهای که اخیراً توسط دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام شد موجود است اما نمیدانم هنوز اجرایی شده یا خیر. با توجه به اینکه درباره پیامرسانهای داخلی جرایمی مانند کلاهبرداری و دیگر شکایتهای خصوصی چون تهدید، هتک حیثیت افراد و غیره قابل پیگیری است، از این منظر بستر امنتری نسبت به پیامرسانهای خارجی که دردسرهای شخصی قابل پیگیری نیست، وجود دارد.»
رادمرد گفت: «تمام اقدامات لازم حقوقی و فنی از طرف پیامرسان ما انجام می شود، اما در نهایت این حاکمیت است که باید اعتماد عمومی را درباره امنیت حریم خصوصی و آزادی بیان ایجاد کند.»
حاکمیت برای حمایت از پیامرسان بومی کافی است
رادمرد در پاسخ به این سوال که برخی کاربران معتقدند، فیلتر تلگرام با هدف حمایت از پیامرسانهای داخلی انجام میشود، گفت: «آن چیزی که از پیامرسانهای داخلی حمایت میکنند، ارائه سرویسهای کاربردی دستگاه به مردم است. اینکه قوه قضاییه، شهرداری، پلیس ناجا و دستگاههای اجرایی خدمات خود را روی پیامرسانهای بومی به مردم ارائه کنند که این کار از هزینه زیاد سازمانها را کاهش میدهد و در وقت و هزینه مردم صرفه جویی میکند. اما برای پیامرسانهای داخلی بازارسازی نمیشود و حاکمیت هنوز نتوانسته دستگاهها را به ارایه خدمات در پیامرسان بومی مجاب کنند.»
پیام رسان بله درآمدزا است
رادمرد در پاسخ به این سوال که آیا یک کسب و کار پیامرسان بومی اکنون درآمدزا و یک بنگاه اقتصادی سودده است؟ گفت: «از ابتدای سال 96 که این کار را با یک طرح کسب و کاری آغاز کردیم در سال اول با جذب یک میلیون کاربر و با وجود رقیبی چون تلگرام بر مبنای تراکنش ها از جمله انتقال پول بین افراد، ایجاد کانالهای فروشگاهی و همچنین خدمات بانکی مثل کارتبهکارت، پرداخت قبض و خرید شارژ درآمد داشتیم. در سال گذشته 1600میلیارد تومان تراکنش در این پیامرسان انجام شد و در سال 97 تصمیم داریم سرویسهای ارزش افزوده از جمله خدمات شهرداری را هم عرضه کنیم و اخیراً هم سرویس عوارض خروج از کشور را ارایه کردهایم.»
مدیر پیامرسان بله تصریح کرد: «این سرویسها درآمدزا هستند. علاوه بر این در بخش ویترین بله بسترهایی برای فروشگاه ها و کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است که برای پیامرسان درآمد دارد.»
انتقاد از لیست 5 نفره پیامرسانهای تحت حمایت حاکمیت
رادمرد در واکنش به این مطلب که در حال حاضر 5 پیامرسان بومی مورد حمایت حاکمیت هستند و پیامرسان بله در این لیست قرار ندارد، اظهار داشت: «تجربه نشان داده، اگر مداخلهی دولت زیاد شود ناخودآگاه به سمت رانت میرود مانند اتفاقی که در صنعت خودرو کشور رخ داده است. زیرا تقسیم عادلانه سخت است و معمولا اتفاق نمیافتد. انحصار تلگرام هم به دلیل مداخله دولت ایجاد شده که بسترهای خارجی را محدود کردند و بستر داخلی نیز از سمت موضوعاتی از جمله حریم شخصی و قوانین سختگیرانه تحت فشار بود.»
مدیر پیامرسان بله ادامه داد: «اگر حاکمیت سعی به ورود کند برخی دستگاههای حاکمیتی در مقام حمایت بدون حساب و کتاب خرج میکنند و بازگشت هزینه هم چندان برایشان معنی پیدا نمی کند و در نتیجه این شرایط رقابت را بر هم میزنند. در نهایت مردم نمی توانند در یک رقابت عادلانه انتخاب کنند. اکنون هم مردم باید به صورت شفاف بدانند 5 پیامرسانی که به عنوان پیامرسان های منتخب انتخاب شدهاند طبق چه معیار و ویژگیهای انتخاب شدهاند.»
انحصاری در همکاری بله و بانک ملی نیست
مدیر پیامرسان بله در پاسخ به این سوال که اپلیکیشن بله به دلیل حمایت از طرف بانک ملی در شعب این بانک به مشتریان بانک ملی پیشنهاد میشود، آیا این موضوع انحصاری برای بانک ملی یا اپلیکیشن بله است؟ اظهار داشت: «انحصاری در ارتباط با ارائهی خدمات بانکی راو پیامرسانها نیست؛ چندین بانک وجود دارند که پیامرسانهای رقیب نیز میتوانند با آنها ارتباط بگیرند، هر چند لازم است، به استانداردهای امنیتی انتقال پول دست پیدا کنند. اگر پیامرسانی چون واتس اپ پرکاربر شده هیچ وقت به دلیل تبلیغات نبوده است؛ بلکه چون خدمات خوب و تجربهی کاربری مطلوبی به مردم ارائه شده رشد کرده است. همین طور حتی با تبلیغات زیاد و انحصاری یک رسانه از یک پیامرسان ممکن است مردم فقط آن پیامرسان را نصب کنند و فعال نکنند. در نصب پیامرسان بله در شعب بانک ملی هم به تجربه کاربری بسیار حساس هستیم و نمی خواهیم کارمندان سرویسی را به مشتری تحمیل کنند. زیرا در این صورت متضرر می شویم. به این دلیل که مشتری تجربه بد خود را به دیگران انتقال میدهد.»
او ادامه داد: «علاوه بر این در حال حاضر پیامرسان بله به جز بانک ملی با 16 بانک دیگر نیز قرارداد همکاری دارد و بانک ملی نیز با اپلیکیشن های دیگری سرویس ارائه می کند و ما در صدد بهبود خدمات برای جذاب تر شدن برای مردم هستیم.»
مردم در نهایت علاقمندند 3 پیامرسان اصلی روی گوشی داشته باشند
رادمرد در پاسخ به این سوال که قویترین رقیب بله بین پیامرسانهای داخلی کدام است و پیش بینی میکنید آینده بازار پیامرسان ها در ایران به چه شکلی می شود؟ اظهار داشت: «تلاش می کنیم بدون خارج کردن رقیب، سهم بازار خود را گسترش دهیم. وقتی تلگرام با سرویس خوب توانست کاربر جذب کند نشان می دهد پیامرسانی که سرویس بهتری ارایه کند شانس بیشتری برای موفقیت دارد. تجربه نشان داده افراد در نهایت علاقه دارند 3 نرمافزار اصلی راو گوشی داشته باشند و رسیدن به این مرحله بستگی به این دارد که هر کدام چه میزان موفق شده اند و خدمات شان چقدر با یکدیگر متفاوت بوده است.»
ارسال پول به راحتی ارسال عکس، اساسیترین قابلیت بله
رادمرد در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید پیامرسان خود را به کاربران معرفی کنید، چه ویژگی آن را برای کاربران جذاب تر می دانید؟ گفت: «یک ویژگی بسیار اساسی در این پیامرسان این است که به راحتی اینکه کاربر برای کاربر دیگری عکس می فرستند می تواند پول بفرستد و همین طور به راحتی اینکه پول میفرستد میتواند پول دریافت کند. در پیامرسان بله برای دریافت پول، شکل جدیدی از پیام را ایجاد کردهایم که در پایین پیام مبلغ پرداخت نوشته شده است.»
سابقه ایجاد پیامرسان بله در ایده یک اپلیکیشن استارتآپی
رادمرد درباره سابقه فعالیت پیامرسان بله توضیح داد: «سه سال پیش فعالیت این پیامرسان در جمعی از دوستان که ایده راه اندازی اپلیکیشن استارت آپ داشتند کلید خورد. معتقد بودیم استارت آپ موفق میشود که کاربر زیادی را درگیر خود کنند و از درون مایه مناسبی برخوردار باشد.»
مدیر پیامرسان بله افزود: «آن زمان متوجه شدیم پرداخت اجتماعی در کشور مغفول مانده است؛ سپس با بانک ها وارد مذاکره شدیم و بانک ملی که قصد فعال شدن در حوزه پرداخت اجتماعی را داشت برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کرد.»
او در توضیح خلاء نبود شبکه مالی مرتبط با شبکه اجتماعی در کشور، گفت: «پیش از اینکه مردم با پرداخت اجتماعی آشنا شوند، نیاز آن را احساس نمی کنند و نمی دانند که مردم کشورهای دیگر بسیار راحتتر کارهای شان را انجام می دهند. مردم روسیه، شرق آسیا، اروپا و آمریکا از حساب مالی متصل به شبکه اجتماعی برخوردارند و برای مثال مسنجر فیس بوک و او چت این امکان را به کاربران ارایه میکنند.»
او ادامه داد: «در ایران هم پلتفرم های خارجی فیلتر بوده و هم به دلیل محدودیتها سیستم مالی به شبکه های خارجی متصل نشده است. اینکه پیامرسان بله با این قابلیت در سال اول 1600 میلیارد تومان تراکنش مالی داشت، نشان از اقبال این روش دارد و در آینده هم تمامی شبکهها به این خواهند رفت. این قابلیت را با ریال که پول رایج کشور است، اجرا کردهایم و اما در آینده ارز مجازی را هم میتوانیم کنیم.»