پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
برای حل کمفروشی اینترنت مذاکره کنیم
اکثر اوقات بحث پایین بودن سرعت دسترسی اینترنت را به موضوع اشتراکگذاری پهنای باند و کمفروشی آن از سوی شرکتهای تامینکننده اینترنت ارتباط میدهند. چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره دلایل کاهش سرعت اینترنت گفته بود که اگر پهنای باند بیش از میزان استاندارد به اشتراک گذاشته شود، سرعت اینترنت کاهش مییابد چون بحث به اشتراکگذاری پهنای باند اینترنت، استانداردهایی دارد و وزیر ارتباطات نیز در این رابطه معتقد است که متاسفانه موضوع عمده در بحث پهنای باند اینترنت، بخش دسترسی و توزیع است که در این رابطه کملطفی و کمفروشی میشود. البته در این میان رضا تقیپور بیان کرد که مساله کمفروشی بهتر است در خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حل شده و به مراجع قضایی کشیده نشود. در همین حال معاون نظارت بر خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از نمایندگان مخابرات استانها و همچنین شرکتهای خصوصی فعال در این زمینه دعوت کرد که در رابطه با دلایل کاهش سرعت اینترنت مذاکره و بحث کنند.
به گزارش ایسنا حسن رضوانی ادامه میدهد که اگر مردم شکایتی در زمینه اینترنت یا مباحث مرتبط دارند، میتوانند شکایت خود را به اپراتورهای مربوطه ارجاع دهند تا برطرف شود و اگر به نتیجه نرسیدند، میتوانند موضوع را به رگولاتوری اعلام کنند. با این حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است در هر صورت با اعمال کنترلهایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در برنامه کاریاش دارد، فکر میکنم این موضوع زیاد مشکل عمدهای نباشد. او با بیان اینکه «شاید» مشکل در توزیع باشد، مساله کاهش سرعت اینترنت را متوجه شرکتهای بخش خصوصی میداند که عامل اصلی توزیع اینترنت پرسرعت به مشترکان هستند.
کمفروشها از فعالیت منع میشوند
بنا بر اظهارات مدیرکل نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکنون مواردی دال بر کمفروشی از سوی برخی شرکتهای اینترنتی صورت گرفته که منجر به توقف فعالیت این شرکتها شده است. به گفته علیرضا اصغریان حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت حوزهای تخصصی است و بسیاری از کاربران شاید تخصص لازم را در این بخش نداشته باشند و به همین دلیل بارها به کاربران تاکید کردهایم زمانی که سرویسی را خریداری میکنند حتما آن را تحویل بگیرند و سرعت اینترنت خود را اندازهگیری کنند. او بیان میکند در صورتی که کاربران نسبت به سرویس دریافتی خود و میزان سرعت خریداریشده شکایتی داشته باشند ابتدا موضوع را با اپراتور سرویسدهنده مطرح کرده و در صورتی که اپراتور پاسخ مشترک را در چارچوب قرارداد ندهد، مشترک میتواند موضوع را در قالب شکایت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح کند تا رگولاتوری آن را پیگیری کند. او همچنین خطاب به شرکتهایی که فعالیتشان به دلیل کمفروشی متوقف شده، بیان میگوید: چنانچه شرکتهای اینترنتی که فعالیتشان به دلیل کمفروشی پهنای باند متوقف شده است، نسبت به ارتقای پهنای باند اقدام نکنند تا بحث لغو و تعلیق پروانه، اعمال مقررات خواهیم کرد؛ کاربران باید دقت کنند که چه سرویسی را از شرکتهای ارائهکننده دریافت میکنند.
دیوار شرکتها کوتاهتر از مخابرات
اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص کمفروشی در حالی بیان میشود که وجود کمفروشی از سوی مدیران برخی شرکتهای اینترنتی هم به گونهای دیگر تایید میشود؛ آنها بیان میکنند این اتفاق نمیتواند تامینکننده هزینههایی شود که شرکتها صرف میکنند. فرشاد جعفریان مدیر یک شرکت اینترنتی میگوید: بهعنوان مثال زمانی که صد مگ پهنای باند از مخابرات خریداری میکنیم، همه آن صد مگ قابل استفاده نیست و در این مواقع تصور میشود که کمفروشی از طرف شرکتهای اینترنتی صورت گرفته است و این در حالی است که این از بالا شروع شده و از سمت مخابرات است.
بنا بر اظهارات مدیران بخش خصوصی شرکتهای اینترنتی با همان ضریب و سرعتی که اینترنت را از مخابرات دریافت میکنند، با همان ضریب یا کمتر از آن ارائه میکنند و عملا نمیتوانند بیش از آن به مصرفکننده اینترنت بدهند؛ شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی عملا نمیتوانند در سرعت اینترنت و افزایش آن نقشی داشته باشند، پس طبیعی است علت این مشکل را نباید در شرکتها جستوجو کرد. در واقع مساله اصلی متوجه شرکت مخابرات میشود چرا که معاون نظارت بر خدمات رگولاتوری نیز با ابراز تاسف از عملکرد مخابرات در این زمینه بیان میکند متاسفانه در بعضی مواقع شاهد بودیم که مخابرات بیش از میزان استاندارد پهنای باند را به اشتراک گذاشته که طبیعی است این موضوع به نوعی کمفروشی محسوب شده و سرعت اینترنت را کاهش میدهد که در حال بررسی این موضوع به تفکیک در استانها هستیم. جعفریان ادامه میدهد: شرکتهای دارای مجوز و قانونی، کمفروشی را انجام نمیدهند زیرا هر سه ماه یکبار به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش کاری میدهند و آنها متوجه میشوند که چه میزان پهنای باند خریداری کرده و چه میزانی به فروش رسانده شده است؛ بنابراین اگر کمفروشی یا تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، مورد بررسی قرار گرفته و با آن برخورد میشود.
او میافزاید: در برخی مواقع که خط انتقال اصفهان با تهران که پهنای باند از آن عبور میکند، پر است، یعنی ظرفیت خالی برای اضافه شدن پهنای باند ندارد، با چنین مشکلاتی مواجه میشویم که تصور میشود کمفروشی صورت گرفته و سرعت اینترنت کاهش یافته است، در حالی که این موضوع ارتباطی به شرکتهای اینترنتی ندارد؛ البته این میزان و مشکلاتی اینچنینی به شرایط روز هم بستگی دارد. با تمامی این موارد اما نکته قابل توجه این است که مدیرکل نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان میکند که مصادیق عمده یا عمومی و گستردهای تحت عنوان کمفروشی شرکتهای اینترنتی تاکنون به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش نشده است و طی رسیدگیهای صورتگرفته تاکنون با این فرمت شکایت مواجه نشدهایم. این در حالی است که گلایههای مردم از کاهش سرعت اینترنت همواره متوجه شرکتهای بخش خصوصی بوده و به گفته علیرضا علمی دبیر انجمن کارفرمایان شبکههای اینترنتی کاربران دیواری کوتاهتر از شرکتهای خصوصی نمیبینند.
منبع: خبر آنلاین