راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آذری جهرمی: بلاک‌چین تحولی عظیم در ساختار اعتماد به وجود می‌آورد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز با حضور در مجلس شورای اسلامی در خصوص بلاک‌چین، پیام‌رسان‌ها و امنیت و حریم خصوصی کاربران صحبت‌هایی انجام داد. محمدجواد آذری جهرمی در این رابطه در صفحه اینستاگرام خود نوشته‌ای به اشتراک گذاشت که در ادامه آن را می‌خوانید.

«امروز به دعوت مشترکی از کمیسیون‌های امنیت ملی و اقتصادی مجلس در مجلس شورای اسلامی حضور یافتم و در گفت‌وگو با نمایندگان محترم به مطالب زیر اشاره کردم.

اول: تکنولوژی بلاک‌چین تحولی عظیم در ساختار اعتماد به وجود می‌آورد. بانک‌ها، ثبت اسناد و ثبت احوال نمونه‌ای از مراجع اعتماد در ساختار حاکمیت‌هاست که دچار تحول می‌شود. موضوع تهدیدات اقتصادی تلگرام که امروز در جامعه درباره آن بحث می‌شود ناشی از این تحول است که باید به آن توجه کرد. البته مرجع کارشناسی در این موضوع بانک مرکزی و پژوهشگاه‌های علمی و وزارت اقتصاد هستند.

دوم: بحث پیام‌رسان و رسانه دو موضوع مجزاست که امروز بنا به شرایطی در کشور ما به هم آمیخته است. برخی محدودیت‌های رسانه‌ای مبحث پیام‌رسان‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. پیام‌رسان‌ها یکی از زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال هستند. امروز نظام بانکی بین‌المللی امکان فعالیت کسب‌وکارهای ایرانی را در پیام‌رسان‌ها به وجود نیاورده‌اند. اتصال صنعت فناوری مالی به پیام‌رسان‌ها باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود.

سوم: شورای عالی فضای مجازی در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌های بومی مصوبه‌ای داشته و دستگاه‌ها وظایفی داشته‌اند. وزارت ارتباطات بنا بر مصوبه اقدامات خوبی انجام داده و در حال تکمیل اقدامات هستیم.

چهارم: بحث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی بسیار حائز اهمیت است. قوانینی داریم و دیروز هم قوه قضاییه آیین‌نامه‌ای اعلام کرد اما نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد. مصادیق صدور احکام قضایی بایستی شفاف‌تر اعلام شود و این نیازمند حمایت قانونی مجلس است. دین ما و قوانین ما تأکید بر این مسئله دارند و اکنون با شفاف‌سازی قانونی باید ضمانت‌های اجرایی را روشن کرد.

پنجم: نقدهایی از امنیت پیام‌رسان‌ها مطرح می‌شود. برخی صحیح است و برخی سیاه نمایی. آن‌گونه که گزارش کرده‌اند مدیر پیام‌رسان داخلی در پاسخ به یک ضابط خواستار طی روال قانونی می‌شود و حکم جلب صادر شده است. این دو معنا دارد، اول اینکه حساسیت در این شرکت‌ها به حریم خصوصی مردم هست و دوم اینکه قوانین حمایتی از این شرکت‌ها برای رعایت حریم خصوصی کاربران لازم است. وزارت ارتباطات لایحه‌ای در این حوزه آماده کرده که تلاش می‌کنیم با فوریت بالا به مجلس ارسال کنیم.

و آخر اینکه: حاکمیت در استفاده حداکثری از منافع فضای مجازی و دفع آفات آن باید یکپارچه باشد. بین حاکمیت و مردم هم همدلی لازم است. زمانی که جنگ با حمایت و رشادت مردم اداره شد، زمانی که تحریم‌های ظالمانه با حمایت مردم سپری شد، طبیعتاً در حل مسائل پیش روی ما در تحول دیجیتال نیز نیازمند حمایت مردم هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.