راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 واقعیت کلیدی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده: خلاصه‌ای از G20

سامان صفایی صادق؛ کارشناس بانکی و محمدرضا مباشرفر؛ مشاور سرمایه گذاری در بازارهای مالی /  G20 یا گروه 20 متشکل از 20 کشور دارای بزرگترین اقتصادهای جهان در بوئنوس آیرس، آرژانتین برگزار شد. مقررات ارزهای رمزنگاری‌شده در میان موضوعات اصلی، توسط گروه‌های چند جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اهمیت همه چیزهایی که در آرژانتین مورد بحث قرار گرفته است می‌تواند بر بازار ارزهای رمزنگاری‌شده در سراسر جهان تأثیر گذار باشد. پیام اصلی این بود: ما ممنوع نیستیم، اما بازار را تنظیم می‌کنیم. خبر بسیار مثبتی بود چون شک و تردید زیادی در مورد چگونگی برخورد این گروه از جمله چین، آمریکا و ژاپن، با این موضوع، وجود داشت.

خلاصه نکات مطرح شده در این جلسه بدین شرح بود که، در ماه جولای، پیشنهادات بنیادین برای تنظیم مقررات باید ارائه شود، بنابراین مهم است که کل طرح را طوری دنبال کنیم که مشروعیت سازمانی را به ارزهایی مانند بیت‌کوین تحمیل می‌کند و راه را برای سرمایه گذاران بزرگ و سایر بازارهای دیگر در سراسر جهان هموار می‌سازد.

1-    Cryptocurrency / blockchain باید توسط کشورها تصویب شود

شرکت کنندگان درG20 به این نتیجه رسیده‌اند که ارزهای رمزنگاری‌شده توانایی پذیرش افرادی را دارند که امروزه در حاشیه سیستم اقتصادی قرار دارند. علاوه بر این، آن‌ها متوجه می‌شوند که می‌توانند (به گفته وزیر امور مالی اسپانیا) دولت‌ها را در گسترش سیاست‌های رفاه کمک کنند.

2-    ملت‌ها سقوط اقتصاد سنتی را تشخیص می‌دهند

وزیران همچنین موافقت کردند که اقتصاد سنتی در معرض فرایند انتقال قرار دارد و عصر دیجیتال، دیگر از اقتصاد، قابل جدا شدن نیست.

3-    مقررات اجتناب ناپذیر است

مقررات یک فرآیند اجتناب ناپذیر است و اگرچه اقتصاد دیجیتال است، شهروندان واقعی هستند و در یک کشور و همچنین کسب و کار تعبیه شده‌اند، بنابراین قوانین همانطور که در سایر انواع تجارت وجود دارد، می‌بایستی اعمال شود.

4-    تنظیم و مقررات ممنوع نیست

اعضای G20 به اتفاق آرا توافق کردند که ارزهای رمزنگاری‌شده مهم هستند و نشان دهنده انقلاب در اقتصاد و سازمان‌های اجتماعی است، بنابراین نمی‌توان آنها را ممنوع کرد، اما آنها باید از طریق یک فرآیند نظارتی انجام شوند.

5-    مقررات مانع پیشرفت تکنولوژی نخواهد شد

همچنین مشخص شد که فرآیند نظارتی با دقت کار خواهند کرد، در صورتی که قوانین سختی تحمیل نشوند که مانع پیشرفت تکنولوژی شوند.

6-     پیشنهادهای مقرراتی در ماه جولای ارائه خواهد شد

رؤسای بانک مرکزی، نیروی کار عملیات مالی (FAFT) و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) مسئولیت پیشنهادی‌های قانونی G20 را بر عهده خواهند داشت. نخستین پیشنهاد عملی برای مقررات در ماه جولای سال جاری در جلسه سوم وزیران امور مالی و روسای بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

7-    پیشگیری از جرائم

پیشنهادات نظارتی عمدتاً برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی، مانند تأمین مالی تروریسم، اجتناب از پولشویی و همچنین حمایت از مصرف کنندگان، و نهایتاً جلوگیری از کلاهبرداری هایی که از طریق ICOs اعمال می‌شود، پروژه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده و دیگر موارد تمرکز می‌کنند.

8-    اروپا می‌خواهد فرایند را در خارج از G20 رهبری کند

اروپا قصد دارد فرآیند تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال را رهبری کند، اما تا ژوئیه، برای G20 صبر نخواهد کرد. گروهی از کشورها در این قاره یک کار گروه را برای بحث در مورد این موضوع و اجرای معیارهای عملی برای اروپا ایجاد کرده‌اند و به زودی پیشنهادات خود را ارائه خواهند کرد.

9-    خود تنظیمی

گرچه این موضوع در جلسات رسمی مورد توجه قرار نگرفته است، در پشت صحنه، فرایند خود تنظیمی که در ژاپن، پورتوریکو و ایالات متحده بسیار مورد توجه بوده و در نهایت می‌تواند در برنامه اصلی این گروه نیز قرار گیرد.

چارچوب G20 شامل هشت کشور صنعتی و دارای اقتصاد بزرگ است. الباقی اعضا شامل کشورهایی است با اقتصاد نوظهور هستند و تعدادی هم به عنوان شریک اصلی کشورهای با اقتصاد بزرگ و به دعوت میزبان در اجلاس حضور دارند. جی بیست شامل 19 کشور است که سه چهارم اقتصاد دنیا را در دست دارند، شامل ۱۹ کشور عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است. ضمناً تصمیمات این اجلاس تعهد آور نیست و به همین دلیل دبیرخانه ثابتی نداشته و کشوری که میزبان اجلاس است کلیه اقدامات مربوطه را انجام می‌دهد. این اجلاس بیشتر محلی برای تعامل و هماهنگی بین کشورهای عضو است. قطعاً تصمیماتی که در این اجلاس لابی می‌شود، تأثیر مستقیمی بر اقدامات آتی کشورهای عضو و تصمیمات بین المللی خواهد داشت. لذا توجه و پیگیری تصمیمات و اثر آن می‌تواند راهی برای برنامه ریزی‌های استراتژیک باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.