راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز ماهر جزئیات حمله سایبری به دیتاسنترهای داخلی را تشریح کرد

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای درخصوص حمله صورت گرفته به سرویس‌های مراکز داده داخلی (دیتاسنتر) و بروز اختلال سراسری در سرویس اینترنت، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شب گذشته برخی از مراکز داده کشور با حمله سایبری مواجه شده‌اند؛ این موضوع از سوی وزیر ارتباطات تأیید شد.

در این زمینه مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (مرکز ماهر) با تشریح جزئیات این حمله سایبری اعلام کرد: «در پی بروز اختلالات سراسری در سرویس اینترنت و سرویس‌های مراکز داده داخلی در ساعت حدود ۲۰: ۱۵ روز ۱۷ فروردین‌ماه جاری، بررسی و رسیدگی فنی به موضوع انجام پذیرفت.»

طی بررسی اولیه مشخص شد این حملات شامل تجهیزات روتر و سوئیچ متعدد شرکت سیسکو بوده که تنظیمات این تجهیزات مورد حمله قرار گرفته و کلیه پیکربندی‌های این تجهیزات (شامل running-config و startup-config) حذف شده است. در موارد بررسی شده پیغامی با این مذمون در قالب startup-config مشاهده شد.

دلیل اصلی مشکل، وجود حفره امنیتی در ویژگی smart install client تجهیزات سیسکو است و هر سیستم عاملی که این ویژگی روی آن فعال باشد در معرض آسیب‌پذیری مذکور قرار داشته و مهاجمان می‌توانند با استفاده از اکسپلویت منتشر شده نسبت به اجرای کد از راه دور روی روتر/سوئیچ اقدام کنند.

در این راستا لازم است مدیران سیستم با استفاده از دستور «no vstack» نسبت به غیرفعال سازی قابلیت فوق (که عموماً مورد استفاده نیز قرار ندارد) روی سوئیچ‌ها و روترهای خود اقدام کنند؛ همچنین بستن پورت ۴۷۸۶ در لبه شبکه نیز توصیه می‌شود. در صورت نیاز به استفاده از ویژگی smart install، نیز لازم است به‌روزرسانی به آخرین نسخه‌های پیشنهادی شرکت سیسکو صورت پذیرد.

جزییات فنی این آسیب‌پذیری و نحوه برطرف سازی آن در این لینک‌ها آمده است:

https://tools.cisco.com/security/center/content/CiscoSecurityAdvisory/cisco-sa-20180328-smi2#fixed

https://tools.cisco.com/security/center/content/CiscoSecurityAdvisory/cisco-sa-20170214-smi

در این راستا به محض شناسایی عامل این رخداد، دسترسی به پورت مورد استفاده توسط اکسپلویت این آسیب‌پذیری در لبه شبکه زیرساخت کشور و همچنین کلیه سرویس‌دهنده‌های عمده اینترنت کشور مسدود شد.

تا این لحظه، سرویس‌دهی شرکت‌ها و مراکز داده بزرگ از جمله افرانت، آسیاتک، شاتل، پارس آنلاین و رسپینا به‌صورت کامل به حالت عادی بازگشته است و اقدامات لازم جهت پیشگیری از تکرار رخداد مشابه انجام شده است.

لازم به توضیح است متأسفانه ارتباط دیتاسنتر میزبان وبسایت مرکز ماهر نیز دچار مشکل شده بود که در ساعت ۴ بامداد مشکل رفع شد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که با آغاز ساعت کاری سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها، شمار قابل توجهی از این مراکز متوجه وقوع اختلال در سرویس شبکه داخلی خود شوند. لذا مدیران سیستم‌های آسیب‌دیده لازم است اقدامات زیر را انجام دهند:

  • با استفاده از کپی پشتیبان قبلی، اقدام به راه‌اندازی مجدد تجهیز خود کنند یا در صورت عدم وجود کپی پشتیبان، راه‌اندازی و تنظیم تجهیز مجدداً انجام پذیرد.
  • قابلیت آسیب‌پذیر smart install client را با اجرای دستور «no vstack» غیرفعال شود.
  • لازم است این تنظیم روی همه تجهیزات روتر و سوئیچ سیسکو (حتی تجهیزاتی که آسیب ندیده‌اند) انجام شود. رمز عبور قبلی تجهیز تغییر داده شود.
  • توصیه می‌شود در روتر لبه شبکه با استفاده از ACL ترافیک ورودی ۴۷۸۶ TCP نیز مسدود شود.

مرکز ماهر تأکید کرد: «متعاقباً گزارشات تکمیلی در رابطه با این آسیب‌پذیری و ابعاد تأثیرگذاری آن در کشور و سایر نقاط جهان توسط این مرکز منتشر خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.