راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در ساختن بسترهای مناسب برای اینترنت اشیا کدام‌یک از توسعه‌دهنده‌های سنتی بهترین هستند؟ / مالیخولیا

گلن آلمندینگر، ترجمه: سعید چوبانی؛ ماهنامه عصر تراکنش / تمامی بسترهای توسعه‌‌دهنده سنتی (سیستم‌های فناوری اطلاعات، سیستم‌های مخابراتی، سیستم‌های اتوماسیون و کنترل) از پروتکل‌های توسعه‌یافته فنی و مدل‌های کسب‌وکارهای مناسب استفاده کرده‌اند و طی ۲۰ سال گذشته موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آوردند، اما ظهور سیستم‌های هوشمند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای غیرسنتی سبب ایجاد اختلال در مدل‌های کسب وکاری این بسترها شدند و آنها را مجبور کرده‌اند تا راهبردهای خود را مورد بازنگری قرار دهند.

امروزه بسیاری از مردم بر این باورند که فناوری‌های آینده بسیار فراتر از آنچه هم‌اکنون مشاهده می‌شود، ظاهر خواهند شد. در طول دو دهه گذشته، جهان به‌‌نحوی به سیستم‌های محاسباتی موجود و از جمله آی‌تی وابسته شده است. اما بخش مخابراتی، آی‌تی، اتوماسیون و کنترل نتوانستند رابطه خود را با پیشرفت‌های تکنولوژی وفق دهند. پارادایم‌های کسب‌وکاری و تکنولوژی که این صنایع از آنها بهره‌ می‌گیرند، فوق‌العاده محدود و گران هستند، همچنین نمی‌توانند با نوآوری‌های دیجیتال و رشد سریع هماهنگ شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مالیخولیا

آیا درباره اینترنت اشیا به یک مالیخولیای مزمن دچار شده‌ایم؟ آیا به این نتیجه رسیده‌ایم که فقط داریم درباره بیت‌کوین صحبت می‌کنیم؟ اینترنت اشیا احتمالا در یکی، دو سال آینده بیشتر از قبل به دنیای واقعی راه پیدا می‌کند و شاید بتوانیم انتظار این را داشته باشیم که اینترنت اشیا به کلی بسیاری از رفتارهای مربوط به بانکداری و پرداخت را تغییر دهد.

[/mks_pullquote]

 

در سیستم‌های مخابراتی همه‌چیز در رابطه با ارتباطات است و در مورد داده‌ها و ارزش داده‌ها اطلاعات بسیار کم است. در آی‌تی بیشتر تمرکزها بر معماری پردازنده‌ها، سرورها و محاسبات پیچیده است، اما بسترهای اتوماسیون و کنترل به نظر می‌رسد نسبت به سیستم‌های مخابراتی و آی‌تی پیشرفته‌تر هستند و در مدیریت و نحوه استفاده از داده‌ها اطلاعات دارند.

هر سه این بسترهای توسعه سنتی در تلاش‌ هستند تا با سیستم‌عامل‌های جدید دیجیتال و IOT ادغام شوند، با این حال، هر سه گروه هنوز از مدل‌های اطلاعاتی، شبکه‌ها و شیوه مدیریت داده‌هایی استفاده می‌کنند که مدت‌ها پیش طراحی شده‌اند و همین باعث می‌شود نتوانند با نیازهای جهان واقعی تلفیق شوند.

بنابراین کدام بستر قادر به یکپارچگی با سیستم‌های هوشمند آینده خواهد بود؟ کدام‌یک قادر به حل این چالش‌ها خواهد بود؟

 

نقش بسترهای تکامل‌یافته و اکوسیستم‌ها

پس از بی‌تفاوتی‌های بسترهای سنتی آی‌تی و مخابرات برای سال‌های طولانی، طی چند سال گذشته، این سیستم‌ها از ضعف خود، آگاه شده‌اند و در تلاش هستند با ادغام سیستم‌های هوشمند تکامل پیدا کنند، اما در اغلب موارد، از ساخت نوآوری‌های اساسی و مورد نیاز بازار ناتوان مانده‌اند.

اکثر شرکت‌های آی‌تی و مخابراتی هم‌اکنون به فروش سرورها، سوئیچ‌ها، رایانه‌های شخصی و… می‌پردازند تا درآمد کسب کنند. با اینکه تقاضا برای این ابزارهای فیزیکی همچنان وجود دارد، اما این شرکت‌ها تنها زمانی قادر به ماندن خواهند بود که بر کارهای بزرگ‌تر و ریسک‌پذیرتر سرمایه‌گذاری کنند.

چه کسی به‌عنوان توسعه‌دهنده‌های بسترهای خدمات هوشمند موفق خواهد بود و چه کسی شکست خواهد خورد؟ در دنیای بیزینس‌ها هیچ‌گاه به‌صورت کاملا واضح مشخص نیست که رهبر یک حوزه چه کسی خواهد بود؟ در حالی که اینترنت اشیا یک بازار بالقوه و آزاد را در اختیار دارد، با این حال تامین‌کنندگان باید از پویایی تکنیکی و رقابتی برخوردار باشند تا بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند.

بیایید با شرکت‌های سیلیکون‌ولی شروع کنیم. شرکت‌های قدرتمندی همچون اینتل از محاسبات توزیع‌شده و هوش بسیار بالا برخوردارند. آنها کارهای بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند، اما نمی‌توانند از مسیر خود خارج شوند و با راهکارهای جدید نه‌تنها توسعه خود را سرعت بخشند، بلکه نوآورتر نیز باشند.

شرکت‌هایی همچون لنوو، اچ‌پی‌آی، دِل و دیگر شرکت‌های برتر حوزه آی‌تی همچنان در یک فضای رشد افقی باقی مانده‌اند و نمی‌توانند به اندازه کافی نوآور باشند تا با سیستم‌های هوشمند ادغام شوند. شرکت‌های مخابراتی آمریکایی همچون واریزون و T&AT بزرگ‌ترین شبکه ارتباطات روی زمین را شکل داده‌اند. با این وجود، همچنان تنوع سنسورها، دستگاه‌ها و ماشین‌های آی‌او‌تی را درک نمی‌کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سنتی یا صنعتی؟

هنوز هم بسیاری از کسب‌وکارهای بانکداری در دنیا همان روش‌های سنتی را با همان اهداف سنتی دنبال می‌کنند. گاهی اوقات می‌بینیم که برخی از بانک‌ها با الگو قراردادن جاهایی مانند فروشگاه‌های اپل و آمازون  سعی می‌کنند روبنا را تغییر دهند؛ منتها هنوز طرز فکرشان سنتی است. هنوز هم در بسیاری از موارد می‌بینیم که اصل ماجرا به همان شیوه قدیمی جلو می‌رود.

[/mks_pullquote]

 

آنها سیستم‌هایی هستند که تنها کاری را که در حال انجام آن هستند، می‌دانند و نمی‌توانند با شرایط آینده یکپارچه شوند. فرض بر این است که آنها همچنان بر روش‌هایی که در دنیای کنونی برایشان پول‌ساز است، تمرکز کنند و از چالش‌هایی که با توسعه اینترنت اشیا با آنها مواجه خواهند بود، غافل بمانند. آی‌بی‌ام همواره از موقعیتی پیشرو برخوردار بوده است، اما لازم است تعصبات حرفه‌ای خود را کنار بگذارد و به همکاری با شرکت‌های جوان‌تر روی بیاورد.

شرکت‌هایی همانند اوراکل و SAP در تلاش هستند تا اپ‌ها و سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل خود را با سیستم‌های هوشمند ادغام کنند. با این حال، هنوز نتوانسته است به پیشرفت‌های مشابه با آمازون و مایکروسافت دست پیدا کند. البته SAP می‌داند که رفع نیازهای آینده مهم هستند و محصولاتش باید مطابق با نیازهای جامعه باشد.

آمازون یکی از معدود شرکت‌های بزرگی است که از فعالیت در پشت صحنه خارج شده و به یک شرکت قدرتمند در سیستم‌های اطلاعاتی و محاسباتی مدرن تبدیل شده است. آنها با یک اکوسیستم قدرتمند از شرکا و متخصصان اینترنت اشیا وارد همکاری شده‌‌اند. گزارش‌های اخیر این شرکت در رابطه با فعالیت‌هایش نشان می‌دهد که این شرکت می‌داند چه چیزی را برای سیستم‌های اینترنت اشیای آینده ارائه کند. مایکروسافت نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که زیرساخت‌های لازم برای توسعه فناوری‌ها را در اختیار دارد. این شرکت‌ها باید بدانند که موفقیت تنها در فراتر رفتن از زیرساخت‌ها امکان‌پذیر است.

 

عوامل موفقیت بسترهای ارائه‌دهنده خدمات و سیستم‌های هوشمند

بسترهای ارائه‌دهنده خدمات و سیستم‌های هوشمند نیازمند چه ویژگی‌هایی هستند؟ در ادامه عوامل موفقیت معرفی خواهد شد.

بیشتر ارائه‌دهندگانی که روی سیستم‌های هوشمند تمرکز دارند، می‌خواهند مشتریان بیشتری جذب کنند و به فرصت‌های درآمدی جذابی برسند. این ارائه‌دهندگان باید بدانند که توانایی مدیریت پیشرفته داده‌ها، مشارکت با ابزارهای دیگر که قابلیت ادغام دارند و همچنین تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با ابزارهای یادگیری ماشین، فوق‌العاده مهم و ارزشمند هستند.

 

مشارکت‌ها کلید موفقیت هستند

اکوسیستم سیستم‌های هوشمند فوق‌العاده گسترده و پیچیده هستند. زیرساخت‌ها، اتصال به شبکه، ادغام با دستگاه‌های دیگر، ارائه نوآوری‌های جدید و ارزش افزوده نیازمندی‌هایی هستند که باید به‌طور کلی مورد توجه قرار گیرند.

از طرف دیگر، مردم به‌دنبال دستگاه‌های هوشمندی هستند که بتواند تمام نیازهای آنها را پاسخگو باشد. با توجه به تمام جنبه‌هایی که باید از دیدگاه مشتری مورد توجه قرار گیرند، مشارکت‌ها بهترین گزینه برای حل چالش‌های پیش‌روی مشتریان نهایی است و حداکثر ارزش‌ را برای طرفین ارائه می‌دهد.

 

مشارکت بین زیرساخت‌سازان و نوآوران

زیرساخت‌سازان با پیش‌بینی وضعیت آینده در تلاش هستند تا محدوده وسیع و متنوعی از ابزارها و راهکارهای مدیریت داده را ارائه دهند که به‌طور قابل توجهی بر ساختار بازارهای رقابتی آینده تاثیر می‌گذارند. نوآوران نیز همانند niolabs، Fathym SkyFoundry  و Glassbeam در تلاش برای ساخت آینده پیش‌بینی‌شده و رقابتی هستند. این سیستم‌های نسل جدید معتقدند زیرساخت‌های مناسب اصلی‌ترین نیاز آنها برای موفقیت است. برای اینکه زیرساخت‌ها متناسب با نیاز سیستم‌های هوشمند جدید و متناسب با نیازهای واقعی ساخته شوند، ضروری است که زیرساخت‌سازان با نوآوران در ارتباط و مشارکت باشند.

 

داده‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل و تخصص‌ها در این حوزه

برای اینکه ارائه‌دهندگان خدمات با برنامه‌های کاربردی ارائه‌شده در تعادل باشند، مدیریت دارایی‌ها و مدیریت سیستمی بسیار ضروری به نظر می‌رسند. داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آنها، نه‌تنها در این حوزه؛ بلکه در حوزه‌های مختلف جزء اساسی‌ترین علوم خواهد بود. با شکل‌گیری ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مناسب و ترکیب آنها با سیستم‌های هوشمند بسیاری از چالش‌های عمیق حوزه اینترنت اشیا شناسایی شده و برطرف خواهد شد.

 

ادغام‌ و یکپارچگی سیستم‌ها

تمامی موارد ذکرشده تنها زمانی کارساز خواهند بود که مجموعه‌ای از سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و سیستم‌های شبکه توانایی ادغام با سیستم‌های هوشمند را داشته باشند. این یکپارچگی نیازمند تعریف استانداردها و پروتکل‌های واضح و روشن است. این استانداردها و پروتکل‌ها باید بتوانند قابلیت همکاری، امنیت و چگونگی همکاری‌ها را مشخص کنند.

 

مدیریت شکاف بین فرصت‌های کنونی و آینده

با وجود آنچه در مورد رشد و توسعه سیستم‌های هوشمند گفته می‌شود، هنوز هم بسیاری از درآمدهای شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت از خریدوفروش خدمات سنتی است. از همین رو، تامین‌کنندگان تکنولوژی به‌دنبال همکاری با سیستم‌های هوشمندی هستند که فوق‌العاده منحصربه‌فرد باشند. بنابراین سیستم‌های هوشمند نه‌تنها باید چشم‌انداز آینده را پوشش دهند، بلکه با مدیریت خلاقانه برای زمان کنونی نیز ارزشمند ظاهر شوند.

در ساختن بسترهای مناسب برای اینترنت اشیا می‌توان گفت هیچ‌کدام از سیستم‌های مخابراتی، آی‌تی و اتوماسیون و کنترل تاکنون عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته‌اند و نمی‌توان گفت که در آینده کدام‌یک از آنها موفقیت را از آن خود خواهد ساخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.