راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه اقداماتی باید در راستای هوشمندسازی شهرها انجام شود؟

این گزارش به بررسی اقدامات مهمی که باید در راستای ساخت و ایجاد شهرهای هوشمند در جهان انجام شود، خواهد پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت networkworld، اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند دو واژه به‌ هم وابسته‌ای است که این روزها زیاد به گوش می‌خورد چراکه امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند، رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری قابل انجام خواهد بود، محقق کنند.

حالا ما در این گزارش به بررسی مختصری بر مجموعه اقداماتی که باید برای هوشمندسازی شهرها در جهان صورت گیرد، خواهیم پرداخت:

۱. دیوارهای اختلاف را فرو بریزید و پل‌های دوستی بسازید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که کشورهای جهان باید در راستای هوشمندسازی شهرهای خود انجام دهند، آن است که باید اصل و لزوم ارتباط موثر با سایر کشورها و شهرها را بپذیرند و بجای تشدید اختلافات قومی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی، با سایر شهرهای جهان ارتباطات موثر و سازندهای ایجاد کنند چراکه یکی از محوریترین بسترهای شهرهای هوشمند، لزوم ارتباط یکپارچه تمامی زیرمجموعهها با سایر شهرهای هوشمند است. این بدان معناست که دوران ایزوله و منفرد عمل کردن شهرها و کشورها به پایان رسیده است و همه کشورها باید برای پیشرفت و توسعه با هم تعامل سازنده داشته باشند.

۲. لزوم تمرکز بر روی نتایج فعالیت‌های سازمانی

یکی دیگر از مهمترین کارهایی که باید در ایجاد و توسعه شهرهای هوشمند انجام داد، آن است که مدیران و مقامات بالامرتبه باید تنها بر روی نتیجه کار و فعالیت‌های زیر دستان و کارمندان خود تمرکز کنند نه مسائل حاشیه‌ای که فکر و ذهن آنها را از تمرکز محض بر روی اجرای درست مسئولیت‌هایشان دور کند. بنابراین لازم است مدیران سازمان‌های مختلف با ارائه بسته‌های تشویقی و ایجاد انگیزه سازمانی، کارکنان خود را برای انجام هرچه بهتر وظایفشان آماده سازند.

۳. جمع آوری و حفظ نوابغ و نخبه‌های تکنولوژی در کشور

این روزها، هر کشوری که به جذب و حفظ نوابغ و نخبه‌های علمی فعال در زمینه‌های گوناگون از جمله تکنولوژی می‌پردازد، از سایر کشورها سبقت گرفته و بسیار موفقیت آمیز عمل خواهد کرد. بدیهی است هر کشوری که به درک این مهم دست یابد، قادر خواهد بود در مدت زمان کوتاهی، مسیر موفقیت‌های بسیاری را بپیماید. بنابراین باید به منظور هوشمند سازی شهرها و عقب نیفتادن از این عرصه پیشرو، اقدام به جذب و حفظ نخبه‌های فعال در عرصه تکنولوژی و اینترنت اشیا کند تا بدون نیاز به مهندسان و متخصصان خارجی، بتواند شهرهای هوشمندی را بسازد و توسعه دهد.

۴. لزوم سیاستگذاری‌های پیشرفته و دقیق درباره شهرهای هوشمند

یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که باید در راستای هوشمندسازی شهرها صورت پذیرد، سیاستگذاری‌های دقیق و متناسب و وضع قوانین پیشرفته‌ای است تا در صورت لزوم، طبق قانون شهرهای هوشمند با متخلفین برخورد شود و درگیری و منازعاتی مبنی بر اختلافات نهادهای مختلف بر سر موضع گیری در قبال یک مساله خاص، اتفاق نیفتد.

۵. مدرن سازی اینترنت و زیرساخت‌های شهرهای هوشمند

بدون شک اینترنت پرسرعت و به روز یکی از مهم‌ترین عوامل مدرن‌سازی زیرساخت‌های شهرهای هوشمند است چراکه شهر هوشمند بدون اینترنت پرسرعت با پهنای باند بسیار بالا غیر ممکن است و افسانه‌ای بیش نیست.

به همین دلیل است که اپراتورهای معروفی همچون نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند را هدف اصلی خود قرار داده‌ و رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر به منظور برقراری نسل پنجم اینترنت ۵G  و همچنین ساخت شهرهای هوشمند آغاز کرده‌اند، به گونه‌ای که موسسه IDC برآورد کرده است این پیشگامان تا سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۳۵ میلیارد دلار در زمینه ساخت شهرهای هوشمند در جهان هزینه خواهند کرد.

۶. اعتمادسازی در میان کاربران و شهروندان

در آخر باید گفت شهروندان تنها در صورتی که از امنیت سایبری و حفاظت صددرصد و تمام کمال اطلاعات شخصی و حفظ حریم خصوصی‌شان مطمئن باشند، خواهان زندگی در شهرهای هوشمند و همکاری با دولت و سایر نهادهای ذی‌نفع خواهند بود. بنابراین در ابتدا باید این اطمینان را به شهروندان و مردم داد که تحت هیچ شرایطی از اطلاعات شخصی و محرمانه‌شان سواستفاده نخواهد شد و سازمان‌های مربوطه همواره امین و مورد اعتماد مردم عمل خواهند کرد.

موسسه Smart Cities Index پیشتر در گزارشی به بررسی فهرست شهرهای هوشمند در جهان و شاخص‌هایی که برای انتخاب این شهرها در نظر گرفته شده، پرداخته بود که از این شاخص‌ها می‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت ۴G LTE، فراوانی دسترسی به هات اسپات اینترنت وای فای، استفاده همه گیر از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، استانداردهای زندگی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمند شدن شهرها، سرویس به اشتراک گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمند کردن سیستم ترافیک، برنامه‌ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت بالای اینترنت و حمل و نقل عمومی هوشمند اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.