راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره پرداخت عوارض خروج از کشور / به جز درگاه‌های آنلاین از طریق سخت‌افزارهای شرکت جی‌اس‌اس هم می‌توان عوارض خروج را پرداخت

روزهای آخر سال احتمالاً خیلی‌ها شهرها و کشورهایی در اطراف‌واکناف ایران را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. شاید هم برخی برای کسب‌وکار به کشورهای همسایه و همسایگان همسایه‌هایمان در اطراف‌واکناف مسافرت کنند. برخی مسافرت کار همیشگی‌شان است و هدفشان از مسافرت تفریح و توریسم نیست؛ بلکه با اهداف کاری مدام به کشورهای مختلف سفر می‌کنند. هر کسی باشید و با هدف توریستی یا زیارتی بخواهید پا از مرزهای آبی، خاکی و هوایی ایران بیرون بگذارید طبق قانون باید هزینه‌ای را پرداخت کنید که نامش هست عوارض خروج از کشور. این عوارض خروج از کشور یکی از نقش اول‌های سال گذشته در رسانه‌ها بود. در سال گذشته در بودجه پیش‌بینی افزایش پلکانی این عوارض دیده‌شده بود که باعث شد برخی از این عوارض تعبیر به جریمه خروج از کشور کنند. اعتراض‌هایی هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها انجام شد که درنتیجه آن تغییراتی رخ داد. در حال حاضر عوارض خروج از کشور برای مقاصد زیارتی کم‌تر از عوارض خروج برای مقاصد توریستی و کاری است. عوارض خروج از کشور مبلغی است که از مسافران سفرهای خارجی (زمینی، هوایی و دریایی) حین خروج از کشور دریافت و به‌حساب درآمد عمومی واریز می‌گردد. مطابق با ماده‌واحده «قانون دریافت عوارض خروج از کشور» مصوب 1365، دولت مکلف است از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور مسافرت می‌کند مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج از کشور اخذ و به‌حساب درآمد عمومی کشور منظور نماید. مبلغ عوارض خروج از کشور در سال‌های گذشته متغیر بوده است منتها شیوه پرداخت این عوارض تا سال‌ها به سنتی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شد.

روند تغییرات مبلغ عوارض خروج از کشور در طول سال‌های مختلف را در ادامه مشاهده می‌کنید:

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال‌های 87-90)

سفرهای هوایی (تمامی مقاصد توریستی و گردشگری): ۲۵ هزار تومان

سفرهای زمینی و دریایی: ۵ هزار تومان

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال‌های 90-93)

سفرهای هوایی (تمامی مقاصد توریستی و گردشگری): ۵۵ هزار تومان

سفرهای زمینی و دریایی: ۱۱ هزار تومان

سفرهای زیارتی: ۲۵ هزار تومان

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال‌های 93- تا اکنون)

امسال با توجه به نوع مسافرت که زیارتی یا گردشگری است و با توجه به مقصد و شیوه حمل‌ونقل مبلغ عوارض خروج از کشور متفاوت بود. اگر باهدف توریستی از مرز کشور به‌صورت زمینی خارج می‌شدید عوارض خروج ۲۵ هزار تومان بود و اگر به‌صورت هوایی خارج می‌شدید این عدد ۷۵ هزار تومان بود. برای سفرهای زیارتی هم عوارض با توجه به مقصد و شیوه مسافرت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بر اساس ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تغییرات اعمال‌شده بر عوارض خروج از کشور هر سه سال یک‌بار و با توجه به نرخ تورم با تصویب هیئت‌وزیران انجام می‌گیرد. آخرین تغییرات توسط این هیئت در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳بوده است که با اتمام این دوره سه‌ساله در سال ۹۷ شاهد افزایش قیمت در این پرداختی خواهیم بود. البته رسیدن به این مبلغ هم داستان‌های زیادی داشت که احتمالا در جریان کم و کیف آن هستید.

 

از راه پرداخت سخت تا راه پرداخت آسان

نکته مهم در همه این سال‌ها این بود که راه پرداخت این عوارض بسیار سخت، وقت‌گیر و طاقت‌فرسا بود. ایرانی‌ها تا مدت‌ها باید عوارض خروج از کشور خود را به‌حساب 2110100250009 نزد بانک ملّی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی پرداخت و فیش واریزی را به هنگام خروج به مأمور کنترل پاسپورت ارائه می‌کردند. با وجود رشد ابزارها و روش‌های پرداخت این بخش به سنتی‌ترین شکل ممکن کار می‌کرد. باید چند ساعتی وقت می‌گذاشتید و به شعبه‌های بانک ملی می‌رفتید و عوارض خروج را آنجا پرداخت می‌کردید. ولی اکنون مدتی است که کسب‌وکارهای مختلف راه پرداخت عوارض را ساده‌تر کردند.

پیش‌ازاین در گزارشی در راه پرداخت به موضوع پرداخت عوارض از طریق درگاه‌های شرکت سداد پرداخته بودیم.

 

ببینید: انواع شیوه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور

 

آن راه پرداخت آنلاین است. منتها بسیاری ممکن است تا پیش از رسیدن به فرودگاه نتوانسته باشند عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. پیش‌ازاین بانک ملی شعبه‌ای در فرودگاه و نقاط مرزی داشت و صف‌های طولانی آنجا درست می‌شد که مردم عوارض خروج را در فرودگاه یا در مرز پرداخت کنند. شرکت جی‌اس‌اس در سال گذشته با تجهیز فرودگاه امام خمینی به دستگاه‌های Cashless ATM زمینه تسهیل پرداخت عوارض را فراهم کرده است. طبق گفته مدیران شرکت جی‌اس‌اس در حاضر در بیشتر از ۸۰۰ نقطه از کشور دستگاه‌های Cashless ATM نصب‌شده و عوارض خروج بر روی تمام آنها قابل پرداخت است. در ادامه تصاویری از این دستگاه‌ها در فرودگاه امام خمینی را مشاهده می‌کنید.

ببینید: نسل سوم خودپردازهای غیرنقد شرکت جی‌اس‌اس، مفهوم تازه‌ای از خودپردازهای غیر نقد

ببینید: چرا به دستگاه کیوسک غیرنقدی نیاز داریم؟

 

عوارض خروج سال ۹۷ چقدر است؟

دولت ابتدا در زمان تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷، عوارض خروج از کشور را حدود سه برابر کرد و به 220 هزار تومان برای سفرهای خارجی رسانده بود. البته برای سفرهای زیارتی مبلغ 110 هزار تومان پیش‌بینی‌شده بود. این رقم برای سفر دوم 50 درصد و برای سفر سوم 100 درصد افزایش می‌یافت. مجلس اگرچه اصل پیشنهاد را رد نکرد اما در این پیشنهاد دولت هم تغییراتی اعمال کرد:

1-اولاً قرار شد در سال 1397 عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات براساس قانون بودجه سال 1396 دریافت شود؛ یعنی همان مقدار 37 هزار 500 تومان در سفر هوایی و ۱۲ هزار و 500 تومان در سفر زمینی.

2- ثانیاً برای مسافران اربعین، عوارض خروج صفر شد؛ یعنی زائران اربعین که از تاریخ سوم مهر لغایت 22 آبان 1397 از مرزهای زمینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

3-مجلس رقم 220 هزار تومانی برای سفرهای خارجی را حفظ اما افزایش پلکانی آن را حذف کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.