راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد ایران باید طبق استراتژی حرکت کند

دولت سعی دارد به هرنحوی پول را از جامعه جمع کند. برای این اقدام، سکه پیش‌فروش می‌کند و اوراق گواهی سپرده 20 درصدی هم منتشر کرد؛ اما هنوز هم صف دلار رو به روی صرافی‌ها به چشم می‌خورد. حتی صرافی‌ها دیگر دلار نمی‌فروشند و یا ندارند که بفروشند.

این اولین بار نیست که بعد از یک دوره آرامش در بازار ارز، یک‌باره فنر قیمت دلار در می‌رود و رشد پیدا می‌کند. آخرین بار سال 90 و 91 بود که دلار به یک‌باره از کانال هزار تومانی به 3 هزار تومانی رسید. آن زمان بازار به هم ریخت و حتی چند صرافی هم آتش زده شد. دور میدان فردوسی، خودروهای پلیس مستقر شد و دلار فروشان کنار خیابان دستگیر می‌شدند. در سبزه میدان، پلیس در رفت و آمد بود تا دلار فروشان کنار خیابان را شناسایی و دستگیر کند. در حالی که گمان می‌رفت، شاید آن سال، آخرین تجربه افزایش یک شبه نرخ دلار باشد، اما امسال هم تجربه‌ای مشابه رخ داد. البته که کار به آتش زدن صرافی‌ها نرسید، اما باز هم پلیس دلارفروشان کنار خیابان را دستگیر کرد و همان سناریوی چند سال پیش تکرار شد.

اما جدا از اقدامات و بالارفتن قیمت ارز، به گفته کارشناسان، مساله تصمیمات شتاب زده و بدون استراتژی است. محمدرضا انصاری، نایب رییس اتاق ایران درباره اقداماتی که برای آرام کردن بازار ارز انجام شده، بیان کرد: «مساله این است که باید از اقدامات لحظه‌ای و شتاب زده پرهیز کنیم. اقتصاد باید صاحب استراتژی شود و روی آن حرکت کند. در این زمینه باید سیاست‌گذاری‌هایی انجام شود.»

به گفته انصاری، در زمینه ایجاد سیاست‌گذاری مسائلی وجود دارد که به دلیل اختلاف نظر، موضع‌گیری به وجود می‌آورد. او تأکید کرد: «این موضع‌گیری‌های مختلف باعث می‌شود که اقدامات به کار آشفته و لحظه‌ای و شتاب زده ختم می‌شود.»

نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: «سیاست‌گذاران برای حل یک مساله اقدامی لحظه‌ای انجام می‌دهند، اما آثار بلندمدت آن را در نظر نمی‌گیرند. همه این موارد به سیاست‌گذاری غلط در اقتصاد برمی‌گردد.»

او همچنین درباره وضعیت سال آینده اقتصاد کشور گفت: «به نظر نمی‌آید در سال آینده به راحتی بتوان این نوسانات را خاتمه داد. چرا که همین‌طور به رفتار شتاب زده ادامه می‌دهیم. تبعات این تصمیم‌گیری‌ها سال آینده مشخص می‌شود. برای حل مشکل باید جسارت و جرئت انجام یکسری اقدامات را داشت. اقدام مهم و اساسی این است که اقتصاد کشور صاحب استراتژی و سیاست‌ها با قدرت اعمال شود.»

منبع: اتاق بازرگانی تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.