راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا برای ورود به فضای ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر دیر نیست؟

محبوبیت و ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده طی ماه‌های گذشته به‌سرعت رشد کرده است. پیش از تابستان 2017 چه در مورد ارزهایی چون بیت‌کوین اطلاع داشتید یا نه، احتمالاً الان بیش از هر زمان دیگری به آن‌ها توجه می‌کنید.

احتمالاً در این برهه کنجکاو هستید بدانید که آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده ایدهٔ خوبی است یا نه. آیا برای ورود به این بازی و داشتن یک برد بزرگ دیر نشده است؟ آیا این نوع مالی مبتنی بر بلاک‌چین برای همیشه پیشتاز بازار خواهد بود؟

در اینجا مسائلی را مطرح می‌کنیم که شما باید در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده بدانید و شش دلیل مبنی بر اینکه هنوز هم برای سرمایه‌گذاری در این فضا دیر نیست.

 

توان پرداخت

اگر ثروتمند نباشید، با قیمت حدود 9 هزار دلار بیت‌کوین (مارس 2018)، ممکن است فکر کنید که برای سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده دیر شده است. خوشبختانه چنین نیست. اگرچه قیمت بیت‌کوین بالاست اما ارزهای دیگری در بازار وجود دارند که می‌توان هزینه‌شان را تقبل کرد.

 

سادگی

«رایان دی ایوانز» نویسندهٔ فوربس، مبلغ بلاک‌چین و مدیر بازاریابی شرکت ShipChain می‌گوید: «سال 2017 احتمالاً به‌عنوان سال ارزهای رمزنگاری‌شده ثبت خواهد شد. شما می‌توانستید هشت سال پیش وارد بازی شوید اما هنوز هم برای پیوستن دیر نیست.»

همان‌طور که رهبران کسب‌وکارها به شما خواهند گفت که خرید ارزهای رمزنگاری‌شده ارزشمند و آسان است. علاوه بر این، ایوانز می‌گوید: «در بیشتر موارد شما به‌سادگی می‌توانید به صورت آنلاین ارز رمزنگاری‌شده بخرید. وقتی این کار را انجام دهید درخواهید یافت که این فرآیند بی‌عیب و تقریباً بدون نظارت رگولاتوری و فاکتورهایی که سبب کندی تراکنش‌ها می‌شوند است.»

 

دسترس‌پذیری

بیت‌کوین به دلیل محدود بودنش یک دارایی باارزش است. فقط 21 میلیون بیت‌کوین موجود است. علاوه‌بر این فرآیند استخراج هر دو سال یک بار به نصف کاهش می‌یابد. در حال حاضر حدود 80 درصد از بیت‌کوین‌ها استخراج شده‌اند.

کمیابی سبب افزایش تقاضا می‌شود و کمیابی ارزهای رمزنگاری‌شده رو به افزایش است؛ بنابراین اکنون زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری در این فضاست. هنوز هم کوین‌هایی وجود دارند که می‌توان در موردشان صحبت کرد.

 

عدم کنترل دولت

یکی از دلایل ارزشمند بودن طلا این است که ارزشش کمتر تحت تأثیر اتفاقاتی مثل جنگ قرار می‌گیرد. ارزهای رمزنگاری‌شده نیز این ویژگی را دارند. این ارزها چون روی یک شبکهٔ غیرمتمرکز کامپیوتری نگه‌داری می‌شوند از تاثیرات بازیگران بزرگی چون فدرال رزرو مصون هستند.

وقتی نوسانات سیاسی و ناآرامی‌های اقتصادی سبب می‌شود ارزش دارایی‌های سنتی کاهش یابد، پول نگه‌داری‌شده در ارزهای رمزنگاری‌شده تغییری نمی‌کند. اگر ناپایداری و نوسانی هم وجود داشته باشد اغلب به صورت افزایش است.

 

کاربردهای مختلف

بر طبق نظرات Steve Andriole نویسندهٔ فوربس و متخصص فناوری اطلاعات امریکا «تعداد کمی از افراد می‌دانند که کریپتوکارنسی هم‌زمان یک ارز، یک سرمایه‌گذاری و یک فناوری است: شما می‌توانید با کریپتوکارنسی یک خانه بخرید، با بخشی از سرمایه‌تان در کریپتوکارنسی معامله کنید (و حتی در صندوق‌های معاملاتی کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کنید) و در تکنولوژی پایهٔ کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری انجام دهید (بلاک‌چین).»

 

تنوع بالا

آیا می‌دانید بیش از 1000 نوع ارز رمزنگاری‌شده در بازار فعلی وجود دارد؟ اگرچه مشروعیت قانونی برخی از آن‌ها جای سؤال دارد و امن‌ترین سرمایه‌گذاری نیستند اما بسیاری از آن‌ها با داشتن چشم‌انداز مالی خوب، گزینه‌های قابل‌قبولی محسوب می‌شوند.

با زمان و تحقیق کافی، هرکسی می‌تواند فرصت‌های کریپتوکارنسی موجود را شناسایی و در مناسب‌ترین آن‌ها سرمایه‌گذاری کند.

 

اکنون زمانش است

در سال 2009 بیت‌کوین استاندارد کریپتوکارنسی را ایجاد کرد. در حال حاضر هر 10 دقیقه یک بیت‌کوین استخراج می‌شود و تا سال 2140 همهٔ 21 میلیون بیت‌کوین استخراج خواهد شد.

فرصت سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین با استخراج کوین‌ها و افزایش قیمت، کمتر و کمتر خواهد شد؛ اما شانس سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی‌های دیگر در حال رشد است. مسلماً مثل هر تکنولوژی جدید، این فضا هم محدودیت‌هایی دارد که سرمایه‌گذاری را تا حدی ریسکی می‌کند.

اگر در نظر دارید در ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کنید، بیش از حدی که از دست دادنش برایتان مقدور است سرمایه‌گذاری نکنید. هر نوعی از سرمایه‌گذاری، ریسک ضرر کردن خود را دارد، به خصوص در این فضا.

همچنین شما باید خود را برای نوسانات زیاد قیمت آماده کنید. چون رگولاتوری برای پشتیبانی ارزش کریپتوکارنسی وجود ندارد، قیمت‌های آن احتمالاً به طور گسترده در هر دو جهت مثبت و منفی نوسان می‌کند. اگر می‌خواهید با موفقیت در این فرصت رو به رشد سرمایه‌گذاری کنید، باید قادر به تحمل کردن زیان و نوسان باشید.

در حال حاضر ارزهای رمزنگاری‌شده در حال تبدیل شدن به بخشی از سیستم مالی هستند و مصرف‌کنندگان بیشتری در حال آگاهی یافتن در مورد آن می‌باشند. احتمالاً در آینده دستخوش قوانین مالی بیشتری خواهند شد اما در حال حاضر تحت نظارت نیستند و پذیرای سرمایه‌گذاری‌اند.

منبع: رایان / born2invest

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.