پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مهاجرت منابع درآمدی آپ از کارمزد تراکنشها به کمیسیون فروش خدمات
شانزدهم اسفندماه 96، سعید جهانشاهلو معاون مالی آپ، سعید ذوالقدریها مدير بازاریابی آپ و حمید جعفری رئيس روابط عمومی آپ در یک نشست خبری گزارشی از عملکرد شرکت آسان پرداخت پرشین در سال 96 ارائه کردند و برنامههای این شرکت برای سال 97 را اعلام کردند.
تحلیلی از وضعیت صنعت پرداخت
سعید جهانشاهلو، معاون مالی شرکت آسان پرداخت پرشین در ابتدای این نشست درباره صنعت پرداخت کشور صحبت کرد و گفت: «صنعت پرداخت در ایران با دستگاههای کارتخوان شروع شد و با ورود استارتآپها و اپلیکیشنها به بازار، تغییر کرد. اکنون نیز با وجود استارتآپها و رشد اپلیکیشنهای موجود، طبیعتا قسمت عمده نیازهای روزانه افراد با اپلیکیشنها انجام میشود؛ بنابراین سال آینده، بسیاری از استارتآپهایی که امسال شروع به فعالیت کردند، به نتیجه خواهند رسید و شرکت آسان پرداخت پرشین نیز در سال آینده وارد حوزههای کاملا نو و جدیدی خواهد شد و با توجه به مخاطب چهارده پانزده میلیونی اپلیکیشن آپ و جامعه مشتریان 40 میلیونی این شرکت، این حوزهها هم برای مصرفکنندهها و هم برای بازار سرمایه، حوزههای جذابی خواهند بود. همچنین در چند ماه آینده نیز، از چند سرویس جدید رونمایی خواهیم کرد که آخرین موردی هم که رونمایی شد بخش مربوط به سرمایهگذاران در اپلیکیشن آپ بود.»
آمارهایی از اپلیکیشن آپ
سعید ذوالقدریها معاون بازاریابی شرکت آسان پرداخت، آمارهایی از اپلیکیشن آپ ارائه داد و گفت: «تا پایان بهمنماه 96 بیش از 15 میلیون فعالسازی اپلیکیشن داشتیم. این عدد از ابتدای رونمایی محصول یعنی از پاییز 93 تا امروز است البته که این به معنای 15 میلیون کاربر یونیک نیست و ممکن است کاربرانی باشند که با چند تلفن همراه روی این اپلیکیشن فعال شده باشند.»
ذوالقدریها ادامه داد: «ماه گذشته نیز بهطور متوسط بیش از یک و نیم میلیون تراکنش موفق در روز توسط اپلیکیشن آپ انجام شده است که با توجه به این اعداد میتوان گفت سال 96 برای شرکت آسان پرداخت در حوزه پرداخت موبایلی، یک سال بسیار متفاوت بود و ما نسبت به فروردین 96 در حوزه پرداخت از طریق اپلیکیشن، بیش از هزار درصد رشد تعداد تراکنش داشتیم، به همین منظور سال آینده، سال توسعه خدمات الکترونیک در بستر اپلیکیشنها خواهد بود که قطعا تمام این خدمات نیاز به عملیات پرداخت دارند و حتما به دنبال این خواهیم بود که راهحلهای متنوع و نوین پرداخت را پیادهسازی کنیم. البته که شرکت آسان پرداخت از حدود سه سال پیش، در این حوزه مقدماتی را چیده است و با ارائه درگاههای پرداخت درون برنامهای مقدمات این کار را فراهم کرده است؛ بنابراین سال آینده، خدمات بسیار زیادی را به بيش از 15 میلیون کاربر ارائه خواهیم داد و با قدرت خیلی بیشتر اپلیکیشنها، جای خالی یواساسدی پر خواهد شد.»
مدير بازاریابی شرکت آسان پرداخت افزود: «البته با توجه به تغییراتی که طی 2 سال گذشته ایجاد شده است، خیلی دقیق نمیشود درباره یواساسدی اظهارنظر کرد ولیکن آسان پرداخت با رشد 10 برابری که روی اپلیکیشن آپ بهواسطه سرویسهای جدید، تبلیغات و افزایش ضریب دسترسی کاربران به اینترنت همراه داشته است، نشاندهنده این است که کاربران این آمادگی را دارند تا از اپلیکیشنها بهعنوان جایگزین خدمات یواساسدی بهعنوان پرداخت موبایلی استفاده کنند.»
با توجه به گفتههای ذوالقدریها، آسان پرداخت در سال 96، ازنظر مهاجرت کاربران یواساسدی به اپلیکیشن آمار بسیار خوبی را تجربه کرده است و معتقد بود که این مهاجرت با سرعت خیلی بیشتری در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. ذوالقدریها دراینباره گفت: «به این دلیل این مهاجرت در سال آینده با سرعت خیلی بیشتری انجام خواهد شد، زیرا بسیاری از خدماتی که روی اپلیکیشن آپ ارائه میشوند، روی بستر یواساسدی امکان ارائه آن وجود ندارد؛ ازجمله آنها فروش بلیت قطار، فروش انواع بیمه، فروش انواع بستههای اینترنت و صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت و خدمات مربوط به خودرو و دهها خدمتی که در آینده نزدیک روی اپلیکیشن آپ ارائه میشوند.»
آخرین آمار از یواساسدیها
ذوالقدریها آمارهایی نیز از تعداد تراکنشهای موبایلی داد و گفت: «در گزارشهای شاپرک، تعداد تراکنشهای انجام شده مشخص است ولی ماهانه تقریباً 130 میلیون تراکنش موبایلی انجام میشود که متوسط صنعت، تقریباً 30 درصد از طریق اپلیکیشنها و 70 درصد کماکان از طریق بستر یواساسدی انجام میشوند.»
آپ به پیشبینی سود هر سهم در سال 96 دست یافته است
شرکت آسان پرداخت سود هر سهم شرکت برای سال جاری را 1369 ریال پیشبینی کرده بود، در این رابطه جهانشاهلو گفت: «در تحلیل 9 ماههای که به بازار سرمایه ارائه دادیم، اعلام کردیم که ما به تمام اهدافمان رسیدهایم و احتمال غریب به یقین بیش از آن مبلغ، کسب سود خواهیم کرد و تا اوایل ماه اسفند، بیش از 98 درصد این مبلغ تحقق پیدا کرده است.»
جهانشاهلو همچنین درباره زمان تقریبی برگزاری مجمع سالانه شرکت آسان پرداخت در سال 97 گفت: «مجمع و سیاست تقسیم سود ما معمولا اواخر اردیبهشت و یا اوایل خردادماه برگزار میشود که امسال نیز همین رویه را پیش خواهد گرفت.»
جهانشاهلو در این نشست درباره سیاست تقسیم سود آپ نیز صحبت کرد و گفت: «سیاست اولیه معمولا 75 درصد است منتها این موضوع بسته به شرایط نقدینگی شرکت و همچنین سیاستهای افزایش سرمایه ارتباط خواهد داشت ولی پیشفرض معمولا در سنوات گذشته در آسان پرداخت 75 درصد بوده است.»
حذف بستر یواساسدی و اتفاقی که بعد از آن میافتد
جهانشاهلو درباره حذف بستر یواساسدی و مشکلات بعدازآن گفت: «یواساسدی، خدمتی بود که در ابتدای راه شرکتهای پرداخت الکترونیکی ارائه شد و در زمان خود بسیار مثمر ثمر بود و طبیعتا هر خدمتی با یک یا چندین خدمت بهتر جایگزین خواهد شد و این موضوعی نیست که بشود آن را کتمان کرد. اگر بستر یواساسدی حذف هم شود، مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد و 95 درصد کاربران یواساسدی، سایر درگاهها را انتخاب خواهند کرد و معمولا جامعه هیچ موقع به عقب بر نخواهد گشت و چون افراد به یواساسدی عادت کردهاند تا مادامیکه این بستر به کار خود ادامه دهد، افراد هم از آن استفاده میکنند ولی بهمحض حذف یواساسدی، افراد سایر درگاهها را انتخاب خواهند کرد.»
جهانشاهلو درباره آمادگی آسان پرداخت برای حذف بستر یواساسدی گفت: «آسان پرداخت بهعنوان پرچمدار بستر یواساسدی و اپلیکیشن، آمادگی حذف یواساسدی را دارد و هیچ مشکلی در این زمینه حس نمیکند. افراد اگر به اپلیکیشن عادت کنند، میتوانند از خدمات بیشتری استفاده کنند، بنابراین این موضوع دقیقا یک نقطه برد خواهد بود.»
ذوالقدریها نیز در این رابطه گفت: «در گزارشهای شاپرک مشخص است که سهم بازار موبایلی آسان پرداخت چیزی حدود 40 درصد است و شرکت بعدی تقریباً 30 درصد سهم بازار دارد و این تقریباً، سهمی است که بازیگران یواساسدی در اختیار دارند اما در اپلیکیشن چیزی که مشخص است این است که فاصله آسان پرداخت با رقبایش خیلی زیاد است لذا قطع یواساسدی علاوه بر اینکه باعث میشود تا یکسری از کاربران یواساسدی آپ به سمت اپلیکیشن این شرکت بیایند، بخشی از کاربرانی که از سرویس یواساسدی دیگر شرکتها هم استفاده میکنند، بهواسطه اینکه آپ، اپلیکیشن معتبرتری است و در بین عموم مردم جامعتر است، به سمت آن خواهند آمد؛ بنابراین با حذف یواساسدی نهتنها کاهش تراکنش نخواهیم داشت، بلکه رشد تعداد تراکنشها را در آینده تجربه خواهیم کرد.»
ذوالقدریها همچنین آماری را برمبنای آمارهای شاپرک ارائه کرد و با توجه به آنها به این نتیجه رسید که سال 97، سال پررونقی برای صنعت پرداخت خواهد بود. او دراینباره گفت: «آخرین گزارشی که شاپرک منتشر کرد مربوط به دیماه 96 است و وقتی من این گزارش را با گزارش دیماه 95 مقایسه نقطهای انجام دادم، متوجه شدم که 150 میلیون تراکنش از طریق درگاههای آسان پرداخت انجام شده است که این عدد در دیماه 96 به 225 میلیون تراکنش رسیده است یعنی در یک سال ما بیش از 50 درصد رشد داشتیم و ازلحاظ ریالی این 50 درصد، بیشتر هم شده است یعنی از حدود 78 هزار میلیارد ریال در دیماه 95 به بیش از 122 هزار میلیارد ریال در دیماه 96 رسیدهایم یعنی حدود 56 درصد افزایش مبلغ تراکنشها را داشتیم و تمام این موارد نشان میدهد که در سال 97، سال پررونقی را در حوزه صنعت پرداخت خواهیم داشت.»
راهحل آپ برای آنهایی که نمیتوانند از اپلیکیشنها استفاده کنند
ذوالقدریها درباره اینکه با حذف یواساسدی، افرادی هستند که خیلی به اینترنت دسترسی ندارند و نمیتوانند از اپلیکیشنها استفاده کنند، گفت: « با توجه به اینکه شرکت آسان پرداخت، رهبر پرداختهای بستر یواساسدی است، ما از این اتفاق خرسند نخواهیم بود ولیکن این ادعا را داریم که اپلیکیشن آپ با حداقل میزان اینترنت در دورافتادهترین روستاها هم قابل استفاده است ولی ممکن است کاربرانی باشند که گوشی هوشمند ندارند، لذا راهحلی که فعلا برای این موضوع وجود دارد، استفاده از دستگاههای کارتخوان است زیرا ضریب نفوذ دستگاههای کارتخوان در کشور بسیار زیاد شده است؛ ولی توجه داشته باشید که تعداد این افراد، کمتر از 10 درصد است.»
برنامههای 97 شرکت آسان پرداخت
ذوالقدریها درباره برنامههای شرکت آسان پرداخت در سال 97 گفت: «در سالهای 95 و 96 تمام تلاش ما بر توسعه زیرساختها برای ارائه خدمات جدیدتر بود و امسال به دلیل همکاریهایی که کل صنعت پرداخت با ما داشتند، ما رشد خیلی خوبی را روی اپلیکیشن داشتیم. حتی دنیا نیز به سمت ارائه خدمات بهصورت آنلاین در حال حرکت است و اپلیکیشن آپ بستر مناسبی برای ارائه این نوع از خدمات است، همچنین با توجه به رشد خوبی که در سال 96 روی اپلیکیشن آپ داشتیم، این امکان را به ما خواهد داد تا خدمات جدیدتری را روی آپ توسعه دهیم.»
او ادامه داد: «حوزههایی که خیلی انتظار داریم در سال 97 مورد استقبال قرار گیرند، یکی بحث گردشگری است و خدمت فروش بلیت قطار را قطعا از طریق ارائه سرویس بلیت هواپیما داخلی و خارجی، رزرو تور، هتل و… توسعه خواهیم داد. در واقع برای هر موضوعی در حوزه گردشگری، برنامههایی برای کاربران اپلیکیشن آپ خواهیم داشت؛ همچنین ما فضای وب را برای کاربرانی که بهصورت آنلاین خریدشان را انجام میدهند، فراموش نخواهیم کرد.
دومین حوزه نیز بحث خدمات بیمهای است. صنعت بیمه، صنعت بسیار پیچیدهتری نسبت به صنعت گردشگری است ولی ما قطعا در سال 97، یک رشد کاربری در درخواست خدمات بیمه بهصورت آنلاین خواهیم داشت. همچنین یکی از خدماتی که زیربنای آن هم توسط اپلیکیشن آپ پیادهسازی شده است، سرویس تله پرداز آپ است که شما بدون نیاز به دستگاه کارتخوان و کارت بانکی میتوانید پرداختتان را انجام دهید و در این رابطه در حال انجام مذاکراتی با سازمانهایی هستیم؛ بنابراین ترکیب تله پرداز، کیف پول و اپلیکیشن به ما یک تجربه جدید در بحث پرداخت را خواهد داد. درنتیجه سال آینده مانند امسال که تجربه جدید کارت به کارت را داشتیم، میتوانیم در حوزه پرداخت خرد تجربیات جدیدی را داشته باشیم.»
دلیل فراگیر نشدن کیف پول
ذوالقدریها در رابطه با دلایل فراگیر نشدن کیف پول گفت: «فرهنگسازی بحث کیف پول زمانبر است و شاید هیچکدام از شرکتهای پرداخت این موضوع را جدی نگرفتند؛ چون فرهنگسازی علاوه بر اینکه زمانبر است، هزینهبر نیز است ولی قطعا کیف پول ابزاری خواهد بود در کنار دیگر ابزارها ولی کاربران صرفا به این دلیل که بخواهند پرداختشان سریعتر انجام شود، از کیف پول استفاده نمیکنند.»
ذوالقدریها با اشاره به شعار اپلیکیشن آپ که «اپلیکیشنی آسان برای زندگی آسان» است، گفت: «قطعا تلاش خواهیم کرد خدمات آسانی را به کاربران ارائه دهیم تا افرادی که حداقل سواد لازم را دارند نیز بتوانند از آن استفاده کنند و جامعه نیز به ما این موضوع آسان بودن خدمات آپ را نشان داده است.»
حذف یواساسدی و تغییر نظام کارمزدی تأثیری روی سیاستهای کلی آپ ندارد
جهانشاهلو درباره بحث همیشگی کارمزد گفت: «نکتهای که وجود دارد این است که ما خدمت ارائه میدهیم و رایگان هم این خدمات را ارائه نمیکنیم و هر کسی که خدمت دریافت میکند باید هزینه آن را هم پرداخت کند. موضوعی که در رابطه با شرکت آسان پرداخت وجود دارد این است که سرویسهای جدیدی که این شرکت ارائه میدهد، سرویسهایی هستند که ما روی آنها کمیسیون فروش خواهیم گرفت و از آن نقطه درآمد خواهیم داشت و با روندی که وجود دارد در 2 سال آینده، کارمزدهای بانکی، عدد بسیار جزئی از درآمد ما را تشکیل خواهند داد که بودونبود آنها برای ما خیلی فرقی نمیکند؛ بنابراین حذف یواساسدی و یا عدم حذف آن، تغییر نظام کارمزدی، کم کردن کارمزد و یا افزایش کارمزد تأثیری روی سیاستهای کلی شرکت نخواهد داشت و اهداف شرکت بسیار وسیعتر از اینها است.»