راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد بلاک‌چین با عنوان «الگوریتم‌ها نحوه اجماع و انشعابات» در دانشگاه شیراز برگزار شد

رویداد بلاک‌چین با عنوان «الگوریتم‌ها نحوه اجماع و انشعابات» در روز پنج‌شنبه 3 اسفندماه 96 در سالن مصطفوی ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد. این رویداد با همت مرکز نوآوری دانشگاه شیراز هاب شیراز، استارت‌آپ فین‌تک پیمنت اکسپرس، مجموعه راه پرداخت و انجمن بلاک‌چین ایران برگزار شد و علی‌رغم تخصصی بودن با استقبال زیاد دانشجویان، اساتید، استارت‌آپ‌ها و علاقه‌مندان حوزه بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده مواجه شد.

سخنرانان این رویداد ضیا صدر ˛ شرقی و رسولی از انجمن بلاک‌چین ایران بودند. این رویداد با ارائه شرقی، آغاز شد. شرقی با مرور کلیاتی از رویداد قبلی در زمینه زنجیره بلوک از جمله در مورد کلیات بیت‌کوین، سازوکار و ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، دفتر حساب توزیع شده و قرادادهای هوشمند، توضیحاتی را از جهت یادآوری و آشنایی کلی افرادی که در جلسه قبل حاضر نبودند مطرح کرد.

شرقی در ادامه با نگاهی دقیق‌تر و مفصل‌تر وارد مباحث شد و پروتکل‌های اجماع و نحوهٔ کارکرد آنها را به تشریح توضیح داد. صحبت‌های او پیرامون مباحثی مثل معنای واقعی بیت‌کوین و چرایی غیرمتمرکز بودن و عدم نیاز به پشتوانه ادامه پیدا کرد.

در ادامه به اینکه چگونه بلاک‌چین از دابل اسپندینگ جلوگیری می‌کند پرداخت و تشریح کرد چگونه بلاک به زنجیره بلاک اضافه می‌شود. شرقی در بخشی از صحبت‌هایش به این اشاره کرد که بیت‌کوین را نمی‌شود نابود کرد. بیت‌کوین در حال توسعه است و روش‌های دیگری هم در حال اضافه شدن به آن است. جایگزین‌هایی برای اثبات عملیات در حال توسعه است.

بخش دوم پس از استراحت و پذیرایی از شرکت‌کنندگان با صحبت‌های صدر ادامه یافت.

او با توضیح مختصری در مورد بیت‌کوین شروع کرد. سپس به تعریف هویت پرداخت. پس از آن مفاهیم تراکنش و استخر تراکنش را بررسی کرد و بلاک‌چین و اینکه چه کاری انجام می‌دهد را مرور کرد.

در ادامه ارائه به صورت مفصل به اجماع پرداخت و پرسش‌هایی مثل اجماع چگونه انجام می‌گیرد و اجماع چه پروسه‌ای دارد را پاسخ داد. در ادامه به مبحث فورک و انشعابات رسید و مفاهیم پرایوت کی و پابلیکی را با ذکر مثال تشریح کرد. آخرین مبحث مطرح شده بررسی سختی ماینگینگ در سیستم بود.

در ادامه صدر و شرقی به پاسخگویی به سؤالات حضار پرداختند که حجم سؤالات در دو قسمت برنامه سبب افزایش زمان رویداد تا ساعت 18 شد. در پایان علاقه‌مندان خواستار برگزاری رویدادهای بیشتری در حوزه‌های مختلف بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.