راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشنهاد حذف سه صفر ریالی با فناوری زنجیره بلوک

مهدی قانع، معمار فناوری مراکز داده / انتخاب بهترین روش برای حذف سه صفر از واحد پول ملی هرچند که سال‌هاست مطرح شده اما گزینه‌های زیادی پیشروی بانک مرکزی قرار نگرفته است. در سوی دیگر هم اپیدمی فناوری زنجیره بلوک و پول دیجیتال هم در حال فراگیری است. ممکن است ترکیب هدفمند این دو تهدید، پدیدآورنده فرصت باشد.

 

دستور پخت

مرحله صفر: ابتدا با استفاده از فناوری زنجیره بلوک توکن ملی (انتخاب نام این واحد پول به خوش‌سلیقه‌ها واگذار می‌گردد) به ارزش هر توکن دقیقاً معادل هزار ریال ایجاد می‌گردد. نرم‌افزار کیف پول دیجیتالی (رایگان) و سامانه لازم نیز در شاپرک ایجاد می‌گردد.

مرحله اول: بانک مرکزی با بلوکه کردن یک هزار میلیارد ریال و تخصیص آن به ده بانک عامل اجازه فروش این واحد پول را صرفاً به مشتریان بانکی صادر می‌کند. مشتریان هر یک از این ده بانک می‌توانند به مقدار دلخواه از حساب ریالی خود برداشت کرده و دقیقاً معادل آن را توکن خریداری کنند و در کیف پول دیجیتالی خود قرار دهند. (تقریباً مشابه رویه‌های ITO اما روش و کنترل‌ها متفاوت و هدفمند است.)

مرحله دوم: دادوستد بین مردم، ابزارسازهای فین‌تک، شبکه‌های بازی آنلاین، سیستم‌های امتیازدهی عملکردگرا و سایر سیستم‌های پرداخت و دریافت به مرور رواج پیدا می‌کند.

مرحله سوم: بانک مرکزی در مقاطع کنترل شده مبالغ بیشتری از ریال بانکی را بلوکه کرده و به بانک‌های عامل توکن عرضه می‌کند.

 

نحوه سرو

پشتوانه این توکن همیشه موجودی ریال بانک مرکزی است و حداقل ارزش آن همیشه معادل هزار ریال است اما ارزش واقعی آن (که قطعاً مساوی یا بالاتر از یک هزار ریال است) به بازار بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال چون شارژ‌ اعتبار تلفن همراه یا خرید از دیجی‌کالا فوری انجام می‌شود ممکن است شرکت‌ها تخفیف‌هایی برای مشتریان پرداخت‌کننده توکن منظور کنند. یا به‌واسطه سهولت کارکرد این توکن مزیت‌هایی برای خرید آنلاین یا پیش‌فروش‌ها و بخصوص در بازار آزاد ازجمله املاک و اجاره‌بها با استفاده از قراردادهای هوشمند پدید آید.

 

تجویز پزشک

این سیستم پولی ازنظر امنیت در بالاترین درجه قابل پیاده‌سازی است و امکان استقرار سریع‌ترین و دقیق‌ترین سیستم مبارزه با تخلفات پولی را برای کشور به همراه خواهد داشت. شرح کامل‌تر این پیشنهاد را در شماره اردیبهشت‌ماه ماهنامه عصر تراکنش خواهید خواند.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    مقاله و راهکار پیشنهادی مهندس قانع بسیار جالب و متهورانه است. امید است سیاستگذاران مالی از این دست دیدگاه ها حداکثر بهره برداری نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.