پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
لگزایی: خرید شب عید را به ساعات پیک منتقل نکنید
قائممقام بانک ملت به مردم توصیه کرد که برای جلوگیری از افزایش تراکنشهای ناموفق در ایام شب عید خریدها را به ساعات پیک که بین ۱۰.۳۰ صبح تا ۱۳.۳۰ و ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر است منتقل نکنند.
به گزارش ایبِنا، علیرضا لگزایی در خصوص افزایش حجم تراکنشهای بانکی در ایام پایان سال و تدابیر بانکها برای جلوگیری از اختلال در تراکنشها و پاسخگویی به حجم بالای تقاضاهای مردم برای استفاده از خدمات بانکی، گفت: «بانکها طبق سیاستهای بانک مرکزی، برای خدماترسانی در ایام پایان سال برنامهریزی میکنند بانکها بر اساس سیاستهای ابلاغی بانک مرکزی که هر ساله قبل از اتمام سال به بانکها ابلاغ میشود، متعهد به ارتقاء ظرفیتهای خدماترسانی هستند.»
قائممقام بانک ملت اظهار داشت: «همچنین نظام بانکی در زمینه افزایش قابلیتها، امکانات پذیرش و مدیریت تراکنشهای ایام پایان سال برنامهریزی میکند. به صورت کلی، عموماً بانکها و صنعت پرداخت در حال توسعه و افزایش زیرساختها هستند.»
لگزایی با اشاره به اینکه درصد تراکنشهای ناموفق در ایام پُرترافیک مانند پایان سال افزایش نمییابد، افزود: «با این حال، چون حجم کل خدمات در حال افزایش است، قدر مطلق تراکنشهای ناموفق بیشتر از ایام عادی سال خواهد بود.»
این مقام مسئول در بانک ملت تأکید کرد: «طبق آمارها هر ساله، در ایام پایانی سال وضعیت خدمات بانکی نسبت به سالهای قبل بهبود مییابد. کاری که بانکها برای جلوگیری از اختلال در خدماترسانی و یا احتمالاً رفع تراکنشهای ناموفق میتوانند انجام دهند که هزینه سنگینی نیز دارد، توسعه و تقویت سختافزارها و همچنین بهبودهایی در معماری نرمافزارها است.»
او افزود: «در عین حال، مردم نیز میتوانند در این بخش کمک کنند. یکی از کمکها این است که خریدها را تا حد امکان در قالب تراکنشهای با دفعات زیاد انجام ندهند و اگر امکانپذیر است تراکنشها به صورت یکجا و گروهی انجام شود.»
قائممقام بانک ملت اظهار داشت: «همچنین به مردم توصیه میشود در صورت امکان خریدها را به ساعات پیک منتقل نکنند که عموماً بین ۱۰.۳۰ صبح تا ۱۳.۳۰ و ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر هر روز است که در این زمانها تراکنشهای صنعت پرداخت در بالاترین سطح خود قرار دارد.»
لگزایی تصریح کرد: «اگر مردم بتوانند بخشی از خریدها را به ساعتهای قبل و بعد از این دو بازه زمانی منتقل کنند میتواند در کاهش حجم ترافیک تراکنشهای بانکی مؤثر واقع شوند. البته ما قصد نداریم بگوییم که رفتار مشتری باید تغییر کند، ولی اگر زمان خریدهای اینترنتی و حضوری در طول روز توزیع شود فکر میکنم با تعداد تراکنشهای ناموفق کمتری در شبکه بانکی کشور مواجه خواهیم شد.»