راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارز رمزنگاری‌شده ونزوئلا توانست 735 میلیون دلار سرمایه جذب کند

ونزوئلا به طور رسمی و در یک مزایده خصوصی، ارز رمزنگاری‌شده جدید مبتنی بر نفت خودش را راه‌اندازی کرد و طی آن توانست 735 میلیون دلار جذب سرمایه انجام دهد. ونزوئلا این راه‌اندازی را به امید بیرون آمدن از بحران عمیق اقتصادی که به آن دچار شده، انجام داده است.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور امیدوار است که ارز دیجیتالی این کشور به نام پترو، بتواند وضعیت ناخوشایند این کشور را ثمره تحریم‌های ایالات متحده است، تغییر دهد.

این کشور در یک مزایده خصوصی که روز سه‌شنبه برگزار شد، 38.4 میلیون واحد از نخستین ارز دیجیتالی با پشتوانه دولتی خودش را در معرض فروش قرار داد.

به گفته رئیس جمهور این کشور، طی 20 ساعت نخست این مزایده، یک پیشنهاد خرید 735 میلیون دلاری برای این ارزهای پترو ارائه شد.

مادورو می‌گوید: «ارز پترو می‌تواند حاکمیت و استقلال ما را تقدیت کند و به ما این قدرت را می‌دهد تا بتوانیم در برابر حرص و طمع قدرت‌های بیگانه برای تصاحب نفت ما دندان تیز کرده‌اند، مقابله کنیم.»

در مجموع صد میلیون ارز پترو با ارزش اولیه 60 دلار به فروش خواهد رسید که براساس قیمت یک بشکه نفت خام ونزوئلا در اواسط ماه ژانویه بوده است؛ اما این قیمت تغییر خواهد کرد.

ژان پل لِدنز، اقتصاددان و کارشناس حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده می‌گوید که قیمت این ارزها طی مزایده‌ای که برگزار شده، به‌صورت توافقی بوده است و مسلما این قیمت باتوجه به وضعیت بازار، نوسان خواهد داشت.

دولت همچنین 17.6 میلیون ارز پترو باقی‌مانده را ذخیره خواهد کرد. ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفتی در جهان را دارد اما با بحران‌های اقتصادی و سیاسی مواجه شده است.

تارِک ال اِسامی معاون این کشور هم درخصوص این ارز می‌گوید: « پترو باعث ایجاد اطمینان و امنیت در بازار ملی و بین‌المللی خواهد شد.»

اوایل ماه دسامبر 2017 بود که رئیس‌جمهور مادورو اعلام کرد که ونزوئلا، که تحت تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، ارز دیجیتالی خودش به نام پترو را ایجاد کرده است.

هرچند که متخصصان چشم امیدی به موفقیت ارز پترو ندارند و عدم تعادل و ناهماهنگی موجود در کشور را در این ناامیدی مقصر می‌دانند.

از طرف دیگر، شرکت مشاوره اوراسیا گروپ هم برآورد کرده است که اگرچه ونزوئلا می‌تواند در عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده، حدود 2 میلیارد دلار هم جذب سرمایه داشته باشد، با این حال بعید به نظر می‌رسد که از پترو بتوان به‌عنوان یک ارز معتبر برای انجام مبادلات استفاده کرد.

منبع: SCMP

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.