راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم توجه بانک‌ها به ارائه خدمات نوین

بانک‌ها باید به موضوعات روز بانکداری از جمله ارائه خدمات نوین و حرکت به سوی افزایش درآمدهای خود از محل کارمزد خدمات توجه ویژه داشته باشند و با طراحی خدمات نوین بانکی و ارائه آن به مشتریان و تسهیل امور آنان با اخذ کارمزد مناسب، درآمده‌ای کارمزدی را جایگزین درآمد از محل اعطای تسهیلات کنند و از شیوه‌های سنتی به روش‌های جدید و بدیع اصلاح مسیرنمایند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، معاون نظارتی این بانک که در هشتمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور در محل ساختمان بانک مرکزی سخن می‌گفت، با بیان اینکه بانک‌ها باید در ارائه خدمات نوین بانکی پیشگام باشند. خواستار اصلاح شیوه اعطای تسهیلات شد و گفت: «لازم است شبکه بانکی روش سنتی اعطای تسهیلات را اصلاح و به تدریج با استفاده از خدمات نوین و ایجاد توان خرید برای خانوارها امکان افزایش تقاضای کل در اقتصاد را فراهم کنند تا واحدهای تولیدی و ارائه‌کنندگان خدمت بتوانند تولیدات و خدمات خود را بفروشند و با این اقدام موجب بهبود رونق اقتصادی و ایجاد شغل برای جوانان کشور شوند.»

فرشاد حیدری یکی از ابزارهای ایجاد شده در مسیر اصلاح شیوه سنتی اعطای تسهیلات خرد توسط بانک مرکزی را طراحی «کارت‌های اعتباری» عنوان کرد و گفت: «بانک مرکزی با طراحی کارت اعتباری که برای خرید «کالا» و «خدمات» مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب اصلاح شیوه‌های اعطای تسهیلات خرد شده و این اقدام موجب کاهش مراجعات مکرر شهروندان به شعب، ممانعت از انجام معاملات صوری گشته امکان خرید کالا و خدمات برای شهروندان را فراهم کرده و بانک‌ها لازم است با تنوع‌بخشی به آن و ایجاد امکانات متفاوت سعی در جذب مشتریان و جلب رضایت آنان کنند و با اهتمام بیشتری موضوع صدور کارت‌های اعتباری را در دستور کار قرار دهند.»

معاون نظارتی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به امر شفافیت اطلاعات در شبکه بانکی خاطرنشان کرد: «بحث شفافیت در اطلاعات موجب افزایش اعتماد به شبکه بانکی می‌شود. با اقدامات بانک مرکزی گام‌های بلند و جدی در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، شناسایی هویت مشتریان و افزایش کنترل‌های سیستمی برداشته شده است و انتظار داریم شبکه بانکی با اهتمام بیشتر برای شفافیت اطلاعات مسیر افزایش اعتماد به شبکه بانکی را هموارتر کند.»

حیدری با مروری بر اقدامات بانک مرکزی در اجرای قانون در خصوص ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی گفت: «با اقدامات بانک مرکزی و برخورد قاطع با نهادهای پولی غیرمجاز، زمینه بهبود فضای کسب‌وکار کشور را فراهم و بانک‌ها را به مسیر رقابت سالم‌تر هدایت نموده است و کارکرد مخرب این‌گونه نهادها در جذب سپرده‌ها با وعده اعطای سودهای غیر متعارف و سوءاستفاده از سپرده‌های جذب شده و به‌کارگیری آن در عملیات سوداگرانه غیر مولد را که موجب تخریب اقتصاد کشور شده بودند، از عرصه اقتصاد کشور حذف نمود و امروز با قاطعیت و اطمینان می‌توان گفت هیچ موسسه غیرمجاز فعال حائز اهمیتی در کشور وجود ندارد.»

این عضو هیئت عامل بانک مرکزی یکی از دستاوردهای مبارزه با نهادهای پولی غیرمجاز را کاهش هزینه تمام شده تجهیز منابع برای بانک‌ها عنوان کرد و گفت: «با رقابت ناسالم نهادهای پولی غیرمجاز در بازار پول هزینه سود پرداختی به سپرده‌ها در شبکه بانکی بسیار افزایش یافته بود که این هزینه به دریافت‌کنندگان تسهیلات منتقل می‌شد و اکنون با برچیده شدن این نهادها هزینه تجهیز منابع مالی برای بانک‌ها برآورد می‌شود سالانه بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش یابد و به همین میزان هزینه دریافت‌کنندگان تسهیلات نیز کاهش خواهد یافت و به همین میزان قیمت تمام شده تولید کالا و خدمات کاهش خواهد یافت و تولیدات کشور توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را پیدا خواهند کرد.»

 

روسای شعب در دستیابی اهداف سیاست‌گذار پولی نقش مؤثر دارند

همچنین در ابتدای این مراسم رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با بیان اینکه رؤسای شعب بانک‌ها در موفقیت و پیش‌برد استراتژی‌های عملیاتی بانک‌ها در نیل به اهداف نهایی سیاست‌گذاری پولی و بانکی نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کنند گفت: «با تلاش‌های مجموعه همکاران بانکی در حدود ۲۲۰۰۰ شعبه در جامه عمل پوشاندن به اهداف سیاست‌های پولی، می‌توان اذعان کرد که شاغلان بانک‌ها و به ویژه رؤسای شعب کارایی نسبتاً بالاتری نسبت به سایر همگنان خویش در سایر دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های اقتصادی دارا هستند.»

محسن خوش طینت با اشاره به اینکه رؤسای شعب بانک‌ها همواره می‌کوشند در عرصه رقابت بتوانند از طریق توسعه فرهنگ مشتری مداری، بهبود مستمر، کیفیت محصولات و خدمات، استفاده بهینه از فناوری‌های نوین الکترونیکی و اطلاعاتی، مشتریان بیشتری جذب کنند افزود: «بر این اساس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران همواره تلاش کرده است علاوه بر برنامه‌های آموزشی متنوع تخصصی و حرفه‌ای، در راستای اهداف و وظایف آموزشی و پژوهشی خود افزون بر «همایش‌های سالانه بانکداری اسلامی»، «گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور» را نیز همه‌ساله در رابطه با موضوعات ذی‌ربط مدیران و رؤسای شعب بانک-های کشور برگزار کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.