راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از ابهامات در مورد فون‌پی تا مسئله انحصار / توضیحات مدیرعامل جدید تاکسیرانی تهران

علیرضا قنادان در مورد پروژه پرداخت خرد توسط اپلیکیشن اظهار کرد: «این پروژه قبل از زمان من شروع شده و اتفاقاً من با مدل ایجاد انحصار بر روی آن موافق نبودم. از نظر من باید یک قالب پلتفرم باز برای این مسئله تعریف شود، یعنی روی یک پلتفرم باز، پذیرنده که راننده تاکسی باشد شناسایی شود و اپ‌های مختلف از این پلتفرم قابلیت پرداخت به راننده را داشته باشند.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: «چالش بزرگ برای حضور چندین رقیب در حوزه پرداخت کرایه تاکسی سر این هست که اگر این شرکت‌ها بیفتند در بازار رقابت روی جذب پذیرنده (راننده) یعنی ۱۰ جور بارکد روی ماشین داشته باشیم؛ اولاً هر روز یک مکافات داریم در خطوط سر جنگ و جدال گروه‌های نصب بارکد. ثانیاً اعتماد راننده به این سیستم که به هزار مکافات به دست آمده از دست می‌رود. سوم نمای ظاهری تاکسی بسیار زشت و غیر قابل تحمل خواهد شد.»

به گفته قنادان، کسانی که با حوزه پرداخت آشنا هستند می‌دانند که شرکت‌های psp در رقابت نادرست اولیه برای نصب دستگاه‌های pos و غفلت اولیه بانک مرکزی چه بلایی سر نظام پرداخت آورده‌اند که همین الان هم نمی‌شود جمعش کرد. او در ادامه گفت: «به جای اینکه پذیرنده کارمزد بدهد بانک کارمزد می‌دهد! مدل غلطی که همین الان هم بانک مرکزی از ترس تبعات نمی‌تواند اصلاحش کند. هر مغازه‌ای ۱۰ تا کارت‌خوان دارد!»

قنادان افزود: «به دنبال پلتفرم باز پرداخت هستیم (تا یک بارکد روی تاکسی‌ها باشد) و می‌خواهیم بارکدها استاندارد باشد تا نیازی به هزار جور بارکد روی تاکسی‌ها نباشد. در ضمن مطمئن باشید ما حتی اگر به هر دلیلی نتوانیم این پلتفرم را راه بیندازیم، فون‌پی را وادار خواهیم کرد که دسترسی به پذیرنده‌ها را به همه متقاضیان بدهد. یا ما خودمان پلتفرم باز را راه می‌اندازیم یا فون‌پی را وادار به باز کردن پلتفرمش می‌کنیم. این تعهدی هست که در قبال زودتر وارد شدن خواهند داشت.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران بیان کرد: «متأسفانه فقط با «پرداختم» جلسه نداشتم که خیلی هم از این بابت ناراحتم چون از همه گروه‌ها جوان‌تر و نحیف‌تر بودند و سپرده‌ام جلسه‌ای تشکیل شود تا آن‌ها را هم ببینم و صحبت کنیم.»

او خطاب به استارت‌آپ‌ها گفت: «مشکل این است که حداکثر دغدغه شما سود کسب‌وکارتان است و دغدغه من علاوه بر سود کسب‌وکار همه شما، هزار و یک چیز دیگر از جمله یک سرویس پایدار عمومی که باید پیش میلیون‌ها شهروند از آن دفاع کنم و پاسخ بدهم است. شکست این ایده برای شما نهایتاً یک تجربه کسب‌وکاری است که بعدش سراغ ایده دیگر می‌روید، اما شکست این ایده برای من نابودی کورسوی امیدی است که بعد از مدت‌ها برای حل مسئله پول خرد در تاکسی پیدا شده و ۱۰ سال است که در دستور کار سازمان بی‌پاسخ مانده است.»

در آخر قنادان ابراز کرد: «مطمئن باشید من در آینده هم اجازه نخواهم داد کافه بازار در این حوزه تنها بماند و سایرین، حتی کوچک‌ترین‌ها را حمایت خواهم کرد. در مورد زمان‌بندی هم تصمیم فقط با ما نیست چون طبق مصوبه «شورای پرداخت الکترونیک حمل‌ونقل» که بنده عضوی از آن هستم قرار است یکی از شرکت‌های IT زیر مجموعه شهرداری مسئولیت اجرای پروژه را به عهده بگیرد.»

منبع: کانال تلگرامی Startup 360

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    ایشان خودش سهامدار عمده فون پی هست
    پیگیری کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.