راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماه‌عسل فین‌تک / در حوزه فین‌تک چه رویدادهایی برگزار می‌شود؟

ماهنامه عصر تراکنش / حوزه فین‌تک در ایران اگرچه پیشینه سنگینی ندارد، اما پر از رخداد است و هرازچندگاهی رویدادهای تازه در این صنعت برگزار می‌شود که می‌تواند فعالان فین‌تکی را گرد هم جمع کند و باعث هم‌افزایی دانش همگی شود. بیشتر این رویدادها، خصوصا آنهایی که برای استارت‌آپ‌های فین‌تکی طراحی شده‌اند، بیشتر از یکی، دو سال عمر ندارند و تازه هستند. سایر آنها که قدمتی بیش از دو سال دارند، در حوزه بانکداری فعال هستند که یا جدیدترین دستاوردها را به نمایش می‌گذارند یا درباره مهم‌ترین مسائل روز بانکداری الکترونیک، چالش‌های پرداخت و وضعیت این صنعت با یکدیگر همفکری می‌کنند. با این رویدادها آشنا شوید.

 

فین‌کاپ

فین‌کاپ یا «المپیاد برنامه‌نویسی مالی و بانکی» یک ماراتن سه‌روزه برنامه‌نویسی است و شرکت‌کنندگان می‌توانند فردی یا گروهی در این رویداد رقابت کنند. برگزارکننده اصلی این المپیاد برنامه‌نویسی، شرکت یاس ارغوانی است، اما سایر شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بانک ملت نیز در این رویداد حضور دارند و آن را حمایت می‌کنند. شرکت‌هایی مانند بهسازان ملت، گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، شرکت به‌پرداخت ملت، بانک ملت و سایر سازمان‌ها مانند پژوهشکده فناوری اطلاعات، دانشکده تربیت مدرس، کنسرسیوم کسب‌وکارهای اینترنتی ایران و شتاب‌دهنده فارابی در این رویداد حضور داشتند و در جایگاه داوری قرار گرفتند تا در نهایت بتوانند سه تیم از بین شرکت‌کنندگان را به‌عنوان برگزیده انتخاب کنند.

فین‌کاپ در مدت‌زمان برگزاری رویداد، محیطی شبیه‌سازی‌شده محیط بانک در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد تا مهارت‌های فین‌تکی آنان و نحوه اجرای ایده‌های جدید را بسنجد. شرکت‌کنندگان در سال گذشته، نخستین سال اجرای این ماراتن برنامه‌نویسی، تنوع زیادی داشتند. گروهی نرم‌افزار PFM خود را توسعه می‌داد و دیگری چت‌بات پرداخت در تلگرام داشت و تیمی هم صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی و شخصی را مدیریت می‌کرد. فین‌کاپ قرار است مانند دوره نخست خود، اسفندماه هر سال برگزار شود.

 

فین‌تک فست

رویداد فین‌تک فست محصول مشترک دیگری از همکاری بانک و PSP و شرکت‌های پرداخت است. بانک پاسارگاد، هلدینگ فناپ و دو شرکت زیرمجموعه آن؛ یعنی داتین و اتیک برگزارکنندگان این رویداد بودند. تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد نیز ابتدا ایده خود را در مدت‌زمان کوتاه و مشخص به حاضران معرفی می‌کنند، هم‌تیمی خود را در بخش شبکه‌سازی پیدا می‌کنند و در طول برگزاری رویداد در فضایی شبیه‌سازی‌شده ایده خود را گسترش می‌دهند تا بتوانند یکی از سه برگزیده این رویداد باشند. هدف از برگزاری این همایش حمایت و تجاری‌سازی ایده‌های جدید و حل مسائل حوزه بانکی است و در این میان استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بانکداری، پرداخت الکترونیکی و بورس نیز معرفی می‌شوند. فین‌تک فست نیز اسفندماه هر سال را برای رویداد خود انتخاب کرده است و از سال 94 هر سال برگزار می‌شود. تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد در حوزه‌های مختلف فین‌تک شرکت می‌کنند و باید تلاش کنند راهکار متفاوتی به مسائل موجود در نظام بانکداری و پرداخت ارائه کنند.

 

بیمه‌تک

ماراتن برنامه‌نویسی بیمه‌تک شروع پاییز را برای برگزاری رویداد خود انتخاب کرده است. شتاب‌دهنده فارابی با همکاری دانشگاه شهیدبهشتی و بیمه آرمان این رویداد را نخستین‌بار مهرماه امسال یعنی 1396 برگزار کرد و پذیرای تیم‌هایی از سراسر ایران بود که در زمینه بیمه فعالیت می‌کردند. در این رویداد به تیم‌ها سه چالش ارائه شد و سه گروه نیز که بهترین پاسخ برای این چالش‌ها را داشتند، به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند. بیمه‌تک کار خود را به‌تازگی در کشور آغاز کرده است، اما تخصصی بودن این رویداد و کم بودن رویدادها و حتی استارت‌آپ‌ها در حوزه بیمه، آن را از سایر رویدادهای دیگر متمایز می‌کند. بیمه‌تک تلاش دارد در عین حال که بهترین گروه را انتخاب کند، به تیم‌های شرکت‌کننده درباره صنعت بیمه و دانش آن اطلاعات بیشتری آموزش دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

و گرگ‌های گوسفندنما

در مقابل استارت‌آپ‌های کاغذی مفهوم گرگ‌های گوسفندنما هم دیده می‌شود که در واقع به افراد، شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی گفته می‌شود که پشت نقاب حمایت از جوانان کشور در راستای مسئولیت‌های اجتماعی‌شان، به دنبال منافع خودشان هستند و حضور و حمایتشان از ایده‌ها و جوانان فقط در حد همان حضور در عکس‌های خبری است و بعد از آن رویداد دیگر چیزی یادشان نمی‌آید.[/mks_pullquote]

 

توسن‌بوم

توسن‌بوم ماراتن برنامه‌نویسی دیگری است که در آن سرویس‌های کامل بانکی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود و با چالشی که در آن هکاتون مطرح شده، تیم‌ها برای ارائه بهترین راهکار به چالش کشیده می‌شوند. معیار انتخاب بهترین ایده‌ها نوآوری و توجه به نیاز مشتری در حوزه فین‌تک است. سرویس‌های بانکی که توسن‌بوم به گروه‌های شرکت‌کننده ارائه می‌کند، تنوع زیادی دارد و در نتیجه فرصت مناسبی برای بسیاری از استارت‌آپ‌هایی است که می‌خواهند در محیطی شبیه‌سازی‌شده محصول خود را محک بزنند، چراکه شاید سرویس بانکی مورد نیاز را در فضای واقعی بازار در اختیار ندارند. توسن‌بوم به مدت دو سال است که زیر نظر هلدینگ توسن، زمستان هر سال برگزار می‌شود و تلاش دارد روند خود را ادامه دهد. مربیان این ماراتن متخصصان حوزه فین‌تک و صاحبان استارت‌آپ‌های فین‌تکی موفق هستند و داوران را مدیران ارشد بانکی، شرکت‌های زیرمجموعه توسن و شرکت‌های فین‌تکی تشکیل می‌دهند. در انتهای این رویداد سه گروه به‌عنوان تیم‌های برگزیده معرفی می‌شوند، دو گروه نیز به‌عنوان ایده برتر و جایزه ویژه هیات داوران انتخاب می‌شوند.

 

فین‌استارز

همایش فین‌استارز خود را بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپ‌های مالی ایران و خاورمیانه می‌داند. این رویداد بهاری که نخستین بار سال گذشته در فروردین‌ماه برگزار شد، همزمان با نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار می‌شود. هرچند این همایش بخش مسابقه نیز دارد، اما ماراتن نیست و استارت‌آپ‌ها می‌توانند در پنل‌های تخصصی شرکت کنند و با سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها، مربیان و متخصصان حوزه فین‌تک دیدار و تعامل داشته باشند. برگزارکننده این رویداد شرکت فرابورس ایران است و هدف این رویداد را معرفی و تعامل کارآمد فعالان اکوسیستم حوزه فین‌تک می‌داند. البته اهداف دیگر این رویداد نیز قابل چشم‌پوشی نیست. در این گردهمایی هم سرمایه‌گذاران با استارت‌آپ‌ها دیدار می‌کنند و هم فعالان حوزه بورس و فرابورس با فعالیت‌های استارت‌آپ‌های این حوزه بیشتر آشنا می‌شوند.

در مسابقه فین‌استارز به شرکت‌کنندگان محور و چالش داده می‌شود و آنها باید با طراحی محصول یا خدمتی برای این چالش راهکار مناسبی تهیه کنند. داوران و مربیان این مسابقه را مدیران ارشد شرکت بورس و فرابورس ایران و برخی از مدیران شرکت‌های پرداخت تشکیل می‌دهند.

 

فینتاک

فینتاک رویداد استارت‌آپی دیگری است که نه مسابقه دارد و نه سالانه برگزار می‌شود. فینتاک نشست‌های ماهانه فعالان استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تکی با یکی از چهره‌های موفق این حوزه است. این نشست‌ها از اواسط تابستان سال 95 آغاز شدند و از آن زمان به بعد هر جلسه در یک مکان خاص با حضور فردی خاص برگزار شده است. استارت‌آپ‌ها در این رویداد به‌دنبال ربودن گوی سبقت از هم‌قطاران خود و بردن جایزه‌ای مالی نیستند، بلکه می‌خواهند با فرد شناخته‌شده حوزه فین‌تک که در آن جلسه میهمان برنامه است، دیدار داشته باشند، سوالات خود را از او بپرسند و با جزئیات نحوه فعالیت آنها و شرکت فین‌تکی آشنا شوند. این دورهمی‌ها گاه به شبکه‌سازی نیز منجر می‌شود و افرادی که می‌خواهند در حوزه استارت‌آپ‌های فین‌تکی آشنایی بیشتری پیدا کنند، فینتاک را انتخاب می‌کنند.

 

فینوکمپ

رویداد فینوکمپ با مشارکت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، بانک آینده، فینووا، فینوتک، آدانیک، رایان‌هم‌افزا، مرکز شتاب‌دهی نوآوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از ۲۹ آبان ماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، آغاز به کار کرده بود، چهاردهم آذرماه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد. در این رویداد، ۱۹ تیم، متشکل از ۸۶ نفر با طرح ۲۳ ایده با یکدیگر به رقابت پرداختند. علی بدیعی، مدیر فینووا، در اختتامیه فینوکمپ بابیان اینکه قصد تکرار در برگزاری این رویداد راداریم، گفت: «چالش‌هایی در برگزاری برنامه وجود داشت که برای رفع آن تلاش کردیم. همین موضوع باعث شد تا پلتفرمی ایجاد کنیم و در آن به چالش‌های استارت‌آپ‌ها پاسخ دهیم. اساس این پلتفرم گفت‌وگو است تا صاحب‌نظران در این زمینه پاسخگوی سؤالات باشند. اسم این پلتفرم فینوتاک است که به‌زودی منتشر خواهد شد و ما از شما می‌خواهیم به ما کمک کنید تا موجب بهبود کارکرد آن شویم.»

 

بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ششمین دوره خود را سال گذشته تجربه کرد. این همایش زمستانی توسط شرکت خدمات انفورماتیک برگزار می‌شود و تلاش دارد با گرد هم آوردن بخش وسیعی از شرکت‌های حوزه پرداخت، بانکداری الکترونیک و فین‌تک آخرین دستاوردهای این حوزه را ارائه کند؛ خواه سخت‌افزار باشد، خواه راهکارهای جدید بانکداری و خواه نرم‌افزارهای مختلف. این نمایشگاه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین رخدادهای حوزه فین‌تک دانست که بیشترین تعداد شرکت‌کننده را دارد و با استقبال سالانه خوبی مواجه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.