راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا ای‌بی پی‌پل را ترک کرد و به سمت یک رقیب کوچکتر اروپایی رفت؟

چند روز پیش شرکت بزرگ تجارت الکترونیکی ای‌بِی (eBay) اعلام کرد که می‌خواهد سرویس‌دهنده اصلی خودش را از پی‌پل به آیدن (Ayden) تغییر دهد. این موضوع باعث شد تا سهام پی‌پل به‌شدت در بازار آسیب ببیند، شرکتی که ارزش بازاری بیش از 100 میلیارد دلار دارد. روز بعد از این اتفاق در حالی‌که سهام پی‌پل کاهش پیدا می‌کرد، سهام شرکت ای‌بِی به بالاترین رکوردش در بازار نزدیک‌تر می‌شد.

.

آیدن چیست؟

آیدن یک استارت‌آپ کوچکی در هلند و ارائه‌دهنده سرویس‌های پرداخت آنلاین است که سرویس‌هایی مانند پردازش کارت اعتباری و سیستم‌های پایانه فروش به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

پی‌پل هم ممکن است که یکی از معتبرترین ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت باشد اما با رقابت شدیدی از سوی بسیاری از بازیکنان پرداخت بزرگ مانند استرایپ، اسکوئر و آی‌زیتل مواجه شده است.

درست است که کسب‌وکار آیدن سودآور است اما اندازه آن در مقایسه با غول آمریکایی پی‌پل قابل مقایسه نیست. حالا باید دیدی که چرا شرکت ای‌بِی تصمیم گرفت پی‌پل را به هوای کی رقیب کوچکتر اروپایی ترک کند؟

How Adyen is gaining ground in the e-commerce space from CNBC.

هزینه پایین‌تر برای پذیرندگان

ای‌بِی اعلام کرد که تصمیمیش مبنی بر ادغام پردازنده‌های پرداخت آیدن در نهایت منجر به کاهش هزینه و کنترل بیشتر امور مالی برای پذیرندگان می‌شود.

به عبارتی می‌توان گفت که این اقدام ای‌بِی، بخشی از استراتژی این شرکت در راستای تبدیل شدن به واسطه کامل پرداخت است. به گفته ای‌بِی مشارکت و همکاری با آیدن فروشندگان را قادر می‌سازد تا دید مرکزی بیشتری از داده‌هایشان داشته باشند و بتوانند تمام تراکنش‌ها و تعاملات مشتری را بهتر و بیشتر ردیابی و مدیریت کند.

آیدن با ارائه سرویس‌های پرداخت Backend به کسب‌وکارها به کاربرانش این امکان را می‌دهد که برای استفاده از فناوری‌ها و خدمات آیدن نیازی به تعامل مستقیم با شرکت ندارند. فیس‌بوک، Arbnb، اسپاتیفای، اوبر و نتفلیکس ازجمله مشتریان شرکت آیدن هستند

از طرف دیگر برای استفاده از پی‌پل، کاربران باید قبل از تکمیل تراکنش، یک حساب پی‌پل برای خودشان درست کنند و با رابط آن ارتباط برقرار کنند.

.

تجربه پرداخت ادغام‌شده

ای‌بِی می‌گوید که ادغام سرویس آیدن، گزینه بهتر و مناسب‌تری برای مشتریان در زمان انجام پرداخت‌هایشان است. دوین ونیگ مدیرعامل ای‌بِی می‌گوید: «ما بر این باوریم که با ارائه گزینه‌های پرداخت بیشتر برای خریداران و فروشندگان می‌توانیم تجربه بی‌نظری را در اختیار آنها قرار دهیم.»

پیتر ون در مدیرعامل آیدن

استفاده از سرویس آیدن به خریداران این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌هایشان را مستقیما از طریق ای‌بِی انجام دهند و دیگر نیازی نیست که قبل از انجام خرید مستقیما به حساب پی‌پل خودشان بروند.

پیتر ون در مدیرعامل آیدن در رابطه با این همکاری می‌گوید: « ما بسیار هیجان‌زده و خوشحالیم که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیکی در دنیا، آیدن را به‌عنوان شریک پرداخت جهانی‌اش انتخاب کرد. آیدن این قابلیت را دارد تا به‌طور منحصربه‌فردی پاسخگوی نیازهای بازارهای جهانی با حجم بالا مانند ای‌بِی باشد و ما مشتاقانه آماده‌ایم تا به فرایند انجام تراکنش‌ها در ای‌بی قدرت بخشیم و به رشد جهانی شرکت کمک کنیم.»

البته باید گفت که ای‌بِی تا جولای سال 2023 به مشتریانش این امکان را می‌دهد تا همچنان از پی‌پل به‌عنوان یک گزینه پرداخت استفاده کنند اما بیشتر پرداخت‌های ای‌بی تا سال 2021 از طریق آیدن پردازش خواهد شد.

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.