راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأثیر اتفاقات چند روز گذشته بر کاهش قیمت بیت‌کوین در بازار

قیمت بیت‌کوین در روزهای پنجشنبه و جمعه حدود 25 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و به نظر می‌رسد که روزهای ناخوشایندی در بازار برای ارزهای رمزنگاری‌شده پیش رو باشد. اما دلیل این کاهش قیمت چیست؟

بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در دنیا، چهارشنبه اول فوریه تا زیر 10 هزار دلار رسید و حتی تا 8 هزار دلار هم کاهش پیدا کرد. درست روزهای پایانی سال 2017 ودمدمای آغاز سال جدید میلادی بود که بیت‌کوین تا 56 درصد کاهش قیمت پیدا کرد و در حالی‌که اوج قدرت بیت‌کوین طی سال‌های حضورش در بازار، همان دسامبر 2017 بود که تا مرز 20 هزار دلار پیش رفت.

نمودار قیمت‌های سایت کوین مارکت کپ نشان می‌دهد که هفته‌ها است که بیت‌کوین در حال کاهش قیمت است و شاید موضع دولت هند در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده، در این کاهش قیمت‌های اخیرش هم بی‌دلیل نبوده باشد.

هفته گذشته بود که آرون جِیتلی وزیر مالی دولت هند با گفتن این جمله که قصد دارد تا استفاده از ارزهای دیجیتالی برای انجام پرداخت را حذف کند، کمی ترس بر جان سرمایه‌گذاران انداخت.

او گفت: «دولت هند ارزهای رمزنگاری‌شده را قانونی نمی‌داند و تمام تلاشش را هم خواهد کرد تا استفاده از این دارایی‌های رمزنگاری‌شده، چه برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و چه در سیستم پرداخت کشور را از بین ببرد.»

هند می‌خواهد استفاده از فناوری زنجیره بلوک را به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی دیجیتال را مورد بررسی قرار دهد. آجیت کورانا رئیس انجمن زنجیره بلوک و ارزها رمزنگاری‌شده هند (BACC) می‌گوید اعتراض می‌کند که ارزهای رمزنگاری‌شده صرفا بخشی از سیستم پرداخت نیستند.

او در مصاحبه‌ای که انجام داد گفت: «سیستم پرداخت شامل بخش‌های بسیاری ازجمله مکانیسم تسویه و سیستم بانکداری است. در این دوران، کیف پول‌های دیجیتالی و دیگر مکانیسم‌های پرداخت هم به کل این سناریو اضافه شده است.»

به گفته کورانا یک سوال پیش می‌آید که آیا یک فرد می‌تواند یک ارز رمزنگاری‌شده را برای معاوضه با یک ارز رمزنگاری‌شده دیگر استفاده کند؟

مایلز ایکرز تحلیل‌گر ارشد بازار در Centtrip می‌گوید: «وضعیت بد بیت‌کوین از همان آغاز سال 2018 شروع شد و تاکنون هم ادامه دارد و بیت‌کوین که زمانی 19 هزار و 891 دلار بود، در حال حاضر به پایین‌تر از 10 هزار دلار رسیده است.»

به گفته ایکرز، این کاهش قیمت ثمره صحبت‌هایی بود که وزیر مالی دولت هند درباره حدف کردن بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان بخشی از سیستم پرداخت کشور انجام داد.

چنین اخباری درست بعد از اینکه کره جنوبی اعلام کرد که فعالیت ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین، ریپل و اتریوم را ممنوع نمی‌کند و به‌جایش پیشنهاد قانون‌گذاری سفت‌وسخت این ارزها را داد، به وجود آمد.

از طرف دیگر، بنیان‌گذار صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده BitcoinBro، اولیور وُن لاندزبرگ می‌گوید که بیت‌کوین فقط در حال تجربه یک درد بزرگ و روبه‌رشد است و اتفاقا از انجام قانون‌گذاری‌های بیشتر در کره جنوبی درخصوص این ارزها، استقبال کرد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که به بیت‌کوین ضربه بسیار زد، ممنوعیت تبلیغ‌ در خصوص ارتقا و گسترش ارزهای رمزنگاری‌شده در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام بود.

راب لترن، مدیر مدیریت محصول فیس‌بوک می‌گوید: «ما می‌خواهیم که افراد بیشتر و بیشتر به‌دنبال کشف و یادگیری درباره محصولات و سرویس‌های جدیدی باشند که از کانال تبلیغات فیس‌بوک می‌بینند، آنهم بدون هیچ ترس و استرس و کلاهبرداری.»

به گفته لترن شرکت‌های بسیاری هستند که گزینه‌های باینری، عرضه اولیه ارزهای مرزنگاری‌شده و ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای که در حال حاضر با حسن نیت عمل نمی‌کنند را تبلیغ می‌کنند.

لترن معتقد است که این اقدام، تلاش مداوم برای بهبود یکپارچگی و امنیت تبلیغات ما است و همچنین از سودجویی مهاجمان با حضور در شبکه فیس‌بوک جلوگیری می‌کند.

شاید بشود گفت که در حال حاضر ریپل، بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده بزرگ و مهم زیاد از اقبال عمومی برخوردار نیستند.

فواد رزاق‌زاده تحلیل‌گر فارکس دات کام می‌گوید: «احساساتی که در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده وجود دارد، کم‌کم باتوجه به خبرهای منفی که از همه‌طرف شنیده می‌شود، دیگر احساسات چندان مثبتی نیست.»

باتوجه به اینکه فیس‌بوک تبلیغات مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده را در شبکه خودش ممنوع کرده است و اینکه صرافی‌های بزرگ این ارزها هم در حال توقف هستند، دیگر خبری از آن شور و هیجانی که مردم درباره بیت‌کوین و دیگر ارزها داشتند نیست.

بدتر از همه اینکه هفته گذشته 380 میلیون پوند ارزش ارز NEM توسط هکرها از صرافی کوین‌چک دزدیده شد و این خبر شاید تیر خلاصی بود که امنیت بیت‌کوین به‌طور کامل حتی توسط برخی کاربرها زیر سوال برود.

منبع: Express

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.