راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دبیر کارگروه فضای مجازی معاونت عملی ریاست جمهوری از نحوه برخورد دولت‌ها با بیت‌کوین سخن گفت

موضوع پول‌های نو پدید که شاید شناخته‌شده‌ترین آنها بیت‌کوین است، این روزها سروصداهای فراوانی به پا کرده است. در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، روح‌الله رحمانی دبیر کارگروه فضای مجازی معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری در نشستی با عنوان «فین‌تک در ایران» به این موضوع پرداخت و گفت: «بیت‌کوین بیش از اینکه شبیه دلار یا دیگر ارزهای جهانی باشد، شبیه طلا است. مقدار هر دو این‌ها در دنیا محدود است که تا الان نصف بیت‌کوین کشف شده. همچنین هر بیت‌کوین می‌تواند به مانند طلا به اجزاء کوچک تقسیم شود و از سوی دیگر هیچ دولتی تمام منابع آن را در اختیار ندارد. هیچ واسطی ندارد و قابل ردگیری نیست.»

او در ادامه به بررسی وضعیت این پدیده در برخی از کشورها پرداخت و گفت: «از نظر سوئیس، بیت‌کوین مهم‌ترین تهدیدکننده سوئیفت است؛ زیرا خیلی سریع‌تر، بدون کارمزد و با امنیت بالاتر می‌توان مبادلات بین‌المللی را انجام داد. هم‌اکنون در سوئیس ۳ بانک هستند که بیت‌کوین را به ارزهای بین‌المللی تبدیل می‌کنند.»

او افزود: «در هند برخی از بانک‌ها یک سال است که سوئیفت را کنار گذاشته‌اند و به گفته خودشان از هر تراکنش ۴۰ دلار صرفه‌جویی می‌کنند.»

او گفت: «در ژاپن نیز از این پول در داخل کشور استفاده می‌کنند. در این کشور ۲۶۰ هزار مغازه بیت‌کوین قبول می‌کنند و برای فرهنگ‌سازی نیز از یک گروه موسیقی کمک گرفته‌اند. همچنین بزرگ‌ترین بانک ژاپن قرار است از اواسط سال جاری میلادی ارز رمزینه این کشور را عرضه کند.»

رحمانی ادامه داد: «اما نمونه ناموفق در این مورد، کره جنوبی است که نتوانست به صورت درست با این موضوع برخورد کند و به این دلیل که مردم به سمت دلالی بیت‌کوین رفتند، فعلاً آن را ممنوع کرده است.»

او در پایان به موضوع جدیدی اشاره کرد و گفت: «تا پیش از این آدم‌ها وارد اینترنت می‌شدند و آدم‌ها کارهای مالی انجام می‌دادند، اما تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیارد اتصال غیر انسانی به اینترنت خواهیم داشت. سرویس‌هایی که این اشیاء می‌دهند یا از آن استفاده می‌کنند، همه رایگان نیستند. مثلاً خودروی بدون سرنشین که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شود، باید عوارض بدهد. بدین ترتیب باید این دو بر هم منطبق شوند. به همین دلیل است که مایکروسافت یک شرکت ایرلندی را خریداری کرده است که در زمینه  IOTو پول‌های رمزینه فعالیت دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.