راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پذیرش با شک و تردید ارزهای رمزنگاری‌شده در کنفرانس اقتصاد جهانی داووس

چهل و هشتمین اجلاس چهار روزه مجمع اقتصاد جهانی (World Economic Forum) از 23 تا 26 ژانویه در شهر داووس در سوئیس برگزار شد و بسیاری از سیاستمداران و رهبران اقتصادی از جای‌جای مختلف دنیا برای بحث و گفتگو و به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها درباره جهانی شدن، در مرتفع‌ترین شهر اروپا گرد هم جمع شوند.

در اجلاس این دوره افرادی مانند دونالد ترامپ، کریستین لاگارد، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، جک ما، آنگلا مرکل، امنوئل ماکرون، ترزا مِی و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا حضور داشتند که درباره مسائلی مانند نجات جهانی شدن اقتصاد و یافتن تعادل و توازن جدید در خاورمیانه و دیگر موضوعات سخنرانی کردند.

اما یکی از موضوعاتی که در اجلاس این دوره مطرح شد، بحث ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره بلوک بود که در سومین روز از این اجلاس پنلی با حضور برخی متخصصان درباره ارز بودن یا نبودن بیت‌کوین برگزار شد.

این پنل با نام «حباب دارایی‌های رمزنگاری‌شده» با حضور سیسیلیا اسکینگزلی معاون بانک مرکزی سوئد، جنیفر ژو اسکات مدیر رادیان پارتنرز، نیل ریمر هم‌بنیان‌گذار ایندکس ونچرز و رابرت شیلر اقتصاددان برنده جایزه نوبل برگزار شد. مجری پنل هم یانگ یانکینگ سردبیر رسانه چینی Yicai بود.

شیلر که قبلا توضیح داده بود که بیت‌کوین برای قیمت‌گذاری بیش از حد مبهم است، در این رویداد ارز رمزنگاری‌شده را «یک ایده زیرکانه» خواند؛ اما پیشنهادش بر این بود که فناوری پشت آن بهتر است که در جاهای دیگری مورد استفاده قرار بگیرد.

شیلر در این پنل گفت: «تکنولوژی این ارزها من را به شدت تحت تأثیر قرار داد و در برخی مناطق هم پخش شده است و برخی افراد هستند که عاشق این فناوری شده‌اند. اما به نظر من این تکنولوژی برای چیز دیگری است در صورتی که در حال حاضر به‌عنوان یک ارز مورد استفاده قرار گرفته است. فناوری زنجیره بلوک موضوع مهمی است اما باید گفت که چندان پایدار نیست.»

اسکات هم در این پنل به نظر می‌رسید که چندان موافق بیت‌کوین نبود و آن را «یک ارز بسیار ضعیف و بد» خواند. اسکینگزلی با این استدلال که یک ارز برای کارایی داشتن نیاز به ثبات قیمت و پذیرش گسترده دارد، در صبحت‌هایش بر ضعیف بودن بیت‌کوین تأکید کرد.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «به نظر من ارزهای رمزنگاری‌شده، مانند بیت‌کوین و دیگر ارزها، ضوابط و معیارهای پول را در بر ندارند. می‌توان به این ارزها نام دارایی داد اما باید گفت که آنها ذخیره پایداری از ارزش نیستند. آنها نواسانات بسیاری دارند و شما نمی‌توانید از آنها به‌عنوان ابزاری برای تبادل استفاده کنید.»

ریمر از ایندکس ونچرز هم با اشاره به اینکه تنها 9 سال از به‌وجود آمدن بیت‌کوین می‌گذرد گفت: «بیت‌کوین یکی از بی‎‌باک‌ترین، باشکوه‌ترین و عمیق‌ترین اختراعاتی است که تاکنون دیده‌ام.»

اما ادامه صبحت‌های ریمر در پنل کمی چاشنی انتقاد هم به همراه داشت و گفت: «9 سال است که درگیر این تجربه هستیم.با اینکه در دورانی اوضاعش خوب پیش می‌رود اما در کل هنوز ضعیف است و این پتانسیل را دارد که کاملا شکست بخورد و به صفر برسد اما باید بگویم که این ارز تاکنون کارهایی انجام داده است که بسیار قابل توجه است.»

زمانی که نوبت به اسکات رسید، او به بالا و پایین‌شدن قیمت‌های بیت‌کوین اشاره کرد و گفت: «این واقعیت که امروزه مردم صحبت از این می‌کنند که بیت‌کوین کمتر از 10 هزار دلار است، یک فاجعه است و یا اینکه بیت‌کوین بالاتر از 10 هزار دلار است و این موضوع دیوانگی است. بیت‌کوین هنوز زنده است و توجهات بسیاری را به‌خودش جلب می‌کند. همین موضوع که ما در حال حاضر در داووس و با حضور یک برنده جایزه نوبل، یک معاون بانک مرکزی و یک سرمایه‌گذار درباره بیت‌کوین صحبت می‌کنیم نشان از قدرتمند بودن این ابزار است.»

درحالی‌که اعضای این پنل درمورد ماهیت بیت‌کوین توافق نظر داشتند اما به نظر می‌رسید که هنوز عدم اطمینانی درباره آینده این ارز وجود داشت.

بخشی از صحبت‌های ریمر در این پنل به موضوع مقررات اختصاص داشت و گفت که هر فناوری واقعا نوآورانه‌ای باید در چهارچوب نظارتی موجود کار کند یا حداقل برای تأثیرگذاری پایدارتر باید علیه آن‌ها رفتار مسئولانه‌ای داشته باشند.

انجمن اقتصاد جهانی رویداد سالانه‌ای است که از سال 1971، همه‌ساله در سوئیس برگزار می‌شود. یک اقتصاددان آلمانی به نام کلاوس شواب تصمیم گرفت تا در شهر داووس، به دور از هیاهوی سیاسی، جایی برای جمع شدن رهبران اقتصادی و سرمایه‌داران اروپایی ایجاد کند.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.