راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنل داغ صنعت پرداخت / بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان زیان خالص تراکنش‌های بانکی در ایران است

در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، پنل چشم‌انداز صنعت پرداخت، مدل کسب‌وکار و ارتباط با صنعت بانکداری در سالن رودکی برج میلاد برگزار شد.

در این پنل علیرضا لگزایی قائم‌مقام بانک ملت، محمدرضا روشن‌نژاد معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک، عبدالعظیم قنبریان مدیرعامل پرداخت الکترونیک پارسیان، صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش و امیرحسین داوودیان معاون شرکت پرداخت الکترونیک سداد حضور داشتند و مینا ساعتچی مدیر این جلسه بود.

لگزایی قائم‌مقام بانک ملت عنوان کرد: «اگر روز عید نبود مداحی دعوت میکردیم که روضه‌ای بخواند و به حال این سیستم بانکی گریه کنیم. اگر تراکنش‌ها را به سه دسته زیر ۵۰ هزار تومان، بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و بالای ۲۰۰ هزار تومان تقسیم کنیم، ۷۰ درصد تراکنش‌ها از دسته اول و زیر ۵۰ هزار تومان هستند. سیستم بانک‌ها در تراکنش‌های زیر ۵۰ هزار تومان متحمل ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان خالص شده‌اند. جمع جبری این سه دسته با هم بیش از  ۶۰۰۰ میلیارد تومان زیان خالص است.»

قنبریان مدیرعامل پرداخت الکترونیک پارسیان بیان کرد: « با انجام ‌اصلاحات می توانیم امیدوار باشیم که شرایط فعلی تغییر کند و شاهد پیشرفت در این صنعت باشیم. اصلاحات جدی در این صنعت نیاز داریم، چه میزان سودی از حوزه پرداخت نصیب شتاب و شاپرک و خدمات انفورماتیک می‌شود؟ چرا مدل کارمزد انقدر باید اشکال  داشته باشد؟ چرا می‌ترسیم که در صنعت پرداخت یک صنف درست کنیم؟ چرا از صحبت هراسان هستیم؟  این یک مصیبت بزرگ است.»

فرامرزی مدیرعامل کارت اعتباری ایران کیش اظهار داشت: «نه تنها نظام پرداخت بلکه هر کسب‌وکار دیگری نیازمند بیزنس مدل است. وقتی بیزنس مدل نداشته باشیم، آرمان آن صنعت بنا بر سود دسته خاصی تعریف می‌شود. خودشان یک بیزینس پلن می‌چینند و به کل صنعت توجهی نمی‌کنند.این بیزنس مدل عارضه‌های زیادی دارد. زمانی که در نظام کارمزد بیزنس مدل نداریم و پایه اقتصاد شرکت‌های پرداخت درست نیست، وضعیت به چنین جایی می‌رسد.»

روشن نژاد معاون شاپرک گفت: «قبل از نظام فعلی کارمزد، ۳.۵ میلیون دستگاه پوز داشتیم و هم‌اکنون ۶.۵ میلیون. این مدل به معنای واقعی کار را شتاب‌دهی کرد. مدل موجود کارمزد مدل مناسبی برای تداوم نیست چرا که این مدل برای شتاب دهندگی در نظام بانکی آغاز به کار ولی حالا دیگر به این مدل نیاز نداریم.»

داوودیان معاون پرداخت الکترونیک سداد عنوان کرد: «موافق نیستم که تعداد پوز را شتاب دهی کردیم. تعداد پوز زیاد شود، هیچ کمکی به بهبود صنعت پرداخت نمی‌کند. ساعتی را فرض کنید که بر دیوار آویزان است و برعکس می‌چرخد. این کارکرد به هیچ دردی نمی‌خورد. در حال حاضر در صنعت پرداخت درآمد ما قرضی است یعنی کسی که از ما خدمت می گیرد اگر تمایل داشت پول ما را می دهد اگر نه هم که چیزی نمی دهد. درآمد زایی در این صنعت با تهدید جواب نمی دهد، برای اینکه از این صنعت درآمد به دست بیاوریم باید ابتدا ذی‌نفعان را شناسایی کنیم، بانک به عنوانی یکی از ذینفع ها به طور حتم برای خود سود می خواهد ولی شرکت های پرداخت نیز افکار مختلفی دارند یکی از این شرکت ها دنبال درآمد است ولی شرکت دیگری بیشتر از درآمدی که به دست می آورد، کارمزد پرداخت می کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.