راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونگی برخورد دولت با فیلترینگ استارت‌آپ‌ها در نخستین پنل همایش بانکداری الکترونیک با حضور وزیر ارتباطات و رییس کل بانک مرکزی

در پنلی که در روز نخست همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی حضور داشتند. در این نشست علی دیوان دری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان مجری پنل حضور داشت.

در ابتدای این نشست علی دیوان دری به بحث فیلترینگ استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و این موضوع را از وزیر ارتباطات جویا شد که آیا استارت آپ ها به عنوان پلتفرم قابل پذیرش هستند؟

دراین‌باره آذری جهرمی عنوان کرد: «خواست کسب و کارهای نوین از رگولاتوری این است که مانع آن‌ها نباشند. ما در دولت این مباحث را مطرح کردیم و با توجه به مداقه رییس جمهوری دراین‌باره تصمیم دولت این بود که تعارضات کسب‌وکارهای نوپا در معاونت حقوقی رییس جمهوری و با حضور وزارت ارتباطات و وزارت کار مرتفع شود. آنچه در حال حاضر برای کسب‌وکارها ضروری است ایجاد قانونی برای نحوه رفتار با کسب و کارهای نوپا و حمایت از آنان است.»

در ادامه علی دیوان دری با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و کاهش هزینه‌های مشتریان، برنامه‌های بانک مرکزی را در رابطه با کارمزدها جویا شد. دراین‌باره ولی الله سیف گفت: «نظام بانکی ما با چالش‌هایی مواجه است و اصلاح در نظام بانکی کشور نیاز است. چالش عدم تعادل هزینه و درآمد نظام بانکی کشور یکی از چالش‌ها است که باید مرتفع شود و عمدتاً بانک‌های ما عدم تعادل درآمد و هزینه دارند و باید ساختار کارمزدی نظام بانکی را اصلاح کنیم. عدم تعادل در دارایی و بدهی و عدم تعادل در نقدینگی مسائل دیگری است که باید آن‌ها را رفع کنیم.»

در ادامه دیوان دری به مسائل فین‌تک‌ها و انتقاد آنان نسبت به اینکه بانک مرکزی آن‌ها را به رسمیت بشناسد، اشاره کرد که ناصر حکیمی دراین‌باره گفت: «تنها جایی که استارت آپ ها را به رسمیت شناخت بانک مرکزی بود. در سازمان رسمی سنتی که روال‌هایی برای مقررات گذاری دارد، شکستن این روال‌ها کار سختی است. ما برای این منظور فرایندی شفاف را در مقررات گذاری ایجاد کردیم و دیگر با فرایند سنتی روبرو نیستیم. ما باید با این روند همراه شویم چراکه فناوری منتظر رگولاتوری نمی‌ماند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.