پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
7 مرحله برای انتخاب درست و صحیح نرمافزار BPM
نرگس کیومرزی؛ مدیر فروش راهکارهای نرمافزاری شرکت مهندسی تذرو افزار / تصمیم در خصوص آنکه چه نرمافزار مدیریت فرآیند کسبوکار (BPM) برای شرکت شما مناسب است، به دلایل مختلفی میتواند چالشبرانگیز باشد. برای شفاف شدن این موضوع بهتر است به تعریف BPM پرداخته شود؛
مدیریت فرآیندهای کسبوکار یک رویکرد است که بر جذب و بهبود فرآیندهای کسبوکار تمرکز دارد تا یک سازمان کارآمدتر شود.
هنگامیکه فرآیندهای واحدها (یا حتی سازمان به طور کلی) اجرایی شدند، شما میتوانید ناکارآمدی و تنگناها موجود را مشاهده کنید. این بینش به شما امکان میدهد تغییرات آگاهانه در هر فرآیند را برای کاهش هزینهها و بهبود کارایی کلی افزایش دهید.
اولاً BPM یک بازار پیچیده است و محصولات به شدت در ویژگیها و قابلیتها متفاوت هستند؛
ثانیاً بررسی و ارزیابی نیازمندیهای کسبوکار شما همیشه ساده نیست.
با این حال، با مرور و انجام این هفت مرحله، شما قادر خواهید بود با دقت نیازمندی کسبوکار خود را تعیین کرده و نرمافزار متناسب با نیازهای سازمان خود را شناسایی کنید و با اطمینان خاطر تصمیم نهایی برای انتخاب را اخذ کنید.
1. نیازهای خود را برای داشتن نرمافزار BPM مشخص کنید:
پیش از بررسی الزامات انتخاب صحیح سیستم مدیریت فرآیند کسبوکار، اطمینان حاصل کنید که نیاز شما واقعاً داشتن یک نرمافزار BPM است نه یک شیوه جدید مدیریتی.
در حقیقت نشانههای شفافی که نشان میدهد شما به یک نرمافزار BPM نیاز دارید عبارتاند از:
- اطلاعات تکراری در همه جای سازمان وجود دارد و احتمالاً شما با ثبت اطلاعات جدید در حال بزرگتر کردن این مشکل هستید.
- اخذ تأییدههای مورد نیاز بیشتر از زمان متعارف یا آنچه شما انتظار دارید طولانی است.
- استفاده از فایلهای کاغذی، پیدیاف و یا شیتهای اکسل تنها راه حل انجام کارها هستند.
- استفاده از سیستمها و ابزارهای موجود در سازمان سخت بوده و قابلیت بهروز شدن سریع و تأمین نیازهای روزانه کسبوکار شما بر اساس بازار پویا را ندارند.
اگر سازمان شما حتی تجربه یک یا دو مورد از مشکلات بالا را دارد، سازمان به طور قطع نیازمند سرمایهگذاری برای نرمافزار BPM است.
- تشخیص اینکه آیا شما اساساً به یک نرمافزار BPM نیاز دارید آسانتر از تعیین نیاز به نرمافزاری جدید است. خصوصاً اینکه هیچ کس تمایل ندارد که اعتراف کند انتخاب اولیهٔ خوبی نداشته است.
بهطور مثال تمرکز بر روی یک نرمافزار جدید بجای تمرکز بر اهداف کسبوکار میتواند نشانههای سازگاری کندی داشته باشد اما الزاماً به این معنا نیست که نیازمندی کسبوکار سازمانتان را برآورده نخواهد کرد.
با این حال اگر متوجه شدهاید که خودتان یا همکارانتان تمرکزی وسواس گونه برای ایجاد فرایندهای بینقص دارید، این میتواند بدان معنا باشد که نرمافزار بیش از حد خشک و غیر منعطف است.
2. شناسایی ویژگیهای پایه و اساسی که ابزار باید داشته باشد:
هنگامی که دلایل نیاز به نرمافزار BPM را تعیین میکنید، مشخص کردن ویژگیهای مهم و اساسی ضروری است. برای به دست آوردن ویژگیهای اصلی که نیاز دارید، مشکلات عمده خود را با این سؤالات شفاف نمایید:
- آیا استاندارد سازی یا الزامات صلب مهمتر از انعطافپذیری است؟ این به شما کمک میکند تا سطح سفارشیسازی مورد نیاز خود را تعیین کنید؟
- آیا کارکنان بیش از حد درگیر انجام کارهای مکانیکی (غیرفکری) هستند؟ در این صورت، BPM با قابلیتهای اتوماسیون قوی و احتمالاً با قابلیت سازگاری با فرآیند خودکار سازی رباتیک (RPA) مورد نیاز شماست.
- آیا فرآیندهای شما نیاز به تعامل مداوم با اشخاص دیگر دارد (B2C)؟ اگر چنین است، نرمافزار باید بتواند ارتباط مشتریان، تأمینکنندگان و سایر اعضای خارج از سازمان شما را از طریق سیستم با شما و برای آنها برقرار کند.
- آیا شما غرق در دادهها و اطلاعات غیر سازمان یافته یا استفاده نشده هستید؟ گزارشهای تحلیلی، پایگاه داده امن و سفارشیسازی شده امری بسیار ضروری است. اگر تولید و خواندن گزارشها آسان نیست، چنین سامانهای یک مزیت و دستاورد خواهد بود.
- آیا شرکت شما در حال رشد یا در آستانه ارزشگذاری است؟ از انتخاب نرمافزاری که همزمان با شرکت شما رشد نمیکند اجتناب کنید. از پاسخگو بودن نرمافزار انتخابی به نیازهای آینده سازمان خود اطمینان حاصل نمایید.
- آیا شرکت شما با سیستمهای متعدد (جزیرهای) کار میکند؟ یک نرمافزار با یک رابط کاربری قابل برنامهریزی انتخاب کنید که میتواند تمام یا چند سیستم جزیرهای را بهراحتی یکپارچه سازد.
درنهایت برای این مرحله، به یاد داشته باشید که شما به دنبال حل مشکل سازمان هستید، نه خرید یک ویژگی و نرمافزار. اگر مشکل شما بدون ویژگی و یا یک نرمافزار که فکر میکنید ضروری است قابل حل است، پس این ویژگی یا نرمافزار عامل تعیینکننده نیست.
3. با نشان دادن ارزش نرمافزار به مدیران سازمان، بودجه را دریافت کنید:
برای قانع کردن مدیران برای سرمایهگذاری در BPM، شما باید بر نتایج و دستاوردها تمرکز کنید. اگرچه BPM ممکن است وظایف زیادی از پرسنل واحد شما تسهیل کند، اما مدیران ارشد و مدیران اجرایی تمایل چندانی به سادهسازی کارها برای کارکنان ندارند.
اکثر مدیران اجرایی به فاکتورهای درآمد فکر میکنند و اکثر مدیران ارشد به افزایش عملکرد سازمان. بر این مبنا است که آنها اطمینان حاصل میکنند هر بخش کاری در کسبوکار به اهداف تعیین شده دست مییابد. با توجه به اولویتبندیهای آنها، برای گرفتن بودجه، شما باید دستاوردهای استقرار نرمافزار جدید در راستای اهداف آنان را تشریح نمایید نه اهداف واحد خود را.
بودجهٔ دریافتی شما میتواند گزینههای شما را محدود کند؛ اگرچه، همیشه قیمتها قابل مذاکره هستند.
4. زمان بهرهبرداری، تطبیق و استانداردهای پشتیبانی را تعریف کنید:
زمانی که در بازار BPM وارد شوید، متوجه خواهید شد که اکثر شرکتهای نرمافزاری ادعا میکنند که بهرهبرداری سریعی دارند و هرگز یا ندرتاً به کد نویسی احتیاج مییابند. این مربوط به زمانی است که داشتن یک برنامهٔ زمانبندی که فرآیند طراحی، بهرهبرداری و تطبیق را تخمین میزند به شما مزیت میبخشد.
یکی از عوامل مهم تصمیمگیری برای انتخاب شرکت نرمافزاری مناسب، ارائه خدمات پشتیبانی است. همه نرمافزارهای BPM برای کاربران کسبوکار تجاری و IT مناسب نیستند. کاربرانی را که بهطور مداوم از نرمافزار جدید استفاده خواهند کرد شناسایی کنید و مطمئن شوید که از پشتیبانی مورد نیازشان برخوردار خواهند بود.
اگر نرمافزاری به دلیل از کار افتادن زیاد یا افت سرعت متناوب شناخته شده است، این بدین معنا است که آن نرمافزار بر روی کاغذ خوب است اما برای استفاده و کاربری مناسب نیست.
5. زمانبندی و چگونگی سنجش موفقیت را مشخص کنید:
موفقیت بهتر است پیش از به اجرا درآمدن کامل محصول در فاکتورهای عددی تعریف گردد. فاکتورهای عددی فضای زیادی برای بحث باز میگذارند و ممکن است به یک محصول نهایی با ارزشی کمتر از میزان سرمایهگذاری منجر شود.
اهداف مشخص عددی با حاشیه خطای مشخص داشته باشید و جدول زمانبندی برای تأخیر در عملکرد و زمان پذیرش تعیین نمایید.
سنجش خوب با در نظر گرفتن زمان کل روند پروژه است. قبل از اجرای یک نرمافزار جدید، طول تکمیل هر فرآیند را پیشبینی کنید.
شروع و پایان هر فرآیند را با کاربرانی که با آن درگیر هستند تعریف کنید و اطمینان حاصل نمایید که آنها میدانند که عملیات تست در طول اجرای فرآیند طبیعی است و اینکه آنها چقدر میتوانند سریع آن را کامل کنند مورد سنجش نیست.
6. در جلسات دمو فعال باشید و میزان انطباق محصول به نیازهای خودتان را بسنجید:
برنامهریزی شرکت در دمو نرمافزار و مشارکت در جلسه با سؤالات از پیش آماده شده مهمترین گام در انتخاب نرمافزار BPM صحیح است.
تنها در طول جلسه دمو شما میتوانید دریابید که محصول چیست و چه کاری میتواند انجام دهد و اینکه آیا انتخاب مناسبی برای کسبوکار شما است یا خیر.
برخی سؤالاتی که باید در جلسه دمو بپرسید عبارتاند از:
- چگونه محصول شما میتواند به من کمک کند تا مشکل سازمانم را حل کنم؟ توضیحاتی در خصوص مشکلات اصلی خود بدهید و اجازه دهید دمو دهندگان به شما نشان دهند که چگونه محصول آنها میتواند نیازهای شما را برآورده کند.
- آیا شما ویژگیهای خاصی دارید که به حل این مشکل کمک میکند؟ این سؤال به شما کمک میکند تا در قابلیتهای کامل محصول دقیق شوید.
- آیا محصول خود را به عنوان بهترین راه حل و گزینه برای مشکل سازمان ما میدانید؟ اکثر آنها پاسخ مثبت میدهند، اما شما میتوانید بر اساس پاسخ آنها درک کنید که تا چه حدی پاسخ درستی است.
- آیا شما در صنعت یا موارد مشابهی با سازمان من مشتری دارید؟ در بهترین حالت، شما یکی از بسیاری از مشتریان در آن صنعت خواهد بود که سعی در حل مشکل مشابه با شما کرده است.
قبل از اینکه به دیدن دموی یک نرمافزار دیگر بروید، بر روی اطلاعاتی که دریافت کردهاید تأمل کنید. بعضی از سؤالاتی که پرسیدهاید را مورد بررسی قرار دهید و با یادداشتهایتان مقایسه کنید.
7. محصول را کنترل کرده و فرآیند بهبود ایجاد کنید:
نکته پایانی و مهم اینکه پس از استقرار نرمافزار آن را فراموش نکنید. به طور منظم فرآیندهای خود را بررسی مجدد کنید، با کارکنان چک کنید که آیا چیزی نیاز به بهبود دارد یا خیر و تغییرات کوچک را با هدف افزایش بهرهوری بیازمایید.