راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بدون مطالعه وارد دنیای بیت‌کوین نشوید

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ آسمان آبی / در ایران هنوز قانونی برای بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده وجود ندارد. البته این به معنای غیرقانونی بودن بیت‌کوین نیست. به عبارتی قانون درباره بیت‌کوین ساکت است و از نظر حقوقی این ارزها فعلاً در یک عالم برزخی به سر می‌برند. مدیران بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی هم که تا امروز درباره بیت‌کوین اظهارنظر کرده‌اند هیچ‌یک نگفته‌اند کسی از بیت‌کوین استفاده نکند. همه آن‌ها درباره دو چیز هشدار داده‌اند: اول این‌که مراقب کلاهبردارها در این عرصه باشید و دوم، اگر وارد این عرصه می‌شوید توجه داشته باشید که با ریسک خودتان وارد بازار شده‌اید. در این متن این دو موضوع را بیشتر باز می‌کنیم.

مراقب کلاهبردارها باشید. کلاهبردارها شکل و شمایل خاصی ندارند. روی کاغذ همه می‌توانند کلاهبردار باشند و شما نباید به‌راحتی به کسی اعتماد کنید. در خارج از ایران کسب‌وکارهایی به وجود آمده‌اند که خیلی‌ها به آن‌ها اعتماد کرده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود اعتماد کردن به آن‌ها آسان‌تر باشد. به‌طور مثال کوین‌بیس یکی از این استارت‌آپ‌های بیت‌کوین است که کاربران زیادی برای ورود به بازار بیت‌کوین از خدمات این کسب‌وکار استفاده می‌کنند. نکته ناراحت‌کننده برای ما ایرانی‌ها این است که کسب‌وکاری مانند کوین‌بیس به ما سرویس نمی‌دهد و گاهی برخی از کسب‌وکارهایی که به ما ایرانی‌ها سرویس می‌دهند هم ناگهان سرویس‌دهی‌شان را قطع می‌کنند.

تا زمانی که قانون در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده دقیق و شفاف نوشته نشود، برای اعتماد کردن به هر جایی که در این زمینه کار می‌کند هیچ مرجع قانونی وجود ندارد.

پیش از هر چیز 10 ساعت مطالعه کنید. توصیه همه فعالان حوزه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده این است که قبل از این‌که ساعت‌ها مطالعه مفید داشته باشید وارد این عرصه نشوید. بیت‌کوین یک دستاورد فناورانه قلمداد می‌شود و مانند بورس است. همان‌طور که برای ورود به بورس باید آموزش ببینید، ورود به عرصه سرمایه‌گذاری بیت‌کوین هم بدون آموزش مثل قمار می‌ماند. خوشبختانه چند کتاب به زبان فارسی در زمینه بیت‌کوین انتشار یافته و به‌تازگی نیز کتاب «راهنمای بیت‌کوین» توسط شبکه راه پرداخت منتشر شده است. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید می‌توانید راهنماهای وب‌سایت‌هایی مانند «کوین‌دسک» و «کوین‌تلگراف» را بخوانید. خود وب‌سایت «بیت‌کوین» هم راهنمای خوبی دارد که پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کنید.

از وب‌سایت‌های انتشار داده‌ها استفاده کنید. یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌هایی که محل رجوع خیلی از کاربران است، وب‌سایت «کوین‌مارکت‌کپ» است. این وب‌سایت تمام ارزهای رمزنگاری‌شده دنیا را فهرست کرده است و شما می‌توانید ارزش بازار و قیمت این ارزها را مشاهده کنید. البته به‌مرور وب‌سایت‌های بهتری هم اضافه می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ منتها نکته مهم این است که برای دانستن ارزش هر «کوین» لازم است از وب‌سایت‌های پذیرفته‌شده اطلاعات به‌روز بگیرید. اگر اطلاعات شما محدود به چیزهایی است که برخی در گروه‌های تلگرامی فارسی‌زبان منتشر می‌کنند، به‌هیچ‌وجه وارد این بازار نشوید. متأسفانه برخی در این گروه‌های تلگرامی با گمراه کردن بقیه سعی می‌کنند پول دربیاورند.

و در پایان و نه کم‌اهمیت‌تر از همه؛ ریسک را فراموش نکنید. برای ورود به عرصه ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین هرگز با پولی که به آن احتیاج دارید وارد بازار نشوید. بیت‌کوین عرصه پرتلاطمی است و نوسان قیمتی شدیدی دارد. در این بازار خیلی‌ها سودهای خوبی می‌کنند و تعداد بیشتری ضررهای هنگفت. برای این‌که شما جزو دسته بازنده‌ها نباشید، لازم است بدانید که این بازار پرریسک است و ریسک را در نظر بگیرید. نوسان شدید در بازار یعنی هر زمانی وارد بازار شوید باید انتظار این را داشته باشید که سرمایه‌تان خیلی سریع نصف شود. با توجه به این‌که بسیاری معتقدند این کوین‌ها به‌مرور ارزش‌شان بیشتر می‌شود، در نظر داشته باشید ورود به این بازار ورود به یک بازار بلندمدت است. ورود به این بازار در دوره‌های کوتاه‌مدت به‌نوعی سفته‌بازی است و برای ورود به آن به شکل سرمایه‌گذاری باید به این بازار بلندمدت نگاه کنید. در بلندمدت امکان این‌که سود کنید بیشتر است. همین روزها که بیت‌کوین دچار سقوط شده است نسبت به ۶ ماه قبل هنوز قیمت بالاتری دارد. کسانی این روزها ضرر کردند که این اواخر وارد شدند و می‌خواستند یک‌شبه پولدار شوند و درنهایت بعد از این‌که قیمت‌ها افتاد با ضرر بازار را ترک کردند. راستی اگر کسی به شما وعده یک‌شبه پولدارشدن داد بدانید و آگاه باشید که کلاهبردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.