راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی کوتاه به پنل ارز رمزها در اولین روز از همایش هفتم

آخرین پنلی که در روز اول هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، مربوط به پنل «ارز رمزها» بود که با استقبال بسیار خوبی نیز روبه‌رو شد. در این پنل، ارز رمزها ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، دکتر ولی‌اله فاطمی صاحب‌نظر در نظام‌های پرداخت، مهندس محسن قادری مدیرعامل شاپرک، عباس آشتیانی پژوهشگر در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده و مصطفی امیری فعال فضای استارت‌آپ‌های فین‌تک، حضور داشتند و رضا قربانی مدیرعامل شبکه راه پرداخت نیز مدیریت این پنل را بر عهده داشت.

در ابتدای این پنل، حکیمی در پاسخ به سؤال رضا قربانی که شما به‌عنوان مقام ناظر و رگولاتور، چگونه به ارزهای رمزنگاری شده نگاه می‌کنید؟ و آیا این ارزها را به افراد نیز توصیه می‌کنید یا خیر؟، گفت: «ما چه توصیه کنیم و چه توصیه نکنیم، افراد این ارزها را می‌خرند. درباره ارزهای رمزنگاری شده حتی در دنیا نیز به یک جمع‌بندی واحد نرسیده‌اند و این موضوع نیز به دلیل گیجی رگولاتوری است؛ بنابراین در رابطه با ارزهای رمزنگاری شده رایج مانند بیت‌کوین، اتریم، ریپل و چند ارز دیگر، هیچ اظهارنظر، حمایت و یا مقاومت خاصی بروز نمی‌دهم و اجازه می‌دهم تا بازار جایگاهش را خودش پیدا کند و در بهترین حالت ممکن سکوت می‌کنم. فشار زیادی نیز روی بانک مرکزی وجود دارد که که می‌گویند درباره ارزهای رمزنگاری شده اظهار نظر مستقیمی کنید و این انتظار به دلیل این است که حاکمیت ما در داخل کشور عادت کرده است که هر وقت با پدیده‌ی جدیدی مواجه می‌شود سریع واکنش نشان دهد و اظهار نظر کند و وقتی که خلاف این موضوع انجام می‌شود، غیر منتظره است زیرا واقعا نیازی نیست سریع واکنش نشان داد، بلکه به نظر بنده باید کمی صبوری کرد. ولی در کل به دلیل نوسانات قیمتی بالای آن‌ها، این ارزها بسیار ریسکی هستند.»

در ادامه‌ی این پنل دکتر فاطمی به‌عنوان صاحب‌نظر در نظام‌های پرداخت درباره ارزهای رمزنگاری شده و فناوری زنجیره بلوک گفت: «باید قبول کنیم که این تکنولوژی بسیار جوان است و خیلی نیاز به تجربه دارد و شرکت‌های تکنولوژی، اقتصاددان‌ها و بانک مرکزی و بقیه بازیگران این صنعت باید در یک محیط آزمایشگاهی تمام اجزای این تکنولوژی را بررسی کنند.»

فاطمی ادامه داد: «شاید یکی از کاربردهای تکنولوژی زنجیره بلوک در فضای عدم اعتماد باشد و خیلی نمی‌توانیم انکار کنیم که در شرایط اقتصادی موجود و در شرایط فعلی حاکمیتی درزمینه دسترسی به اطلاعات، به عدم اعتماد نرسیده‌ایم ولی شاید فناوری زنجیره بلوک راهی برای رسیدن به اعتماد باشد و استفاده از این فناوری در پروژه‌های ملی می‌تواند به حفظ امنیت اطلاعات کمک کند.»

سپس قربانی از قادری پرسید: «ارزی به نام ریپل شکل گرفته است و سودای رقابت با سوئیفت را دارد، به نظر شما می‌شود به سمت این ارز رفت؟»

قادری نیز در پاسخ به این سؤال گفت: «بله. ولی به نظر بنده ما مسئله را بسیار کوچک‌تر ازآنچه در واقعیت وجود دارد، می‌بینیم. این تکنولوژی به وجود آمده است و نمی‌شود آن را کنار گذاشت ولی بحث فقط ارز نیست بلکه بحث مهمی که وجود دارد، زنجیره بلوک است. زنجیره بلوک است که دارد کل پارادایم سیستمی که امروز می‌شناسیم را تغییر می‌دهد؛ بنابراین تمرکز ما بیشتر باید روی تغییرات باشد و موجی که ایجاد شده است، موج فناوری زنجیره بلوک است.»

مدیر عامل شاپرک افزود: «در دنیا استفاده از بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده در حال گسترش و پیشروی است و باید با تحلیل‌های همه جانبه و تعریف یک پروژه با مشارکت دولت، مجلس، صنایع، اقتصاددانان و … نسبت به روشن شدن تکلیف این مسئله اقدام کنند.»

آشتیانی نیز در این پنل گفت: «تجربه‌های موفق کشورهای دیگر نشان می‌دهد که باید برای بهره‌مندی از زنجیره بلوک، پروژه‌های ملی تعریف کنیم. همچنین زنجیره بلوک پدیده خوبی است که باعث حفظ و امنیت بالای اطلاعات می‌شود بنابراین اجرا کردن پروژه‌های زنجیره بلوک در دولت الکترونیک می‌تواند کمک‌های بسیاری در حوزه سوابق مختلف داشته باشند.»

امیری نیز درباره ارزهای رمزنگاری شده گفت: «به نظر بنده امروز ارزهای رمزنگاری شده از رگ گردن به دولت و حاکمیت نزدیک‌تر هستند و واقعیت این است که با توجه به شرایطی که کشور ما دارد و با توجه به مدل حاکمیتی که در کشور ما حاکم بوده، این ارزها آینده را تغییر خواهند داد و دگرگون خواهند کرد و همین‌الان باید برای آن‌ها راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم و باید بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده مناسب را کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.