راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کیفیت گزارشگری مالی، کلید موفقیت بانک‌ها / گفتگو با سائده سعیدی‌فرد تحلیلگر ارشد سامانه‌های مالی شرکت پویا

ماهنامه عصر تراکنش / سامانه مالی، اگرچه فقط یکی از سامانه‌های مورد استفاده یک بانک است، اما وظیفه بسیار سنگینی، به‌ویژه در حال حاضر، بر دوش دارد. یکی از مهم‌ترین انتظارات از یک سامانه مالی که می‌تواند با استقرار خود در بانک، به عملکرد آن بیفزاید، کیفیتی با عنوان «شفافیت» است؛ تا جایی که بانک بتواند عملکرد مالی خود را به الزامات استاندارد IFRS برساند. شفافیت، کیفیتی است که ارزش افزوده زیادی برای بانک‌ به‌همراه می‌آورد و در نتیجه بانک از آثار بیرونی و درونی آن بهره‌مند می‌شود، اما چنین سامانه‌ای آیا تاکنون به بانک‌ها ارائه شده است و چطور یک سامانه نرم‌افزاری می‌تواند شفافیت را به مجموعه عملکرد یک بانک اضافه کند؟

 

سرمایه‌ای به‌نام شفافیت

بانک‌ها به شفافیت مالی نیاز مبرمی دارند. بر پایه همین شفافیت است که می‌توانند به اعتبار خود بیفزایند، آن را اثبات کنند و از این طریق درآمدزایی بیشتری داشته باشند. اعتبار، مهم‌ترین سرمایه بانک و عامل اصلی رشد درآمدهای آن است. در شرایطی که کوچک‌ترین خبر درباره بانک‌ها به‌سرعت در جامعه منتشر می‌شود و مردم را به تکاپو می‌اندازد تا از امنیت و ارزش سرمایه‌های خود در بانک مطمئن شوند، وجود عاملی به‌نام شفافیت بانک می‌تواند میزان اعتبار و درستی عملکرد بانک را در جامعه تضمین کرده و بر اساس آن منابع بیشتری جذب کند، یا برعکس، می‌تواند موجب ریزش منابع شود.

در عین حال کشوری که شفافیت مالی را در دستور کار خود قرار داده است، می‌تواند با رسیدن به هدف‌هایی مانند بالا بردن رتبه اعتباری، افزایش انضباط مالی و مبارزه با فساد مالی و اداری، هم به رشد و توسعه اقتصاد داخلی خود کمک کند و هم اعتماد سایر بانک‌های بین‌المللی را به خود جلب کند. برای یک بانک، تنها راه ارتباط و همکاری با بانک‌های بین‌المللی که شناخت کافی از آن ندارند، ارائه گزارشی شفاف و مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی رایج از عملکرد مالی بانک است.

حالا دیگر خبری از تحریم نیست و راه برای همکاری با بانک‌های بین‌المللی باز شده است و بانک‌های کشور تلاش دارند راه خود را به حوزه بین‌الملل نیز باز کنند و کسب‌وکار خود را خارج از مرزهای کشور توسعه دهند، اما بانک‌های خارجی برای همکاری با بانک‌های کشور ما انتظارات مشخصی دارند. به‌عنوان مثال، بانک‌های کشور باید بتوانند ثابت کنند که با پولشویی مبارزه می‌کنند، تخلفات مالی ندارند و از تروریسم نیز حمایت مالی نمی‌کنند. البته این ارزیابی نه‌تنها برای بانک‌های خارجی اهمیت دارد، بلکه مردم کشور نیز بر اساس همین ارزیابی، تصمیم بهتری برای خریدوفروش سهام خود گرفته یا میزان مناسب بودن یک بانک برای سرمایه‌گذاری را تشخیص می‌دهند و حتی بانک مناسب خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

استقرار گام‌به‌گام

شرکت پویا با بیش از 35 سال سابقه در طراحی، تولید و پیاده‌سازی سامانه‌های بانکی و مالی، سامانه جامع مالی را به گونه‌ای طراحی کرده است که اولا متناسب با ویژگی‌های عملکرد بانک باشد و ثانیا بتواند با انتخاب زیرمجموعه‌ای از آن، پاسخگوی نیازمندی‌های کامل بانک، به‌ویژه در امر گزارشگری مالی باشد و سپس در گام‌های بعدی، بانک با استقرار سایر بخش‌های این سامانه، اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع مالی (Financial Core) کند.

[/mks_pullquote]

 

طی یکی، دو سال اخیر که تحریم‌ها از دوش ایران و بانک‌های داخلی برداشته شده، تلاش بانک مرکزی بر این بوده که الزاماتی را درباره ارائه گزارشگری مالی بانک‌ها تدوین و ابلاغ کند. یکی از این الزامات، تهیه صورت مالی بر اساس استاندارد IFRS است. این استانداردسازی باعث می‌شود بانک‌ها پیشرفت زیادی در فعالیت‌های بین‌المللی خود داشته باشند. تطابق بانک‌ها با استانداردها باعث می‌شود آنها در جامعه بین‌المللی مقایسه‌پذیر و رقابت‌پذیر باشند.

شفافیت مالی بانک و رعایت استانداردها در گرو مدیریت یکپارچه و استاندارد عملیات مالی است. اینجاست که شرکت پویا و محصولش با عنوان «سامانه جامع مالی پویا» وارد میدان می‌شود.

 

قورباغه‌ای به‌نام‌ گزارشگری مالی که باید قورت داده شود

سائده سعیدی‌فرد، تحلیلگر ارشد سامانه‌های مالی شرکت پویا، درباره نیاز بانک‌ها به این سامانه می‌گوید: «بانک‌ها به‌علت گستردگی عملیاتی که دارند، برای پوشش نیازمندی خود به ابزار کار مناسبی برای تامین شفافیت عملکرد و گزارشگری مالی نیاز خواهند داشت.» اما طبیعتا تا زمانی که اجزای یک سازمان استاندارد نشده‌ باشد، نمی‌توان از آن سازمان انتظار داشت مجموعه‌ای شفاف و مطابق با استانداردها باشد. بنابراین مدیران مالی بانک‌ها باید بتوانند شفاف‌سازی و استانداردسازی را در همه سطوح بانک به شکل یکسان پیاده‌سازی و مدیریت کنند.

به گفته سعیدی‌فرد، به‌دلیل عدم ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی طی چند سال گذشته، الزام شفافیت عملکرد مالی کمرنگ بود و به بروز شکافی بین گزارشگری مالی کنونی بانک‌ها و آنچه استانداردهای بین‌المللی ایجاب می‌کند، منجر شد. گفته می‌شود اگر بتوانید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک قورباغه زنده را قورت دهید، دیگر تا آخر روز خیال‌تان راحت است که مهم‌ترین حادثه آن روز را پشت سر گذاشته‌اید. این قورباغه امروز بانک‌ها، در واقع همان مهم‌ترین کاری است که مدت‌هاست باید آن را انجام دهند و انجام آن تاثیرات بسیار زیادی در راستای موفقیت بانک در شفاف‌سازی و کنترل امور مالی بانک خواهد گذاشت. این کار مهم ایجاد یک سامانه متمرکز مالی به‌عنوان هسته مرکزی کنترل متمرکز عملیات مالی و گزارشگری جامع مالی است که باید هرچه زودتر به این مساله رسیدگی کنند.

او اضافه می‌کند: «با وجود اینکه در گذشته نیز چنین نیازی وجود داشت، اما از آنجا که ابزار مناسبی برای مدیریت متمرکز و یکپارچه امور مالی بانک وجود نداشت، مقوله شفافیت به‌راحتی قابل وصول نبود، اما ما در مجموعه شرکت پویا، با تکیه بر تجربه و دانش مالی، بانکی و فنی نیروی‌های متخصص، توانسته‌ایم ابزاری برای رفع این نیاز در اختیار بانک‌ها قرار دهیم و به این ترتیب هم تجربیات مالی بانکی و هم فناوری‌‌های نوین را در این زمینه به خدمت بانک‌ها درآورده‌ایم.»

 

دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات

سامانه جامع مالی پویا می‌تواند با سیستم‌های متنوع بانک و همچنین مراجع بیرونی ارتباط برقرار کند. این سامانه با تکیه بر انعطاف‌پذیری بالای خود، قادر است استانداردهای بین‌المللی را رعایت کند و تغییرات آنها را نیز به‌سرعت و به‌راحتی پوشش دهد.

به گفته سعیدی‌فرد، بانک مرکزی و تمامی بانک‌ها آگاهی دارند که آن بخش از استاندارد IFRS که از سوی بانک مرکزی برای بانک‌ها الزامی شده، تمام الزامات این استاندارد نیست و بانک مرکزی حرکتی گام‌به‌گام برای تطابق کامل با این استاندارد را مد نظر قرار داده است. بنابراین سامانه جامع مالی پویا این توانمندی را دارد که به هر میزان که الزامات از سوی بانک مرکزی ابلاغ شود، مطابق با همان تغییرات، نیازمندی‌های گزارشگری بانک را پوشش دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ارتباط سامانه جامع مالی با سایر سامانه‌های پویا

سامانه جامع مالی پویا تنها سامانه‌ای نیست که این شرکت به بانک‌ها عرضه کرده است. محصولات دیگر شرکت پویا، سامانه‌های جامع امور بین‌الملل، سامانه جامع سپرده‌های بانکی، سامانه جامع پرداخت با کارت و سوئیچ بانکی هستند. سامانه جامع مالی پویا به‌عنوان هسته مالی مرکزی، با این سامانه‌ها در ارتباط است و به این وسیله، اطلاعات جامع بانکی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

این سامانه، اگرچه مجموعه‌ای کامل و یکپارچه برای امور مالی (Financial Core) یک بانک است، اما طوری طراحی شده که بانک‌ها بتوانند ماژول‌های مختلف از آن را مورد استفاده قرار داده و با سرعت بیشتری از مزایای آن بهره‌مند شوند. در استقرار این سامانه، توجه به اموری مانند ارتباط با سامانه‌های دیگر بانک و ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی برای ارائه گزارش‌های جامع از اولویت‌های کار است که تجربیات متعدد شرکت پویا، متضمن موفقیت این مرحله، بدون ایجاد اخلال در عملیات بانک و گزارشگری‌های مالی آن است.

سعیدی‌فرد افزود: «پس از استقرار سامانه جامع مالی پویا یا زیرمجموعه‌ای از آن و ایجاد یکپارچگی با سایر سامانه‌های بانک، دسترسی لحظه‌ای به آخرین اطلاعات و عملکرد مالی بانک برای مدیران بانک در سطوح مختلف تامین خواهد شد؛ به‌طوری که مدیران بانک‌ها بتوانند به پشتوانه اطلاعات به‌روز و مطمئن مالی، تصمیمات موثر و کارآمدی را اتخاذ کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.